◦☼◦.•¤* روز شــــمار ماه ربیـــــــــــــــع الاول *¤•.◦☼◦

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
14 ربيع الاول
1. مرگ يزيد بن معاويه
در سال 64 ه در شب چهاردهم ربيع الاول يزيد بن معاويه بن ابى سفيان در سن 39 سالگى يا 37 سالگى به دركات جحيم شتافت .
اقوال ديگر در مرگ يزيد دوازدهم و پانزدهم اين ماه است
.
مادر يزيد ميسون دختر بجدل كلبى است .
او كسى است كه غلام پدر خود را به خود متمكن ساخت و به يزيد ملعون بارور شد. از همينجاست كه طبق فرمايش ائمه (عليهم السلام ) قاتل امام حسين (عليه السلام ) ولد الزناست ، كه اين كلام شامل شمر، عمر سعد، ابن زياد و غير آنها نيز مى شود.
او شارب الخمر، قمار باز، ميمون باز، ناكح با محارم ، صاحب اشعار كفرآميز
و تارك الصلوه بود. او بود كه واقعه جانسوز كربلا را به وجود آورد و امام حسين (عليه السلام ) و اهل بيت و اصحاب آن حضرت را به شهادت رساند و امام زين العابدين (عليه السلام ) و عمه سادات زينب كبرى (عليها السلام ) و ديگر علويات و فاطميات را با آن وضع در كوچه و بازار به اسارت برد.
او بود كه خانه خدا را خراب كرد و پرده كعبه را سوزانيد. همچنين او بود كه در واقعه حره در مدينه كشف ستر زنان مهاجر و انصار كرد، و سه روز مال و جان و ناموس مردم را بر سربازان خود حلال كرد.
بعد از اين ماجرا فرزندانى به هم رسيدند كه پدر معينى نداشتند. بعد از آن قتل و غارتى در مدينه شد و حرمت حرم شريف نبوى هتك گرديد، و مردم را داخل حرم مطهر كشتند.
در علت مرگ او چند قول است : يكى اينكه به بلاى ناگهانى هلاك شده است .
شيخ صدوق (رحمه الله ) مى فرمايد: يزيد شب با حال مستى خوابيد و صبح او را مرده يافتند در حاليكه بدن او تغيير كرده ، مثل آنكه قير ماليده شده باشد . بدن نحسش را در باب الصغير دمشق دفن كردند.
احمد بن حنبل و جماعتى از اهل سنت لعن يزيد را تجويز كرده اند و عده اى از آنان معتقد به كفر يزيد هستند، و ابن جوزى كتابى بر رد يزيد نوشته است
در اين روز زيارت امام حسين (عليه السلام ) مناسب است
.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
2. مرگ موسى خليفه عباسى
در اين روز و به قولى در 15 و 18 ربيع الاول موسى العادى ، فرزند مهدى عباسى به دركات جحيم شتافت . در همان شب هارون خليفه شد و ماءمون نيز به دنيا آمد. خلافت موسى الهادى يك سال و سه ماه طول كشيد و 25 يا 26 سال عمر كرد. او به قساوت و قلب و قلت رحم و خشونت طبع و شرارت نفس مشهور بود.

سيد بن طاوس (رحمه الله ) در مهج الدعوات روايت مى كند كه موسى الهدى لشكر فرستاد حسين بن على بن حسن مثنى بن امام حسن مجتبى (عليه السلام ) صاحب فخ را با اصحابش شهيد كرد، و سر او را با اسيران به نزد او آوردند، چون نظرش بر آن سر افتاد اشعارى خواند.
پس اسيران را يكى پس از ديگرى مى آوردند، و او بعد از سرزنش و توبيخ امر به قتل آنها مى كرد.
در يك روز جماعتى از اولاد امير المؤ منين (عليه السلام ) را به قتل رسانيد و طالبيين را دشنام مى داد تا رسيد به نام مبارك موسى بن جعفر (عليه السلام )، نسبت به آن حضرت بد گفت و فرياد كشيد كه حسين صاحب فخ خروج نكرد مگر به امر موسى بن جعفر (عليه السلام )، چون او صاحب وصيت در اين خانواده است .
بخدا قسم او را به قتل مى رسانم .
خدا بكشد مرا اگر او را زنده بگذارم و خدا بكشد مرا اگر او را عفو كنم و اگر نبود كه سفاح و پدر مهدى فضايل بسيار در حق جعفر بن محمد از كثرت علم و دين و فضلش برايم نقل كرده اند، هر آينه قبر او را مى شكافتم و بدن او را به آتش مى سوزانيدم .


