نابودی باطل وجه مشترک حادثه عاشورا و عصر ظهور!

  • نویسنده موضوع 818
  • تاریخ شروع

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
مدرس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه پيروزي حق بر باطل در امتداد نهضت عاشورا در عصر مهدي موعود(ع)، تحقق می یابد، گفت: رسيدن به اين منزل، نزديك شدن به مرحله متكامل تاريخ و دوري از استكبار و ابليس‌گرايي است.
mahdi.cc_files_fa_news_1394_7_28_19102_499.jpg


حجت الاسلام رحیم کارگر در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به قيام حق طلبانه حسيني، گفت: امام حسين(ع) نه تنها خود از گروه حق و رهبر آنان بود؛ بلكه مهم‌ترين برنامه و ايده خود را حمايت از حق، حق محوري، نابودي باطل و احقاق حق مي‌دانست.

وی خاطرنشان کرد: به نظر امام حسين(ع) مهم‌ترين اختلاف او (و ساير امامان) با بني‌اميه و يزيد، بر مدار و محور "حق" ـ كه همان خدا و توحيد است ـ مي‌چرخيد: "ما و بني‌اميه، بر محور (خدا) با هم نزاع كرديم، ما گفتيم: خداوند راست گفته؛ آنان گفتند خداوند دروغ گفته است."به همين جهت شهادت در راه حق و حق خواهي را بزرگ‌ترين سعادت و نيك فرجامي مي‌دانست و به آن افتخار مي‌كرد.

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه امام(ع) يكي از عوامل اصلي حركت خود به كوفه را، احیای نشانه‌هاي حق و از بين بردن بدعت‌ها و پليدي‌ها مي‌دانست، بیان داشت: امام می فرمایند: كوفيان به من نامه نوشته و از من خواسته‌اند كه نزد آنان بروم؛ چرا كه اميدوارم نشانه‌ها و معالم حق زنده شود و بدعت‌ها نابود شود.

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت اظهارداشت: امام حسين(ع) در زمان خويش با باطلي صريح و آشكار همچون حكومت يزيد، روبه‌رو بود و تكليف او مبارزه و جهاد با اين حكومت ستمگر، فاسد و عملكردهاي ناروا و باطل در جامعه بود. حتي آن حضرت در سال‌هاي آخر عمر معاويه، در جمع صدها تن از شخصيت‌هاي بزرگ اسلامي در ترسيم دولت حق و دولت جور (باطل)، سخنراني كرد و پس از تبيين خلافت بر حق اميرالمومنين(ع) و حق امامت خويش، از حاضران خواست در بازگشت از سفر، اين حقايق را به گوش مردم رسانده و آنان را به حق فراخوانند.

وی با بیان اینکه با مرگ معاويه، شرايط مناسب تري براي مبارزه و قيام عليه دولت باطل اموي، فراهم شد، تصریح کرد: امام حسين(ع) در پاسخ به دعوت كوفيان، با فرستادن مسلم بن عقيل و پذيرش دعوت آنان (براي قيام عليه يزيد)، اين اقدام را مورد تأييد قرار داد. مسير حق و حقيقت را مشخص ساخت و امامت را محور حق خواند، حتي قبل از خلافت يزيد نيز نسبت به كم رنگ شدن "حق" و از بين رفتن نشانه‌هاي آن، هشدار داده بود.

حجت الاسلام کارگر با اشاره به مؤلّفه‌هاي حق طلبي در نظر امام حسین(ع) گفت: توحيد و خدا محوري، عزّت و آزادگي در پرتوحق طلبي؛ امامت و ولايت اهل بيت، احياي نشانه‌هاي راستين دين خدا (به عنوان معالم حق)؛ از بين بردن بدعت‌ها و موانع حق گرايي (مبارزه، با گروه باطل)؛ تداوم سيرة پيامبرو اميرمومنان(ع) و اصلاح جامعه فاسد ازجمله این ویژگی هاست.

