**فایده وجود امام غائب و اعتقاد به آن**

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

فایده وجود امام غائب و اثر اعتقاد به چنين امامي:



گفتند: چه فائده است در وجود امام غائب و اعتقاد به چنين امامي چه اثري دارد؟
جواب: اما اعتقاد به امام غائب متوقف بر وجود فائده نيست. اعتقاد به امام مدخليت در ايمان دارد. پيغمبر صلي الله عليه و اله و سلم فرمود:

«من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية» [1] .
آنکه بميرد و امام وقت خود را نشناسد به مردن جاهليت مرده.
و ديگر: ايمان به غيب در نزد خداوند از امور مهمه است. خداوند فرموده: (الذين يومنون بالغيب). [2] .
و تاثير بزرگي در ايمان و اخلاص دارد.

اعتقاد به ثواب و عقاب و بهشت و دوزخ و سوال قبر و آنچه راجع به معاد است، همه از ايمان به غيبت است و در ثبات در استقامت و از حدود خارج نشدن و طغيان نکردن اثر عظيم دارد. به عينه همين آثار در اعتقاد به امام غائب است.

مسلم وقتي که بداند که امام او موجود است و بر اعمال او حاضر و ناظر است، بسيار فرق دارد با آن وقتي که بداند امامي نيست، چنانکه ما حسا مي بينيم کساني که جدا معتقد به او هستند و او را ناظر بر خود مي بينند مردمان ساکت و افتاده و متواضع و خاضع بي آزار و از معاصي و طغيان برکنارند.

پس نفس اعتقاد بي اثر نيست. و همچنین صرف دانستن اينکه موجود است مايه دلگرمي دلخوشي است در مقابل ابتلائات و حوادث، چنانکه قوم موسي عليه السلام بعد از علم به وجود او دلخوش و دلگرم بودند.


و همچنین انتظار ظهور او مايه دلگرمي ديگر است و همچنین مهيا براي تضرع و زاري و دعا بر تعجيل فرج او مي شوند.



......................................

معجم احاديث الامام المهدي عليه السلام: 2: 254-245 احاديث 555-551،اصول کافي: 425:1 ح 1:970- ص 426 ح 2:971- ح 3:972.
بقره: 3.[/FONT]

]
night_skin.com_blogcode_tasvir_zibasazi_upimg_uploads_1374131260.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
فوائد امام غائب از نظر شيعه بسيار است. و جمله اين فوائد بر دو نوع است:

نوعي عامه و نوعي خاصه، مخصوص شيعيان و اين نيز بر دو نوع است: قسمتي براي نوع شيعيان و قسمي براي افرادي بخصوص.

و اما فائده عمومي:
يکي: آنکه اگر وجود حجت خدا نباشد زمين استقرار ندارد.
«لو لا الحجة لساخت الارض باهلها» [1] .
اگر حجت نباشد زمين اهلش را بخود فرو مي برد.

دوم: اينکه امام از نظر شيعه دو جنبه دارد: جنبهی ولايتي و جنبهی امامتي. جنبهی امامتي است که بستگي به حضور او دارد و اما جنبه ولايتي که عبارت است از تصرفات در امور کونيه و بايد همه مقدرات تکوينيه از نظر او بگذرد که:
(تنزل الملئکة و الروح فيها باذن ربهم من کل امر، سلام هي حتي مطلع الفجر) [2] .

اشاره به آن دارد، موقوف به حضور او در ميان مردم نيست، بلکه هر کجا باشد براي او يکسان است و فائده او از اين نظر عائد عموم مي گردد، مانند رحمانيت حق که شامل مومن و کافر و دوست و دشمن مي شود و وجهش اين است که امام ولي خداست و شان ولي و معني او اين است که خداوند، هر امري را که بخواهد در عالم جاري سازد از خير و شر، عمومي يا شخصي، بايد از مجراي ولي انجام گيرد و هر فيضي که به هر کس برسد بايد از اين دو باشد زيرا که باب الله و وجه الله است.

