♦✿♦♦✿♦♦✿♦♦✿♦♦✿♦♦✿♦♦✿♦♦✿♦♦✿♦ شخصیت خود را تقویت کنید ♦✿♦♦♦✿♦♦✿♦♦✿✿♦♦✿♦♦✿♦♦✿♦♦✿♦

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
vista.ir_include_articles_images_f1145a7dc5b44b6538a5854665649856.jpg



عزت نفس به ارزیابی های شخص از خصوصیاتش گفته می شود که بالا بودن آن، در موفقیت های فردی - اجتماعی موثر است و پایین بودن آن مشکلات متعددی برای فرد از جمله اضطرابها، هراسها... را بوجود می آورد. با راه کارهای مناسب می توان در جهت تقویت آن گام برداشت.


همیشه بایستی خودتان را خوب بشناسید. اگر مشکلات شما در ارتباط با دیگران مربوط به ضعفهای شما در صحبت کردن، فکر کردن و ارتباط پیدا کردن است با تقویت شخصیت خودتان، مشکلاتتان را حل کنید .


setare.com_files_fa_news_1394_2_26_283_408.jpg


بسیاری از آدمها شخصیت ضعیفی دارند و معمولا از آنها با تعابیری مثل کمرو، مظلوم و از این قبیل یاد می کنند.مهمترین شاخصه اینها نداشتن جرات و شهامت کافی در حرف زدن و شرکت در فعالیتهای اجتماعی است. اینها شهامت انتقاد کردن ندارند بلکه بیشتر غیبت می کنند. در فعالیتهای اجتماعی هم اگر شرکت کنند در حاشیه ها و در سیاهی لشکرها خودشان را گم می کنند زیرا از دیده شدن و مورد ارزیابی قرار گرفتن وحشت دارند.


images.persianblog.ir_582809_aPfVvJB3.jpg


اما انسانهایی که عزت نفس و شخصیت قوی دارند از دیده شدن ترسی ندارند. از به عهده گرفتن مسئولیتهای مهم ابایی ندارند. هر چند شکست بخورند باز هم تسلیم نمی شوند. آدم قوی می گوید به فرض که اشتباه کنم دیگران هم مثل من هستند و احساساتی شبیه من دارند. البته دیگران هیچ وقت به اندازه خودمان روی کارهای ما فکر نمی کنند و اشتباهات ما را به خاطر نمی سپرند.اما آدم عاجز قضاوت دیگران را مبنای تصمیماتش قرار می دهد و معمولا نسبت به این قضاوتها بدبین هم هست.

آدم های قوی در هر کاری موفقتر از آدمهای ضعیف اند. ضعیفها همیشه گرفتار احتیاطند. از روی احتیاط، عملی انجام نمی دهند تا مبادا مورد انتقاد واقع شوند. از روی احتیاط حرف نمی زنند تا مبادا حرفی نسنجیده بزنند و مسخره شوند. بنابراین ارتباطهای اینها با مردم ضعیف است.
 
آخرین ویرایش:

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
upload_2015-10-4_1-44-10.jpeg



شخصیتهای قوی همیشه در صحنه اند

برعکس ضعیفها، آنها که شخصیت قوی دارند جرات در صحنه آمدن دارند ،هر چند زیاد اشتباه کنند. آدمهای قوی با انتقاد نابود نمی شوند بلکه بازسازی و تقویت می شوند. شخصیتهای قوی از قرار گرفتن در معرض دید و ارزیابی دیگران ترسی ندارند. حتی وقتی مورد شدیدترین اعتراضات و انتقادات قرار بگیرند، خیلی زود به هیجانات درونی خود غلبه می کنند و به کاری که فکر می کنند درست است ادامه می دهند. عاجزها و ضعیفها هیچ گاه برای حل مشکل یا انجام کاری مهم اقدام نمی کنند بلکه منتظرند تا دیگران مشکلات را حل کنند و کارهای مهم را انجام دهند.


اینها از ضعف نشان دادن می ترسند حال آنکه واقعا ضعیفند. اما چنانچه ببینند، دیگری برای انجام همان عملی که خودشان شهامت انجامش را ندارند، اقدام کرده است، دهان به انتقاد می گشایند و با دقت زیادی برای سرزنش و تحقیر آنها مو را از ماست بیرون می کشند. ولی این ظاهر قضیه است زیرا در قلبشان به خلاف آنچه می گویند، شهامت او را تحسین می کنند.