مدرس مرکز تخصصی مهدویت تاکیدکرد: به نظر امام حسين(ع) مهم‌ترين علت مشكلات و ناهنجاري‌هاي جوامع بشري، وجود حاكمان جائر و باطل در رأس حكومت بود و نجات مردم از چنگال آنان وظيفه‌اي الهي است. بنابراین به رويارويي تمام عيار و ايثارگريانه در برابر يزيديان و فسادگران پرداخت و در نبردي نابرابر و دهشتناك، از حق دفاع كرد و همراه با گروهي اندك از صالحان و شايستگان، حماسة جاودانة عاشورا را رقم زد.

وی گفت: اين مبارزه حق پويانه، درست در امتداد مبارزه گروه حق با باطل قرار داشت و توانست ضمن تداوم و بر پاداشت اين قيام‌ها، معبر و گذرگاهي به عصر ظهور ايجاد كند و پل واسطي بين گذشته، حال و آينده باشد. در واقع ضمن ترسيم مسير دقيق اين مبارزات، زمينه‌ها و بسترهاي لازم براي قيام جهاني مهدي موعود را فراهم سازد و امامت و رهبري را شايسته و بايسته دوازده معصوم از عترت نبي بشناساند.

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه عاشورا، خط معيار دو جبهه حق و باطل در طول تاريخ و در هر جامعه‌اي است، خاطرنشان کرد: عاشورا، تاريخ و جامعه را به قطب متضاد حق و باطل تقسيم مي‌كند؛ گر چه تمام درگيري‌هاي ميان حق و باطل، مي‌تواند اين دو را در طول تاريخ و در هر جامعه‌اي از هم جدا و مشخص سازد؛ اما خداوند از بين رخدادهاي بسيار، به عاشورا چنين ويژگي عظيم و روشني بخشيده است. موضع گيري در اين دو جبهه، به دوستي يا بيزاري (تولا و تبرا) است و امام حسين(ع) حد فاصل و جدا كننده ميان جبهه حق و باطل است.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: اگر از نظر ظاهري و نظامي بخواهيم نهضت حسين بن علي(ع) را ارزيابي كنيم، آن حضرت شكست خورد و به شهادت رسيد و بني‌اميه پيروز شدند كه چنين پيروزي‌ها مقطعي و زود گذر است. اما اگر ماهيت قضيه را در نظر بگيريم، اين رويارويي، مقابله‌اي اعتقادي و فكري بود؛ يعني، حكومت يزيد نماد جرياني بود كه مي‌خواست فكر اسلامي را از بين ببرد و امام حسين(ع) براي احياي آن، با او جنگيد.

وی افزود: آن حضرت توانست به مقصود برسد؛ زيرا هميشه با نام و ياد او است كه با ظلم و ستمگران مبارزه مي‌شود و حق و عدالت گري احيا مي‌گردد…‌‌نكته قابل توجه در اينجا اين است كه براساس آيات و روايات، پيروزي نهضت‌هاي الهي، به جهت حق‌محوري آنها است و از آنجا كه اين نوع حركت‌هاي انقلابي بر پايه نيروي حق و حق پرستي اند، پيروز‌اند. وجود خاصيت حق، جاودانگي است؛ نهضت‌هاي بر پاية حق نيز جاودانه‌اند و نهضت عاشوراي حسيني، در رأس هرم اين نهضت‌ها است.

حجت الاسلام کارگر با اشاره به قيام حق طلبانة مهدوي گفت: براساس آيات و روايات و ادلة ديگر، كشمكش و مبارزه حق و باطل، نور و ظلمت، ايمان و كفر، خير و شرّ و…‌‌هميشگي و پايدار نيست و سرانجام بايد با پيروزي و غلبه نهايي گروه حق و حزب خدا و شكست و اضمحلال گروه باطل و حزب شيطان پايان يابد.

مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت با بیان اینکه اين پيروزي و غلبه كامل حق بر باطل، در عصر مهدي موعود، تحقق خواهد يافت و اين اوج حركت تاريخ و رسيدن به آخرين منزل مبارزه است، خاطرنشان کرد: رسيدن به اين منزل، نزديك شدن به مرحله والا و متكامل تاريخ (عبوديت و قرب خداي متعال) و دوري از استكبار، افساد و ابليس‌گرايي است.

