آزمایش غربالگری در سه ماهه اول بارداری

دکتر سوشا

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"


آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری


مجله پزشکی و سلامت دکتر سوشا : آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری برای بررسی احتمال خطر بیماری یا مشکل سلامتی جدی در جنین انجام می‌شود. علاوه بر آزمایش غربالگری سه ماهه اول ، مادران باردار باید آزمایش غربالگری سه ماهه دوم را نیز انجام دهند.اگر مادر بارداری موفق به انجام آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری نشد ، حتماً باید آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری را انجام دهد.


غربالگری سه ماهه اول بارداری شامل چه آزمایش‌هایی است؟


آزمایش غربالگری در سه ماهه اول بارداری ترکیبی از یک آزمایش خون و سونوگرافی (سونوگرافی NT) است. در آزمایش خون (بین هفته 13-9 بارداری انجام می‌شود) ،تغییر سطح دو هورمون دوران بارداری (بتاhCG آزاد و PAPP-A) بررسی می‌شود. تغییر سطح این هورمون‌ها، می‌تواند نشان دهنده بیماری کروموزومی جدی باشد.
در سونوگرافی NT نیز ضخامت مایع پشت گردن جنین که به آن زجاجی گردن (NT) می‌گویند، اندازه‌گیری می‌شود. زمانی که جنین به برخی از ناهنجاری‌های جدی و کروموزومی مبتلا باشد، مقدار مایع پشت گردن او بیش‌تر می‌شود.


آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری در چه زمانی انجام می‌شود؟


آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری ، آزمون تشخیصی است که بین هفته 13-9 بارداری قابل انجام است.


لزوم انجام آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری


این غربالگری با آزمایش خون و اندازه گیری زجاجی گردن در سونوگرافی انجام می‌شود. مقدار زجاجی گردن (ضخامت مایع پشت گردن جنین‌) در جنین مبتلا به سندرم داون بیش‌تر از جنین سالم است. البته مقدار NT در برخی از ناهنجاری‌های دیگر نیز افزایش می‌یابد که پزشک با بررسی و انجام این آزمایش غربالگری سه ماهه اول ، خطر این ناهنجاری‌ها را در جنین بررسی می‌کند.
در واقع آزمایش غربالگری در سه ماهه اول بارداری برای ارزیابی خطر تولد نوزادی مبتلا به سندرم داون ، تريزومى 18 و تريزومى 13 انجام می‌شود. این آزمایش غربالگری می‌تواند ناهنجاری‌های فیزیکی و بارداری چندگانه (چندقلوزایی یا دوقلو) را نیز نشان دهد. آزمایش غربالگری معمولاً می‌تواند بیماری اسپینا بیفیدا را نیز تشخیص دهد.


نتایج آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری

نتایج آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری طی یک هفته آماده می‌شود و خطر تحت تأثیر بودن جنین به صورت نیز تفسیر می‌شود:
ریسک ابتلا بالا: به این معنی است که خطر ابتلا به داشتن نوزاد مبتلا به سندرم داون بیشتر از 1 در 3000 است. اگر کودک شما در معرض ریسک ابتلا بالا باشد، باید برای تأیید، آزمایش تشخیصی دیگری انجام شود.، فردی که ریسک ابتلا بالا ندارد: به این معنی است که خطر ابتلا به داشتن نوزاد مبتلا به سندرم داون بسیار پایین است (خطر کمتر از 1 در 300 و یا 0.00333 درصد است). البته احتمال نقایص مختلف هنگام تولد نوزاد وجود دارد، اما این خطر کم است.


محدودیت آزمایش غربالگری سه ماهه اول بارداری


معمولاً 1 زن از هر 25 زنی که این آزمایش غربالگری را انجام می‌دهند، به عنوان ریسک بالا مشخص می‌شود. اما در اکثر مواقع زنانی با ریسک بالا، بچه‌های طبیعی بــه دنــیا می‌آورند. به همین دلیل برای تشخیص قطعی، نیاز به آزمایش‌های تکمیلی دیگری است.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : آزمایش غربالگری در سه ماهه دوم بارداری

منبع : سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا
 
بالا