ز آنجایی که ضد و نقیضها در سئو بیشتر از هر حیطه دیگری است، سوالات و شاید دغدغههای متفاوتی روزانه مطرح میشوند که گاهی ترجیح میدهم آنها را در قالب یک پست منتشر کنم.
متنهای پنهان که پر از کلمات کلیدی هستند
هنوز هم سایتهایی دیده میشوند که چندین کلمه را هم رنگ پس زمینه در میآورند و توقع افزایش رتبه دارند؛ شاید در روزهای اول احساس کنید که رتبه بهتری در آن کلمات میگیرید اما در اولین فرصتی که گوگل فکر کند Keyword Stuffing میکنید، صفحه شما را از حداقل ۱۰ صفحه اول نتایج جستوجو خارج میکند.همین یک ماه پیش شرایط مشابهی را شبیهسازی کردیم؛ در یک کلمه کلیدی با رقابت متوسط، سایت تست ما در رتبه ۱۵ حضور داشت و پس از قرار دادن ۱۰ کلمه کلیدی نسبتا مرتبط با رنگ مشابه پسزمینه سایت از ۱۰ صفحه اول نتایج جستوجو خارج شد. بهتر است بگویم که گوگل میتواند بفهمد چه جایی نیاز به حضور کلمه کلیدی است و چه جایی نیست. به طور مثال متنی که کیفیت مناسبی دارد، در هر خطش کلمه کلیدی چند بار تکرار نشده است. ضمنا چگالی کلمه کلیدی را هم به کل فراموش کنید و تمرکز را بر نوشتن محتوای با کیفیت و به درد بخور بگذارید. حتما نیاز نیست در هر ۱۰۰ کلمه ۶-۷ بار کلمات کلیدی را تکرار کنید؛ اگر در مورد موضوعی مینویسید، مطمئن باشید به صورت خودکار ذهنتان کلمات را در متن جای میدهد.بررسی و کپی دقیق رفتار رقیبان
در ابتدای هر پروژه سئو، خود من برخی از رقیبان را بررسی میکنم تا ببینم دقیقا از چه شیوهها و متدهایی استفاده کردهاند. اما به هیچ عنوان دقیقا همان کارهایی که رقیبان کردهاند را تکرار نمیکنم. به واقع باید از اشتباهات دیگران درس گرفت و علاوه بر داشتن نقاط مثبت آنها، نقاط ضعف آنها را هم نداشته باشیم.باید مد نظرمان باشد که گوگل میخواهد سایتی را بالاتر از دیگر سایتها نشان دهد که در ۲۰۰ فاکتور مد نظرش، امتیاز بالاتری کسب کند. پس باید همیشه چیزی بیشتر از رقیبان داشته باشید. مثلا اگر رقیبتان تولید محتوای متنی قویای دارد، شما باید علاوه بر تولید محتوای قویتر از او، سراغ دیگر شیوههای تولید محتوا مثل ویدئو و صوت نیز بروید.
کاهش بازدید همیشه به معنای پنالتی شدن است
تعداد بازدیدکنندههای یک سایت شاید هرروز تغییر کند؛ ممکن است یک روز افزایش داشته باشد و یک روز کاهش. ممکن است به خاطر وقایع مذهبی، تعطیلات رسمی و … بازدید یک سایت افت کند (در واقع به خاطر مسائل Fundamental). ذهن اکثر مدیران سایتها زمانی که بازدیدشان افت میکند به سمت و سوی پنالتی منعطف میشود در حالی که واقعا اینگونه نیست. حتما در یک پست دیگر در مورد شیوه تشخیص مشکلات فنی و غیرفنی را توضیح میدهم.گاهی ممکن است دسترسی کاربران به سایت شما از منطقه خاصی به خاطر تنظیمات سرور بسته شود، یا ممکن است به اشتباه لینکهای سایت شما شکسته شده باشند یا حتی سایتی که بازدید زیادی را برای شما ارسال میکرد در آن روز دان شده باشد.حتی یک بار یک ادمین هک شده بود و هکر صرفا با متای روبوت، سایت را Noindex کرده بود! (اینطور رقیبانی داریم!)نصب یک پلاگین سئو برروی وردپرس کافیست
یکی از مواردی که بیشتر در بین دوستان تازهکار دیده میشود، این است که فکر میکنند خدمات سئو صرفا بهینه بودن متاتگهای آنهاست و یا اگر سایتی را از نظر on-site و ساختاری بهینه کنند، «قطعا» رتبه بالاتری در نتایج جستوجو میگیرد.بهتر است بگویم که: ساختار سایت شما دقیقا زیرساخت و پِی ساختمان (سایت) شماست؛ حال اگر زیربنای خوبی داشته باشید میتوانید با خیال راحتتر و کیفیت بیشتر، خود ساختمان را بسازید. اگر ساختار مناسبی داشته باشید اما در زمینه محتوا و بکلینکها ضعیف عمل کرده باشید باز هم نتیجه مناسبی نمیگیرید.تجربه کاربری (UX) برروی سئو تاثیری ندارد
در واقع افرادی هستند که فکر میکنند همانند دهه قبل، گوگل فقط کدهای سایت را بررسی میکند؛ امیدوارم شما در این دسته جای نداشته باشید! راستش گوگل همانطور که سایت را از نظر ظاهری بررسی میکند میتواند کیفیت آن را هم با استفاده از الگوریتمهای مختلف تشخیص دهد. البته طبق گفته خود گوگل هنوز فاکتورهای تجربه کاربری (مثل نزدیک بودن المنتها به هم، تایپوگرافی و …) وارد نتایج دسکتاپ نشدهاند، اما باید در نظر داشت که گوگل میتواند شما را به خاطر نمایش تبلیغات زیاد در بالای محتوایتان (اصطلاحا above the fold) جریمه کند.