ضعیفها با انتقاد نابود می شوند. یک برخورد خلاف انتظار، آنها را به شدت از عملکرد خود پشیمان می کند. بنابراین جملاتی شبیه دیگه هرگز تکرار نمی کنم، دیگه هیچ وقت به فلانی کار ندارم و ... از اینها زیاد شنیده می شود

upload_2015-10-4_1-44-38.jpeg
یک علامت دیگر ضعیف ها زود رنجی آنهاست. شاید یک شوخی ساده که برای افراد معمولی یا قوی هیچ عکس العملی جز یک تبسم در بر نداشته باشد، برای اینها موجد یک طوفان درونی باشد. زودرنجها به دلیل همین روحیات ضعیفشان از بسیاری از رابطه هایشان با اقوام و نزدیکان فاکتور می گیرند. زیرا رابطه ها، همیشه باردار شرایطی هستند که تحمل آن برای زودرنجها سخت است. اینها اگر هم معاشرت کنند بیشتر با دوستان خود معاشرت می کنند . زیرا معاشرت با دوست همیشه دردسر کمتری دارد.
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
tabnakbato.ir_files_fa_news_1394_4_12_8329_571.jpg



دل به دریا بزنید

با توجه به تعاریف فوق شما جز کدام دسته اید؟ البته بسیاری از افراد از هر دو گروه، نشانه هایی دارند و این نشان می دهد که در برخی موارد ضعیف اند و احتیاج به تقویت شخصیت خود دارند.

اگر می خواهید شخصیت و روحیه خودتان را تقویت کنید و به اصطلاح آدم قوی و با جنبه ای بشوید، باید طرز فکرتان را اصلاح کنید. چه چیزی جرات شما را کم می کند؟ چرا راجع به قضاوت دیگران بدبین هستید؟ چرا اینهمه خودتان را اسیر چند کلمه حرف می کنید؟

در یک جمعی که همه نشسته اند وقتی یک نفر بلند می شود و می ایستد ، طبیعتا از سر تا پا مورد ارزیابی و ملاحظه قرار می گیرد اما قبل از هر قضاوتی راجع به کیفیت لباس و چهره اش ، یک چیز درباره او به نظر می رسد .اینکه شهامت ایستادن در جمعی که همه نشسته اند را دارد. این شهامت خودش صد امتیاز دارد و جبران چیزهای دیگر را می کند.

لذا وقتی می خواهید اقدام به کاری کنید قلبتان را از وسوسه های سست کننده و ترس آور خالی کنید و دل به دریا بزنید. کافی است که آمادگی منطقی داشته باشید و به خدا توکل کنید. به فرض هم که اشتباه کنید هیچ طوری نمی شود. فرصت برای جبران هست.

www_shereno_com_image_php_1044466280e46e4e0058e9e5bc3e360d._.jpg
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"

cdn.akairan.com_akairan_ravanpezshk_images_img_h26h02.jpg


راه کارهای مفید

1- افکارتان را پیشایش بر موفقیت متمرکز سازید .

2-با تمرکز بر استعداد ، توانایی و امکانات خود نیروهای درونی تان را تقویت کنید .

3-نگویید كه ای كاش زندگی بهتر از این بود. بخواهید كه خودتان بهتر از این باشید.


encrypted_tbn2_gstatic_com_images_e1f9ed0163e50bbd5b5d3c434b94d9ee._.jpg


4-سعی کنید با تکرار کلمات امید بخش و دلگرم کننده روحیه خود را از هر لحاظ قوی تر سازید .

5-در پی هدفتان باشید و فکر تاثیر از جانب دیگران را از خود دور کنید .

6-از شکست هراسی به دل راه ندهید ، زیرا شکست آ غاز پیروزی است . به خاطر داشته باشید که بعضی اوقات شکست ها و ناکامی ها خود برکت هستند.




encrypted_tbn0_gstatic_com_images_9e28f930c824e02ae14eaad2263b2cc2._.jpg



7-انسان های دارای اعتماد به نفس تمایل به ریسك كردن دارند و كسانی كه ریسك می كنند اعتماد به نفس را در خود تقویت می كنند.البته باید جوانب امور را در نظر گرفت چرا که گاهی اوقات در بعضی از کارها ریسک کردن باعث اعتماد به نفس نمی شود بلکه عواقب زیان بار و جبران نشدنی درپی خواهد داشت که موجب سلب اعتماد به نفس خواهد شد .در محیط مدارس این وظیفه مربیان دلسوز است که چهار چوب مانور دانش آ موزان را مشخص کنند .

