هنر ایرانی و هنر در جهان

pinesite

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"
هنر ایرانی و هنر در جهان

دنیای هنر دنیای پر رمز و راز و مملو از پیچیدگی ها و کمی وهم آلود است و در مقابل دنیای هنر پر از زیبایی و سادگی و نشاط و روح افزایی بر زندگیست.

هرچیزی که انسان را به فکر بیاندازد هنر است.

نقاشیهای روی دیوار غارها در عصر انسان های اولیه یا نقاشیهای داخل اهرام و رسم خط ها و شکل های عجیب در صحرا یا سنگ تراشی هایی که قدمت آنها به 17 هزار سال پیش میرسند تا نقاشیهای داوینچی و مجسمه های میکل آنژ تا نمایشهای شکسپیر و فیلمهای چاپلین و هیچکاک و میلیونها مثال دیگر نشان از پیشرفت هنر براساس افزایش درک و شعور مخاطب و یا بهتر بگوییم تمامی انسانها می باشد.

در دوران غار نشینی، اشکالی که با زغال در دیواره یا سقف غارها کشیده شده بود طبق نظر کارشناسان جهت ارتباط با دیگر افراد حاظر در آن محل یا داشتن امید به گرفتن آن شکار و حتی عبادت نیز بوده است.

در دوران یونانی ها با استفاده از داستانها و قصه ها مردم درصدد القای هنر به خدایان باستان و با رسم و ساختن هنر انگیزه و ارادت خود را به آن خدایان نشان می دادند.

بعد از این دوران ما به دوران مصریان می رسیم که با اعتقاد به زندگی دیگر پس از مرگف سعی می کردند تا با دفن وسایل ضروری و زینتی و همچنین نقاشی های معنادار بر دیواره های گورها فرد متوفا را با تجهیزات کامل به دنیای دیگر بدرقه کنند.

در دوران رمی ها هنر با تکنولوژی مخلوط و آثار شگرف و بینظیری از هر نظر خلق گردید.

در دوران رنسانس هنر دیگر مخصوص خدایان نبود و از آن حتی برای اعتراض به حکومت نیز استفاده می شد.

بهد از پیدایش سینما و ظهور تکنولوژی های جدید هنر با تغییر ماهیت بیشتر به نشان دادن مشکلات یا زیبایی های طبیعت و جهان روی آورد و در این میان فرق بین هنرها و شاخه های آنها با ادغام انواع هنر در هم دیگر مرز های هنر بی معنی گشت.

در دنیای امروز واقعا تشخیص هنر به معنای ابتدایی آن کاملا از میان رفته و هر انسانی که بتواند با افکار خویش یک انسان دیگر را به فکر و اندیشه بیاندازد، میتوان گفت که دارد کار هنری انجام می دهد و می شود به آن فرد لقب هنرمند داد.

هنر در ایران و هنر ایرانی شاید قدیمی ترین شکل در تاریخ کل جهان است.

غر نوشته های جیرفت، آثار کشف شده ماقبل تاریخ، اولین فرش جهان با قدمت 11 هزار سال، اجساد مومیایی شده 9 هزار ساله، نوشته های مکتوب 7 هزار ساله، آثار بجا مانده از تخت جمشید و دیگر بناهای باستانی، هنر اسلامی، بناهای مذهبی، نقاشیهای کمال الملک، جواهر سازی، نمایشهای تخت حوضی و .....

برای هرکدام از این بخش ها میتوان هفته ها سخن گفت و هزاران صفحه نوشت.

ایران ما مهد هنر و تمدن جهانی بوده و هست.

در این میان سهم ما از ارائه این هنر به جهانیان چه مقدار بوده؟ در این روزگار که هرفردی یک هنرمند به حساب می آید آیا شما در جهت تعالی و بالابردن هنر این آب و خاک تلاشی داشته اید.

شاید بگویید که من هنر خاصی ندارم ولی این یک فکر باطل است. شاید ما نتوانیم مثل استادان بنام نقاشی، نقاشی کنیم و یا مانند اساتید خوشنویسی خوش خط بنویسیم و تابلوهای زیبا خلق کنیم ولی فقط هنر که به این دو شاخه ختم نمی گردد.

شاید شما بتوانید حتی با دوربین گوشی خو عکاسی کرده و زیبایی های ایران را به تمامی دنیا نشان دهید. و شاید صنعت گر بوده و می توانید با کنار هم قراردادن آهن و چوب و شکل دادن به آنها به اشاعه هنر مجسمه سازی کمک کنید.

در تمامی شهر های ما مردم به خلق آثار هنری از دیرباز مشغول بوده اند که نمونه های آن هارا می توان در صنایع دستی هر شهر و روستا پیدا کرد. این کار علاوه بر تولید هنر باعث رونق گردشگری و توریسم و همچنین درآمد زایی برای خود فرد تولید کننده و صاحب هنر نیز می شود.

هنر های ترسیمی مانند نگارگری و مینیاتور (البته قابل مقایسه با هم نیستند) از هنرهای بسیار عجیبی می باشد که یک هنرمند برای خلق یک اثر از آن ممکن است حتی 2 سال از زمان خود را سپری کرده و برای آن اثر چشم و سلامتی بدن خود را از دست بدهد.

بطور کلی هنر در ایران نه ابتدا داشته و نه انتها دارد و به قول معروف از ازل بوده و تا ابد ادامه دارد و هیچ فردی و قدرتی در هیچ بخش از تاریخ نتوانسته هنر را از ایرانی جماعت جدا کرده و یا هنر را از بین ببرد. هنر در گوشت و پوست ما ایرانی ها وجود دارد و هرفرد ایرانی درصورت باور داشتن به خود می تواند یک هنرمند جهانی شود یعنی ما در ایران 80 میلیون هنرمند در سطح جهان داریم.

دوستان عزیز خودتان را دست کم نگیرید، شما می توانید در هر زمینه به یک هنرمند جهانی بدل شوید. فکر نکنید فقط باید در نقاشی یا موسیقی پیشرفت کنید. مثالهای بالا تعداد اندکی از بخش های هنری موجود در ایران بوده است که شما می توانید در آنها به عنوانی دست پیدا کنید.

سخن آخر اینکه صحبت از هنر و بخصوص هنر ایرانی در هیچ مقاله ای نمی گنجد و میتوان برای هنر ایرانی به قدمت تاریخ و زمان عمر زمین سخن پرانی کرد و در آخر هم حق مطلب را ادا نکرد.

پایان ...... منبع: هنر ایرانی
 
بالا