متنهای پنهان که پر از کلمات کلیدی هستند
هنوز هم سایتهایی دیده میشوند که چندین کلمه را هم رنگ پس زمینه در میآورند و توقع افزایش رتبه دارند؛ شاید در روزهای اول احساس کنید که رتبه بهتری در آن کلمات میگیرید اما در اولین فرصتی که گوگل فکر کند Keyword Stuffing میکنید، صفحه شما را از حداقل ۱۰ صفحه اول نتایج جستوجو خارج میکند.همین یک ماه پیش شرایط مشابهی را شبیهسازی کردیم؛ در یک کلمه کلیدی با رقابت متوسط، سایت تست ما در رتبه ۱۵ حضور داشت و پس از قرار دادن ۱۰ کلمه کلیدی نسبتا مرتبط با رنگ مشابه پسزمینه سایت از ۱۰ صفحه اول نتایج جستوجو خارج شد. بهتر است بگویم که گوگل میتواند بفهمد چه جایی نیاز به حضور کلمه کلیدی است و چه جایی نیست. به طور مثال متنی که کیفیت مناسبی دارد، در هر خطش کلمه کلیدی چند بار تکرار نشده است. ضمنا چگالی کلمه کلیدی را هم به کل فراموش کنید و تمرکز را بر نوشتن محتوای با کیفیت و به درد بخور بگذارید. حتما نیاز نیست در هر ۱۰۰ کلمه ۶-۷ بار کلمات کلیدی را تکرار کنید؛ اگر در مورد موضوعی مینویسید، مطمئن باشید به صورت خودکار ذهنتان کلمات را در متن جای میدهد.بررسی و کپی دقیق رفتار رقیبان
در ابتدای هر پروژه سئو، خود من برخی از رقیبان را بررسی میکنم تا ببینم دقیقا از چه شیوهها و متدهایی استفاده کردهاند. اما به هیچ عنوان دقیقا همان کارهایی که رقیبان کردهاند را تکرار نمیکنم. به واقع باید از اشتباهات دیگران درس گرفت و علاوه بر داشتن نقاط مثبت آنها، نقاط ضعف آنها را هم نداشته باشیم.باید مد نظرمان باشد که گوگل میخواهد سایتی را بالاتر از دیگر سایتها نشان دهد که در ۲۰۰ فاکتور مد نظرش، امتیاز بالاتری کسب کند. پس باید همیشه چیزی بیشتر از رقیبان داشته باشید. مثلا اگر رقیبتان تولید محتوای متنی قویای دارد، شما باید علاوه بر تولید محتوای قویتر از او، سراغ دیگر شیوههای تولید محتوا مثل ویدئو و صوت نیز بروید.
کاهش بازدید همیشه به معنای پنالتی شدن است
تعداد بازدیدکنندههای یک سایت شاید هرروز تغییر کند؛ ممکن است یک روز افزایش داشته باشد و یک روز کاهش. ممکن است به خاطر وقایع مذهبی، تعطیلات رسمی و … بازدید یک سایت افت کند (در واقع به خاطر مسائل Fundamental). ذهن اکثر مدیران سایتها زمانی که بازدیدشان افت میکند به سمت و سوی پنالتی منعطف میشود در حالی که واقعا اینگونه نیست. حتما در یک پست دیگر در مورد شیوه تشخیص مشکلات فنی و غیرفنی را توضیح میدهم.گاهی ممکن است دسترسی کاربران به سایت شما از منطقه خاصی به خاطر تنظیمات سرور بسته شود، یا ممکن است به اشتباه لینکهای سایت شما شکسته شده باشند یا حتی سایتی که بازدید زیادی را برای شما ارسال میکرد در آن روز دان شده باشد.حتی یک بار یک ادمین هک شده بود و هکر صرفا با متای روبوت، سایت را Noindex کرده بود! (اینطور رقیبانی داریم!)نصب یک پلاگین سئو برروی وردپرس کافیست
یکی از مواردی که بیشتر در بین دوستان تازهکار دیده میشود، این است که فکر میکنند خدمات سئو صرفا بهینه بودن متاتگهای آنهاست و یا اگر سایتی را از نظر on-site و ساختاری بهینه کنند، «قطعا» رتبه بالاتری در نتایج جستوجو میگیرد.بهتر است بگویم که: ساختار سایت شما دقیقا زیرساخت و پِی ساختمان (سایت) شماست؛ حال اگر زیربنای خوبی داشته باشید میتوانید با خیال راحتتر و کیفیت بیشتر، خود ساختمان را بسازید. اگر ساختار مناسبی داشته باشید اما در زمینه محتوا و بکلینکها ضعیف عمل کرده باشید باز هم نتیجه مناسبی نمیگیرید.تجربه کاربری (UX) برروی سئو تاثیری ندارد
در واقع افرادی هستند که فکر میکنند همانند دهه قبل، گوگل فقط کدهای سایت را بررسی میکند؛ امیدوارم شما در این دسته جای نداشته باشید! راستش گوگل همانطور که سایت را از نظر ظاهری بررسی میکند میتواند کیفیت آن را هم با استفاده از الگوریتمهای مختلف تشخیص دهد. البته طبق گفته خود گوگل هنوز فاکتورهای تجربه کاربری (مثل نزدیک بودن المنتها به هم، تایپوگرافی و …) وارد نتایج دسکتاپ نشدهاند، اما باید در نظر داشت که گوگل میتواند شما را به خاطر نمایش تبلیغات زیاد در بالای محتوایتان (اصطلاحا above the fold) جریمه کند.