8-تمركز كامل در راستای تحقق رؤیاهایتان شور و شوق شما را افزایش می دهد و اعتماد به نفستان را بالا می برد.

9-هر وقت به كسی لطفی می كنید اعتماد به نفس و عزت نفس شما به همان اندازه افزایش می یابد بنابرین چقدر خوب است که همیشه در پی آن باشیم تا گره ای هر چند کوچک همنوعان خود را بگشاییم ، بی تفاوت از کنار هم نوعان خود نگذریم ، نگوییم به ما چه، دیگران باید این کار را بکنند و یا کسی دیگر این مشکل را حل می کند



atefeh.firooz.com_wp_content_uploads_2015_07_self_esteem.png


10.- با دیگران با ملاحظه ، ادب و متانت رفتار كنید تا ببینید كه اعتماد به نفستان چطور بالا می رود.پرده دریدن و به قول بعضی ها رک و بی پروا صحبت کردن باعث دوری و نفرت دیگران از ما می شود .ًمردمان را عیب نهانی پیدا مکن که مر ایشان را رسوا کنیو خود را بی اعتماد ...ٌ ( گلستان سعدی ، باب هشتم در آداب صحبت )

11--كاری كنید كه دیگران احساس كنند انسان های ارزشمندی هستند. هر چه بیشتر در دیگران احساس ارزشمند بودن ایجاد كنید خودتان هم بیشتر این احساس را پیدا می كنید.

12- احساس تعهد كامل در روابطتان با دیگران، اعتماد به نفس و عزت نفس را در شما تقویت می کند .



www.upsara.com_images_fdn_a_10.jpg


13-امید و ایمان را باور کنید و آن را شعار همیشه خویش سازید .

14-دائما به خود تلقین کنید که من می توانم راه حل هر مشکلی را پیدا کنم . پذیرش تمام عیار خود به عنوان یك انسان ارزشمند از عوامل حقیقی ایجاد اعتماد به نفس است.

15-برای رفع هر مشکل به مغزتان رجوع کنید واز آ ن کمک بخواهید . در ضمن مشورت با صاحب نظران را چاشنی فکرتان قرار دهید ، چرا که گاهی اوقات صرف اتکا به فکر خود باعث ایجاد غرور و تکبر شده و آن هم عواقب زبیان باری را در پی خواهد داشت .




encrypted_tbn0_gstatic_com_images_1fc323dea37d942c0591b84b2c2ae0ea._.jpg


16-همیشه در ردیف های جلو بنشینید . درردیف های جلو نشستن ، اعتماد به نفس ایجاد می کند . بی شک در ریف های جلو امکان آن که در معرض دید باشید را افزایش می دهد ، ولی یادتان باشد موفقیت به طور کل مترادف معروفیت و مشخص بودن است .

17-نگاه کردن به چشمان و چهره دیگران را تمرین کنید . افراد با استفاده از چشمانشان ،خود را تا حد زیادی به ما می شناسانند . معمولا کسی که نتواند به چشمان دیگران نگاه کند ، دو نوع بر داشت را القا می کند یا می گوید: ٌدر مقابل شما احساس ضعف و حقارت می کنم و از شما می ترسم ٌ و یا آن که با پرهیز از نگاه دیگری می گوید :ٌ احساس گناه می کنم ، کاری کرده ام یا به چیزی فکر کرده ام که نمی خواهم از آن آگاه شوید . می ترسم اگر نگاهم با نگاه شما تلاقی پیدا کند ، آن را از درونم بخوانید .