وی تاکیدکرد: براساس فلسفه نظري تاريخ (از ديدگاه اسلام)، با قيام و پيروزي امام مهدي(ع)، حق و ايمان، به طور كامل تحقّق خواهد يافت و سپاه ظلمت و كفر، از بين خواهد رفت. در اين عصر، تمامي نيروهاي اهريمني و شيطاني، فرجام ذلّت باري يافته و قدرت و شوكت ظاهري و باطل آنها فرو می پاشد. حربه‌هاي شيطنت و فسادگري ابليس و زمينه‌هاي انحراف و استكبار انسان از بين خواهد رفت… .

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه حضرت مهدي(ع)، رهبري گروه حق را در دست مي‌گيرد و با تمام توان، به جنگ نهايي با جبهه كفر و باطل مي‌پردازد، اظهارداشت: حضرت در تحقق وعدة الهي ـ مبني بر حاكميت عدالت، معنويت، امنيت، عقلانيت و ديانت ـ پيروز مي‌شود، بدين ترتيب، تاريخ زندگي بشري نيز به شكوه‌مندترين فرجام خود مي‌رسد، وعدة قطعي و حتمي خداوند مبني بر پيروزي حزب الله و مؤمنان كه پيروان واقعي حق و حقيقت‌اند، تخلّف نمي‌پذيرد و نورانيت و عبوديت سراسر جهان را فرا مي‌گيرد. قيام مهدي موعود نيز، آخرين مرحله از مبارزات و تلاش‌هاي مستمر جنود رحمان براي نابودي جنود شيطان است.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه پيش از قيام آن حضرت، جهان شاهد تحرّك گسترده و فعال دو گروه خير و شر يا سعيد و شقي خواهد بود، تصریح کرد: يكي حزب الله و در اوج ايمان و حق باوري و ديگري حزب شيطان و در نهايت كفر و باطل‌گرايي. اين مسأله در مقياس كوچك تر، در واقعة غم بار عاشورا تكرار شد: يك گروه سعيد كه در اوج ايمان، حق باوري، ولايت‌پذيري و ايثارگري بودند و يك گروه شقي كه در حضيض ذلت، ظلمت، جنايت، فسادگري و ولايت‌ستيزي قرار داشتند.

وی با بیان اینکه نهضت جهاني امام مهدي(ع) نيز تداوم همين مبارزه است، گفت: منتها گروه "سعدا" و گروه "اشقيا" در عصر ظهور هر كدام، به نهايت كار خود مي‌رسند؛ نه اينكه سعيدي در كار نباشد و فقط اشقيا به منتها درجه شقاوت برسند. "شقاوت" و "سعادتي" كه در كربلا مشاهده شد، در مقياس كلي تر، جهاني تر و گسترده تر در عصر ظهور ديده می شود و مخالفان و دشمنان حضرت مهدي(ع) نيز از طيف‌ها و گروه‌هاي مختلفي خواهند بود؛

حجت الاسلام کارگر با اشاره به اینکه قيام، نهضت جهاني و حتمي حضرت مهدي(ع)، آخرين مرحله از مبارزات حق و باطل است، تاکیدکرد: چون يكي از تكان دهنده‌ترين و سخت‌ترين آنها، مربوط به واقعه عاشورا است. در اين مرحله، دشمنان راه حق (ستمگران، مفسدان، قدرتمندان، جباران و طواغيت)، با نهايت قدرت و توان، به مقابله با آن حضرت برمي‌خيزند و از تمامي سلاح‌ها، تجهيزات، امكانات و توانايي‌هاي خود استفاده مي‌كنند. در اين جنگ نهايي، سپاه كفر و باطل، مغلوب و دولت‌هاي جور و ستم، نابود مي‌شود.

مدرس مرکز تخصصی مهدویت گفت: اين آخرين جنگي است كه بشر شاهد آن خواهد بود و پس از پايان اين حلقه و نزاع و رفع فساد و فتنه و ستم از جهان، مهدي(ع) دست به اقدامات اصلاحي و احياگرايانه خواهد زد؛ به طوري كه هيچ مانعي در برابر فعاليت‌هاي گسترده و جهاني او نخواهد بود.
 
بالا