کاربرد هنر گچبری در معماری بناهای تاریخی ایرانی

azibaji

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
گچبری

گچبری از مهمترین عناصر معماری سنتی ایرانی بشمار می آید که بصورت کنده کاری، خطاطی و برجسته کاری از آغاز پیدایش هنر گچبری در ایران، کاربرد داشته است.
معماری ایرانی اغلب سه گروه آجرکاری، کاشیکاری و گچبری را شامل میشد تا اینکه گچبری در طی سالیان متوالی توسعه یافت و نمونه های در بناهای تاریخی مانند مساحد، خانه باغ های قدیمی و ... نمایان است.
بیشترین استفاده و بکارگیری هنر گچبری سنتی در شهرهای ایران اسلامی، در استان یزد قرار دارد که در بناهای تاریخی این شهر که از جمله خانه عرب زاده، خانه آقازاده ابرکوه، مرتاض، کلاهدوز ها و ... به زیبایی نمایان است.
بکارگیری هنر گچبری ایرانی به شکل برجسته کاری و کنده کاری، از آثار هنری بجامانده از دوره سلجوقی است که تا دوران ایلخانی نیز ادامه پیدا کرد.
نقش و طرح های گل و بته و نقش برجسته های خلق شده از هنر گچبری در دوره ایلخانی کاربرد زیادی داشته که در بناهای تاریخی مذهبی در کتیبه های قرآنی به وضوح دیده میشود.
گچبری رنگی نیز نوعی از گچبری است که با بکاربردن یکی از رنگبندی های سبز، قرمز، آبی سیر و ... میباشد و نمونه کار آن زندان اسکندر است که از خشت خام در ساختار آن ساخته شده است که از نقاشی با آبرنگ طلای و لاجوردی در کنار هنر گچبری استفاده شده است. بقعه دوازده امام، گنبد عالی ابرکوه، مدرسه شاه کمالیه و بقعه سید شمس الدین از دیگر آثار باستانی شهر تاریخی یزد بوده که در آن طرح ها و نقش های زیبای گچبری سنتی قابل مشاهده است.

19.jpg
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ajmn555

bahador

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
مسجد بزرگ ابوظبی سومین مسجد از لحاظ وسعت دنیا و دارای بزرگترین گنبد در بین مساجد دنیا استکه در طراحی آندر مقایسهساختمان های مذهبی دیگر ، اهمیت نمادین ویژه ای به نور داده شده است.نورپردازی داخلی به گونه ای است که منابع نوری درون تار و پود بنا به گونه ای مخفی شده اند که قابل رویت نیستند. برجسته ترین بخش نورپردازی،نورپردازی بیرونی بنا است که بر اساس تقویم قمریاسلامی جذر و مد می کند، و تغییرات شدت نور ماه تاثیر اساسی بر روی مفاهیم نورپردازی گذاشته است ،که در نتیجه نورپردازی رفته رفته در طول دوره۲۸ روزه ماه قمری تغییر می کند. آقای جاناتان اسپرز Jonathan Speirs ،مدیر این گونه شرح می دهد :“ما قصد داشتیم که کاری کنیم کههمان طوریکه ماه باعث جذر و مد می شود ، بر روی بنا نیز تاثیر بگذارد . ایده آن بود که بنا در هنگام ماه کامل به رنگ سفید روشن شود ، و وقتی روشنی ماه رفته رفته طی دوره ۲۸ روزه خود کاهش می یابد، نورپردازی رفته رفته آبی تر و تیره تر شود.آن چنان که در چهاردهمین شب(پس از ماه کامل) مسجد با آبی مطلق نورپردازی شده باشد. منبع : http://www.meladium.com/component/content/article.html?layout=edit&id=104
ای کاش ما هم با آثار مذهبیمون اهمیت بیشتری بدیم
 
بالا