کال جنی

pinesite

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"
کال جنی

کال جنی منطقه‌ای تفریحی در شمال شهرستان طبس است که هرسال پذیرای گردشگران کنجکاو زیادی از سرتاسر کشور است. این منطقه در واقع دره‌ای بی‌نظیر و پر آب در وسط بیابان داغ طبس است که به خاطر شکل عجیب‌ و غریب فرسایش در دیواره‌ها و تونل‌های متعددش، در بین قدیمیان، به منطقه‌ای جن‌زده و ترسناک شهرت داشت.

کال جنی طبس

کال اصطلاحی است که به دره یا مسیر ایجادشده به‌وسیله سیلاب‌ها و جریان آب اطلاق می‌شود. این اثر شگفت انگیز با نام دره جنی نیز شناخته می شود.

%DA%A9%D8%A7%D9%84%20%D8%AC%D9%86%DB%8C2.jpg


محوطه کال جنی دارای تونل، حفره، دخمه های بسیار و تعدادی آبشار است. تمامی این حفرات ساخته‌ی دست بشر هستند و در زمانی بسیار دور در این دره‌ی به ظاهر جنی زندگی جریان داشته است. تونل‌ها و حفرات ایجادشده در دره جنی حدوداً به دوران ساسانی بازمی‌گردد. همچنین شواهدی نشان می‌دهد که زردشتیان در این دره سکونت داشته‌اند.

برای دست یابی به کف دره نیازمند آشنایی به منطقه است. دره دارای دیواره های بلند و پرشیب است که وارد شدن به آن می تواند خطراتی به همراه داشته باشد. وجود تونل ها و خانه هایی بنام خانه گبرها در دل دیواره ها و همچنین نخلستانی که بصورت خود رو در دل این بیابان روییده، از جذابیت‌ های دیگر این منطقه شگفت انگیز است.

دسترسی محلی کال جنی

کال جنی در 35 کیلومتری و شمال شهر طبس و در اطراف روستای ازمیغان و در امتداد خروجی قناتی که در نزدیکی آن قرار دارد، در استان خراسان جنوبی قرار دارد.
منبع: سفرنامه
 
بالا