«بکم ينزل الغيث و بکم يمسک السماء أن تقع علي الأرض الا باذنه». [3] .
و اين نحو از بهره و انتفاع همان است که خود آن حضرت مثل خود را به خورشيد زير ابر زد و در جواب سوال اسحق بن يعقوب چنين توقيع فرمود:
«و اما وجه انتفاع از من در حال غيبت مانند انتفاع از خورشيد است در زير ابر، و من امانم براي اهل زمين چنانچه ستارگان امانند براي اهل آسمان...». [4] .
و به همين مضمون از حضرت رسول صلي الله عليه و اله و سلم و حضرت صادق عليه السلام نيز روايت شده. [5] .



[h=6][1] معجم احاديث الامام المهدي عليه السلام: 342:3 ح 877- ص 344 ح 108:4-890 ح 1173- ص 176 ح 1238. [/h][h=6][2] قدر: 5-4. [/h][h=6][3] مفاتيح الجنان: زيارت جامعه از امام هادي عليه السلام. [/h][h=6][4] معجم احاديث الامام المهدي عليه السلام: 294:4 ح 1318. [/h][h=6][5] معجم احاديث الامام المهدي عليه السلام: 367:3 ح 69:5-916 ح 1492 - ص 270 ح 1696، ينابيع المودة: 238:3 ب 71 ح 11، اعلام الوري: 272:2، منتخب الاثر: ص 335 ب 29 ح 6-1، بحار: 90:52 ب 20. [/h]


night_skin.com_blogcode_tasvir_zibasazi_upimg_uploads_1352036932.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : **فایده وجود امام غائب و اعتقاد به آن**

فوائد خاصه که اختصاص به شيعيان دارد:


اما آن قسم نوعيش آن است که نوع شيعه مورد توجه آن حضرت است و از ايشان مخفيانه حمايت مي کند و دفع شر أشرار و کيد کفار و فجار مي نمايد، به طوري سري و غير مستقيم که هيچکس متوجه نمي شود نقشه هاي ظالمان را بر هم مي زند، تدبيرات خائنان را درهم مي شکند.

چنانچه خود آن حضرت در توقيعي که براي شيخ مفيد رحمه الله صادر فرمود، به اين جهت اشاره فرموده:
ما اگر چه جايگزين شده ايم در مکاني که دور از مساکن ظالمين باشيم بر حسب آنچه خداوند براي ما و شيعيان ما صلاح در اين ديده تا مادامي که دولت دنيا براي فاسقين باشد، ليکن مع الوصف علم ما به احوال شما احاطه دارد و چيزي از اخبار شما از ما مخفي نيست... ما اهمال نمي کنيم در مراعات شما و نه فراموش مي کنيم ياد شما را و اگر نه اين بود بلاها و شدائد بر شما نازل مي شد و دشمنان شما را درهم مي شکستند.

نابود مي کردند پس بپرهيزيد خداي جل جلاله را و ما را ياري و کمک کنيد بر دستگيري خودتان. [1] .
(يعني کاري نکنيد که نزد خدا نتوانيم از شما دستگيري کنيم و شما را سزاوار آن ببينيم که به خود واگذاريم).


و اما فوائد خصوصي که عائد بعضي از افراد به خصوص مي شود يا با سبب است؛ يعني در اثر توسل و يا بدون سبب بلکه عنايت خاصي است که از خود آن حضرت مي شود از جهت مصالحي که منظور مي کند و آنها اموري است:

اول: دستگيري از درماندگان.

دوم: دادرسي بينوايان.

سوم: رهنمائي راه گم کردگان.

چهارم: نجات دادن غرق شدگان.

پنجم: شفا دادن مريضي به اذن خدا بر سبيل اعجاز.

ششم: وسيله سازي بر اداي قرض. هفتم: رفع گرفتاري و عسرتها.

هشتم: نجات دادن از زندان.

نهم: نجات دادن از دشمن و از مهالک و امثال ذلک.

دهم: بشرف ملاقات او نائل شدن.