18- سرعت راه رفتنتان را بیست و پنج درصد تند تر کنید .روان شناسان معتقدند ، شلختگی ، لاقیدی و پرسه زدن ، ویژگی های آدمی است که نسبت به خودش ، کارش و مردم پیرامونش ، نگرش مثبتی ندارد . حال آن که آن ها بر این باورند که با تغییر دادن سرعت حرکت و حالت خود می توانیدنگرش خود را نیز عملا تغییر دهید . خوب دقت کنید ، متوجه می شوید که حرکات بدن ، نتیجه واکنش ذهن است حركاتتان باید نشان دهنده اعتماد به نفستان باشد. راست بایستید، سرتان را بالا نگه دارید و سرحال و شاد راه بروید. خواهید دید كه احساس وعملكرد بهتری خواهید داشت.



encrypted_tbn0_gstatic_com_images_b64cec9e41ab184819905ec2dbb4a4f0._.jpg
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
s1.picofile.com_file_6335552312_wnfogx9iwageiilhy8mt_1_.jpg
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
ra4-1604.jpg


منفی باف آدمیست که همیشه آیه یاس می خواند و جنبه منفی کار را می بیند و می گیرد و حتی المقدور از انجام دادن کار یا اظهار امیدواری درباره آن خودداری می کند و بیشتر به شرح معایب و موانع و مشکلات آن می پردازد.



تفکر منفی چیست؟

۱ – هر تفکری که باعث ناکارامد جلوه دادن امور می‏شود و آنها را عوامل شکست جلوه می‏دهد.۲ – هر اندیشه ای که مانع موفقیت درانجام اموری است که به طور قطع از سرانجام آنها خبر نداریم.




الگوهای فكری منفی كه ما را به سمت افسردگی می برند

- تفكر همه یا هیچ: او اخیرا در شركت تقاضای ترفیع كرده بود اما آنها ترفیع را به كارمند دیگری دادند كه تجربه اش بیشتر بود. حالا او به این نتیجه رسیده است كه هیچ وقت ترفیع نمی گیرد. او احساس می كند كاملا در شغلش شكست خورده است.

- زیاده از حد عمومیت دادن: او خیلی تنهاست و بیشتر وقتش را در منزل می گذراند، بعضی اوقات مردم به او می گویند كمی بیرون برود و با آدم ها ارتباط داشته باشد اما او احساس می كند اینكار بی فایده است چون بر این باور است هیچ كس نمی تواند واقعا او را دوست داشته باشد.

- غربال كردن روانی: او روز بدی داشته است. حین رانندگی به سمت منزل، راننده ای مهربان به كمك او آمد تا از ترافیك سنگین نجات پیدا كند. درست بعد از آن راننده بی دقت دیگری با ماشین او تصادف كرد. او به این نتیجه رسیده است كه در این شهر همه بی دقت، بی مسئولیت و خطاكارند.

- بی ارزش كردن موارد مثبت: اخیرا او در عكاسی عكس انداخته بود. دوستش با دیدن عكس به او گفت بسیار خوب افتاده است اما او با عصبانیت شاكی شد كه اتفاقا اصلا عكس خوبی نیست. این درحالی است كه همه می گفتند تا به حال چنین عكس خوبی از او گرفته نشده است.

- نتیجه گیری سریع و سطحی: منتظر دوستش در رستوران نشسته است. دوستش ۲۰ دقیقه دیر آمد. او بلافاصله به این نتیجه رسید كه دوستش حتما سراغ چند تا كار دیگر رفته و برای این قرار ارزش قائل نیست. این در حالی است كه دوستش در ترافیك گیر كرده بود.

- بزرگنمایی و كوچك نمایی: مشغول بازی فوتبال است. اما حین بازی دچار خطای بزرگی شد كه هم بازی ها را كمی ناراحت كرد. اما بلافاصله بعد از آن گل زد. در آخر بازی دائم اشتباهش را به یاد می آورد و اصلا گلی را كه زده فراموش كرده بود.

- استدلال عاطفی: او به خانه نگاهی انداخت. كاملا به هم ریخته بود. بلافاصله احساس بدی به او دست داد: به هم ریختن خانه یعنی اینكه من ناتوانم. اصلا امیدی به تمیزی نیست پس اصلا چرا باید سعی كنم كه همه جا تمیز و مرتب باشد؟!

- بایدهای بی مورد: در مطب دكتر منتظر بود. دكتر تاخیرداشت. او دائم به خود می گفت: وقتی پول ویزیت می دهم او باید سر موقع به مطب بیاید. باید بیش از این توجه و دقت داشته باشد. اصلا باید قانونی باشد كه این جور آدم ها را درست كند. كه البته اكثرا نتیجه این باید و بایدها چیزی به جز تلخی و عصبانیت نیست.

