فرهنگ بر پایه مهدویت

ایرانی اسلامی

کاربر حرفه ای
"کاربر *ویژه*"
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا صاحب الزمان علیه السلام
السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته




باور به منجی به عنوان یکی از اصلی ترین پایه های ادیان الهی و حتی برخی ادیان غیرالهی در میان یک قوم نمود داشته است و مورد توجه بوده.
اما یکی از ویژگی های بارز اعتقاد به تفکر ظهور منجی, اصلاح و ایجاد تحول و به عبارت دیگر نوگرایی بر پایه اصول و ضوابطی است که برای این تفکر در نظر گرفته شده است. اصولا یکی از نتایج باور به ظهور منجی, آماده شدن و آماده کردن فضا برای ظهور او است که این امر, با وجود جهانی سراسر آشوب, نیازمند تلاش و تحول فراوان در سطوح مختلف است.

با توجه به آشوب ها و معضلات موجود در همه زمینه ها اعم از سیاست, اقتصاد, فرهنگ باید انگیزه و دلیلی برای یک حرکت جهادی و اصلاحی وجود داشته باشد. به عنوان مثال مسلمانی که باور به ظهور امام عصر علیه السلام دارد و بخش های مختلف زندگی خود را با فرهنگ و باور مهدوی هماهنگ کرده است, از سختی راه و مسیر سخت ایجاد تحول ناامید نمی شود هرچند که در این مسیر سختی ها بسیار بسیار زیاد باشد چرا که اصالت باور به ظهور مهدی موعود علیه السلام بیشتر و بالاتر از همه سختی ها است و موجب تقویت صبر, استقامت شخص می شود. به عبارت دیگر این باور ناب سبب تثبیت ایمان نسبت به نشانه های خداوند و کلام «ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه الا تخافوا و لاتحزنوا وابشروا بالجنه التی کنتم توعدون» می شود.


نگارنده بر این باور است کسی که اعتقاد به یک مصلح و یک انقلابی بزرگ, تنها راه نجات فرد است که سبب شکل هویت مهدوی و در نتیجه یک شخصیت فرهنگی مبتنی بر باورهای توحیدی و مهدوی می شود که نتیجه نهایی آن, یک انسان بافرهنگ مهدوی است که خصوصیاتی از قبیل دغدغه مند, مصلح, انقلابی, شجاع و باتدبیر را دارا است.
 
بالا