و آن اموري را گاهي بوسيله اعوان خود انجام مي دهد و گاهي به دست خود. آنهم نوعا و غالبا به نحوي نهاني و گاه هم نحو عياني که خود را ظاهر سازد در حين انجام اين هم باز نوعا غالبا به نحو ناشناس به طوري که بعد مي فهمند آن حضرت بوده و بسيار کم اتفاق افتد که او را بشناسند و اين امور را ممکن است گاهي براي دشمن خود يا ظالم و ستمگري نيز انجام دهد از جهت مصلحت، مثل اينکه اسباب هدايت او شود يا سبب تخفيف ظلم او شود بر دوستانش.
اما ملاقات آن حضرت در اثر توسل به نحو ناشناس بسيار است و با شناسائي بسيار کم. و کم شنيده شده که آن حضرت خود را معرفي کند، اشخاصي که به خدمت آن حضرت رسيده اند بسيارند، به کتب مبسوطه مراجعه شود.

و معلوم است که اشخاصي که به خدمت رسيده اند منحصر به همانها که ياد داشت کرده اند نيست، زيرا که هر کس به اين فيض رسيده خود را معرفي نکرده و داعي بر اظهار نداشته يا اگر معرفي کرده و جمعي هم مطلع شده اند به نويسندگان نرسيده که نام او و قصه ی او را درج کنند.


.......................

[1] معجم احاديث الامام المهدي عليه السلام: 460:4 ح 1420، احتجاج طبرسي: 497:2.


susawebtools.ir_img_gallery_linepic_499.gif

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

امامي که غايب است و مردم به آن دسترسي ندارند فايده اش چيه؟
امام واسطه ي فيض الهي است و او است که رابط ميان علام مادي و ربوبي است، اگر امام در روي کره ي خاکي نبود نوع انسان منقرض مي گشت و اگر او نباشد خداوند به حد کامل شناخته نمي شود و در نتيجه عبادت نمي شود و رابطه ي بين عالم مادي و دستگاه آفرينش قطع مي شود .

قلب مقدس امام است که به منزله ي ترانسفورماتوري است که جريان برق کارخانه را به ميليون ها لامپ مي رساند ، امام قلب عالم وجود و رهبر و مربي نوع انسان ها است .

در همين راستا روايتي از امام سجاد علیه السلام است که حضرت مي فرمايند : از روز ي که خداوند متعال آدم را خلق کرد تا کنون هيچگاه زمين از حجت خدا خالي نبوده است ولي آن حجت گاهي ظاهر و مشهود بوده است و گاهي پنهان و غايب . و زمين تا قيامت از حجت خدا خالي نخواهد ماند .

از حضرتش سوال شد : چگونه مردم از امام غايب نفع مي برند ؟ فرمود : همان گونه که از خورشيد پس ابر منتفع مي گردند. در احاديث متعددي که پيرامون فلسفه و فايده ي امام در دوران غيبت به ما رسيده است فوايد گوناگوني را براي ما عنوان فرموده اند که ما در اينجا به برخي ار آن ها مي پردازيم .

1. امام غايب واسطه ي فيض و امان اهل زمين است .

از پيامبر اکرم (ص) سوال شد وجود مهدي (عج) در عصر غيبت چه فايده اي دارد ؟ حضرت فرمودند : به خداوندي که مرا به پيامبري مبعوث فرموده است ، مردم از وجئد آن امام غايب منفعت مي برند و از نور ولايتش در طول غيبتش بهره مي گيرند ، چنانچه ار آفتاب پشت ابر استفاده مي کنند. و خود وجود نازنين حضرت ولي عصر (عج) فرموده اند همانگونه که مردم از خورشيد پشت ابر بهره مند مي شوند از من در زمان غيبتم بهره مند مي شوند و همانا من سبب آرامش و امنيت مرده روي کره ي زمين هستم چنانچه ستارگان امان اهل آسمان باشند.