- انگ زدن اشتباه و بی مورد: او یك بار در طول رژیم لاغری خود بیسكوئیت خورد. هنوز كه هنوز است می گوید من آدم چاق و بی عرضه ای هستم كه یك بار رژیم خودم را به هم زدم.

- به خود نسبت دادن: فرزندش در درس ضعیف است. او دائم حس می كند كه مادر خوبی نیست و همه این مشكلات به خاطر كوتاهی و قصور او به وجود آمده است.
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"





دور کردن ذهن از افکار منفی


برخی از ما استاد منفی جلوه دادن اتفاقات مثبت هستیم


- اعتماد به نفستان را افزایش دهید

برخی از ما استاد منفی جلوه دادن اتفاقات مثبت هستیم! بخشی از این کار به خاطر کمبود اعتماد به نفسمان است. ما حس می کنیم که شایستگی چیزی را نداریم در نتیجه مثلا وقتی یکی از اطرافیان یا همکاران از ما تعریف می کند سریعا در مقابل تعریفش گارد می گیریم و تصور می کنیم مشغول چاپلوسی است و یا قصد دارد به طور غیرمستقیم برخی از نقایص ما را به رخمان بکشد. از طرفی تعدادی از افراد با این تصور که «من دوست داشتنی نیستم»، بسیاری از رفتارهای همسرشان را به گونه دیگری تعبیر و تفسیر می کنند. این دسته از افراد حتی رفت و آمد همسر با خانواده پدری اش را این گونه تفسیر می کنند: او نسبت به من «بی اعتنا و بی تفاوت» است.

- عیبجویی از خود را کنار بگذاریددر مسیرتان انتظار دست انداز هم داشته باشید و آن ها را بپذیرید. افکار منفی،بدگویی و عیبجویی از خود را از ذهنتان بیرون کنید. در مورد مسائل و اتفاقات گذشته فکر نکنید، فقط از آن ها تجربه بگیرید و به راهتان ادامه بدهید. تغییر دیدگاهتان در مورد دنیا به شما اجازه می دهد تا در مشکلات و گرفتاری ها دنبال شانس باشید.



-خودتان را درست آن طور كه دوست دارید باشید، تصور كنید

هر روز تصوری مثبت از خود داشته باشید مثلا تصور كنید در برنامه ریزی كه كرده اید به نتیجه خوبی رسیده اید و موفق شده اید. به موفقیت ها و شادی های گذشته فكر كرده و آنها را دقیقا در ذهنتان دوباره مجسم كنید. این كار روحیه شما را بهتر می كند.


- خود را با شرایط وفق دهیدزمان هایی را که در گذشته منفی بینی به سراغتان آمده را به یاد آورید و به خود یاد آور شوید که چگونه آن را پشت سر گذاشته اید. حتی برای یک فرد مبتلا به منفی بینی یا کسی که دچار افسردگی است هم امید همیشه وجود دارد. سعی کنید اعتماد به نفستان را بالا ببرید و با این کار، رفتارهایتان جنبه ی مثبت بیشتری خواهند گرفت.


- از جملات مثبت استفاده کنید
صبح كه از خواب بلند می شوید در آینه نگاه كنید و بگویید:( امروز من چقدر سرحال هستم. چهره ام زیباتر از قبل شده است. من آنقدر باهوش و باكفایت هستم كه مطمئنا بیشتر مردم مرا دوست دارند.) در طول روز هم افكار مثبت و حتی اعمال مثبتی را كه انجام داده اید بنویسید. این كار اعتماد به نفس شما را تقویت می كند.


- از هم نشینی با افرادی که افکار منفی را به شما تزریق می کنند دوری کنید

مطمئنا افرادی که نمی توانند درباره خودشان و توانایی هایشان به گونه ای مثبت بیندیشند و جملاتی از این قبیل استفاده می کنند که «من یک آدم بد شانسم و همیشه در زندگی یک بازنده بودم»، فکرهای فلج کننده خود را به شما نیز منتقل خواهند کرد. از طرفی دسته ای از افراد نیز وجود دارند که اگر چه همواره درباره خود مثبت اندیشند اما موفق نمی شوند افکار منفی خود را درباره دیگران متوقف کنند. همنشینی با این دسته از افراد نیز باعث می شود شما دیر یا زود تحت تاثیر افکار منفی آن ها حتی درباره اطرافیان خود قرار بگیرید.
 
بالا