2. اثر اميد بخشي به انسانها

ايمان و اعتقاد به امام غايب سبب اميدواري مسلمانان به آينده پر مهر و درخشان خويش در عصر ظهور محبوب و امامشان مي گردد. جامعه ي شيعي طبق اعتقاد خويش به وجود امام شاهد و زنده همواره انتظار بازگشت آن يار سفر کرده که صد قافله دل همراه اوست را مي کشد . شيعه هر چند آن محبوب را در ميان خود نمي بيند اما خود را نتها و جداي از او هم نمي داند . و ما اين گونه اعتقاد داريم که امام غايب (عج) همواه مراقب حال و وضع شيعيان خويش مي باشد و همين مساله باعث مي شود که ما پيروانش به اميد لطف و عنايت حضرتش براي رسيدن به يک وضع مطلوب تلاش کنيم و در انتظار آن منتظر بسر بريم ، چنانچه خود حضرتفرمودهاند : ما در رسيدگي و سرپرستي شما کوتاهي نمي کنيم و ياد شما را از خاطر نمي بريم ،پس تقواي الهي پيشه کنيد و ما را ياري کنيد تا از فتنه اي که بهشما روي روي مي آورد شما را نجات دهيم.

3. حافظ دين خدا

حضرت علي علیه السلام در اين رابطه مي فرمايند به برکت آن امام گروهي از مردم براي دفاع از دين و در هم کوبيدن فتنه ها آماده مي شوند چنانچه شمشير و تير به دست آهنگر تيز مي گردد.چشم آن ها به واسطه ي قرآن روشن است ، تفسير و معاني قرآن در گوششان گفته مي شود و شب ئ روز از جام حکمت و علوم الهي سيراب مي شوند.


-----------
ينابيع الموده / ج2/ ص 217
قندوزي حنفي / ينابيع الموده/ ج3 / ص170
صدوق / کمال الدين / ص 485
احتجاج طبرسي / ج2 / ص497


:gol::gol::gol:
:gol::gol:
:gol:
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
در تمامی آیین های بشری این باور وجود دارد که مصلحی ظهور خواهد کرد و جهان را از عدل و داد سرشار خواهد کرد اما شیعیان بر این باورند که این منجی حاضر و حی است و بر تمامی اسرار آگاه اما از دیدگان غایب است.
او در غیبت است تا صبر جهان از غیبت اش به سر آید و او را صدا زند تنها در چنین زمانی است که او خورشید روشنایی بخش بشریت طلوع خواهد کرد.
با وجود این باور هماره این سوال مطرح بوده است که اگر امام (ع) حاضر است پس چرا غایب است و چگونه می شود از امامی که از انظار غایب است سود جست و از وجود او تاثیر گرفت؟
در کلام معصوم آمده است وجود آن حضرت (ع) در زمان غیبت مانند خورشیدی است که ابرها بر نور آن سایه انداخته اند. (بحار الانوار، ج 53، ص 180).
تشبیه زیبای به کار رفته در حدیث نشان می دهد که وجود آن حضرت حتی در غیبت همچون خورشید در پس ابر همچنان بر وجود ما می تابد و جهانی را از نور خود روشن می کند. آری این خورشید است که نور روشنایی اش را بر همه چیز و همه کس بدون چشم داشتی افروخته است.
از معانی گران بهایی که می توانیم از حدیث بیاموزیم آن است که همچنان که مردم انتظار بیرون آمدن خورشید از پس ابرهاى تیره را مى کشند تا بیشتر ازآن بهره مند گردند، در زمان غیبت نیز شیعیان و محبان حضرت هماره انتظار وجود مبارکش را دارند که این انتظار در انسان‌ها حالت انتظاری خوشایند و امید بخش ایجاد می کند که آنها را از یاس و ناامیدی می رهاند.
از دیگر فواید آن حضرت (ع) در دوران غیبت آن است که اگر چه خورشید در پس ابر برای مدتی پنهان می شود، اما نور روشنى بخش خود را از جهانیان دریغ نمى كند و باز هم از پس ابر، زمین و آسمان را روشن مى كند. امام(ع) نیز هر چند كه در پسِ پرده غیبت قرار دارد، اما نور ولایت آن حضرت بر همه عالمیان پرتوافكن است، چه این كه اگر نور آن امام نباشد، بنابر روایات معصومین (ع) زمین و اهل آن از بین مى روند و اوست كه امان اهل زمین است.
پنهان شدن خورشید در پس ابر نه تنها سبب نمی شود انسان ها خورشید را فراموش کنند، بلکه توجه آن ها را به خورشید بیشتر می کند. غیبت نیز منجر می شود که مردم مقام و جایگاه امام را بیشتر درک کنند و آرمان اصلی و ظهور آن حضرت را فراموش نکنند. ابر و خورشید برای همیشه با هم نیستند سرانجام ابر از مقابل خورشید کنار خواهد رفت و روزی غیبت امام (عج) تمام می‌شود و او خواهد آمد.
آن حضرت حتی در غیبت همچون خورشید در پس ابر همچنان بر وجود ما می تابد و جهانی را از نور خود روشن می کند. آری این خورشید است که نور روشنایی اش را بر همه چیز و همه کس بدون چشم داشتی افروخته است
کسی نمی تواند وجود آن حضرت را منکر شود؛ چرا که هركس با وجود این همه آثار، باز هم منكر وجود مباركش شود، مانند كسى است كه منكر وجود خورشید گردد، هنگامى كه در پشت ابرها از دیدگان، به ظاهر پنهان است، گرچه آثار وجودش به جهانیان مى رسد.
امام زمان
نور وجود آن حضرت و نور علم و هدایت او به خلق می رسد همانگونه که نور خورشید از پس ابر به زمین می رسد و همانا با وجود نور او مردم به گمراهه نمی روند؛ همانگونه که معصوم می فرماید: اگر امام (ع) نبود، مردم با اعمالشان مستحق عذاب های گوناگون می گشتند. خداوند نیز در قرآن اینگونه می فرماید: ای رسول تا وقتی که تو در میان مردم هستی آنان را عذاب نمی کنم.
خورشید مرکز منظومه شمسی و سبب حیات در کره زمین است، حتی اگر پشت ابر باشد. او، خورشید هستی نیز قلب عالم امکان است حتی اگر غایب باشد.
غیبت امام (ع) آزمایشی الهی است که در آن بندگان آزموده می شوند تا سره از نا سره تمیز یابد و کسانی که دارای ایمان راسخی نیستند، باطن آن‏ها و حقیقت وجودشان آشکار گردد. امام قائم (ع) به خاطر عدم پذیرش جامعه، از نظرها پنهان است. او همچون امامان معصوم دیگر اگر آشكار بود، مردم همان ظلمی را که در حق آن امامان كردند در حق او نیز مى كردند، اما او غائب است تا مردم آمادگى پذیرش او را در طول زمان و با برنامه ریزیهاى دراز مدت و تكامل معنوى و مادى پیدا كنند.
طول غیبت امام و دوری از خورشید هستی بخش بشریت و حرمان مردم از وجود آن منجی و مصلح و عدل گستر جهانی به تدریج منجر به فساد در تمامی زمینه ها می گردد و همین خستگی و رسیدن به کمال نارضایتی در مردم منجر به پدید آمدن زمینه های انقلاب و ظهور آن حضرت می شود و تنها در آن زمان است که مردم منتظران واقعی ظهور آن مصلح و عدل گستر جهانی می شوند؛ چرا كه تا همگان، تلخی و رنج ظلم و فساد را نچشند آماده درك لذت عدالت و اصلاح نخواهند شد، چنانكه در کلام معصوم (ع) آمده است:«یملاء الارض عدلا و قسطا و نورا كما ملئت ظلما و جورا و شرا؛ آن حضرت زمین را پر از قسط و عدل و نور خواهد كرد همان گونه كه پر از ظلم و جور شده باشد».
اگر چه غیبت امام فواید فراوانی دارد و ما می توانیم بدین وسیله خود را آماده پذیرایی و پذیرفتن وجود آن حضرت بکنیم، اما هیچگاه غایب بودن آن حضرت نمی تواند خلا درک وجود آن حضرت و برکت رهبری جهانی آن حضرت را پر کرده و تشنگان ولایت دولت کریمه اش را سیراب کند، از این رو است که ما همیشه این دعا را با خود زمزمه خواهیم کرد:
اللهم انا نشکو الیک فی دولة کریمه تعز بها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله.
 
بالا