على بن يقطين نامه اى از بغداد براى حضرت كاظم (عليه السلام ) فرستاد و صورت حال را شرح داد. چون نامه به حضرت رسيد، اهل بيت و شيعيان خود را خبر كرد و فرمود:
راءى شما در اين باب چيست ؟
عرض كردند: صلاح اين است كه شما خود را از اين جبار ظالم پنهان دارى .
حضرت فرمود: اول نامه اى كه از عراق بيايد متضمن خبر مرگ موسى الهادى است و چنان شد كه آن حضرت خبر دادند.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"






17 ربيع الاول
1. ولادت پيامبر (صلى الله عليه و آله )
به اتفاق علماى شيعه ، در اين روز هنگام فجر روز جمعه در مكه معظمه ولادت با سعادت حضرت سيد الانبياء محمد مصطفى (صلى الله عليه و آله ) واقع شده است .
ولادت آن حضرت با سلطنت انوشيروان عادل مقارن بود و در آن سال اصحاب فيل هلاك شدند.
نام آن حضرت محمد (صلى الله عليه و آله ) و كنيه ايشان ابوالقاسم است . نام پدر آن حضرت عبد الله و نام مادر آن حضرت آمنه بنت وهب است.
هنگام ولادت ، نور از پيشانى آن حضرت لامع بود و بوى مشك از ايشان ساطع مى گشت . نورى در آن شب از طرف حجاز ساطع شد و در تمام عالم منتشر گرديد. تخت پادشاهان سرنگون شد، و همه آنان در آن روز لال بودند و نمى توانستند سخن بگويند.
ملائكه مقرب و ارواح اصفياء پيامبران در هنگام ولادت آن حضرت حضور يافتند، و رضوان خازن بهشت با حوريان نازل شدند، و ابريقها و تشت ها از طلا و نقره و زمرد بهشت حاضر كردند و براى حضرت آمنه شربتها از بهشت آوردند كه او آشاميد.
آن حضرت را بعد از ولادت به آبهاى بهشت غسل دادند و به عطرهاى فردوس معطر كردند.

مستحب است [SUP].[/SUP]
2. ولادت امام صادق (عليه السلام )
در 17 ربيع الاول سال 83 ه ولادت با سعادت امام جعفر صادق (عليه السلام ) در مدينه منوره اتفاق افتاده است
نام مبارك آن حضرت جعفر و كنيه شريفش ابوعبدالله و لقب نورانى حضرت صادق است .
پدر بزرگوارش امام محمد باقر (عليه السلام )، و مادر گرامى آن حضرت جناب ام فروه است ، كه امام صادق (عليه السلام ) درباره ايشان مى فرمايند: ((مادرم از بانوان پرهيزكار و با ايمان و نيكوكار بود)).
امم صادق (عليه السلام ) هفت پسر و سه دختر داشتند كه عبارتند از امام موسى كاظم (عليه السلام )، اسماعيل ، عبد الله ، محمد ديباج ، اسحاق ، على عريضى ، عباس ، ام فروه ، اسماء، فاطمه .

در شمايل آن حضرت گفته اند: آن حضرت ميانه قد و افروخته رو و سفيد بدن و كشيده بينى و موهاى ايشان سياه و مجعد و بر گونه شان خال سياهى بود.


 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
1_32954488783450852670.gif

22 ربيع الاول
1. جنگ بنى النضير

در سال سوم هجرت غزوه بنى النضير واقع شد و يهوديان از مدينه بيرون رانده شدند.

23 ربيع الاول

1. ورود حضرت معصومه (عليها السلام ) به قم

در اين روز در سال 201 ه كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه (عليها السلام ) به قم تشريف فرما شدند كه 17 روز قبل از رحلت آن حضرت است .
آن حضرت با قدوم مبارك خود اين شهر را متبرك گردانيدند، و به درخواست جناب موسى بن خزرج پسر سعد اشعرى كه از بزرگان قم بود، منزل او را منور نموده در آنجا نزول اجلال فرمودند.
در همان مكان تشريف داشتند و زنهاى قم مخصوصا علويات به خدمت آن حضرت مى رسيدند و از وجود آن حضرت استفاده مى كردند تا بعد از 17 روز از دنيا رحلت فرمودند.

عبادتگاه حضرت معروف به ((ستيه )) در ميدان مير قم معروف است .

1_32954488783450852670a.gif

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
95685779599607849220.gif


25ربيع الاول
1. جنگ دومه الجندل
در اين روز در سال پنجم هجرى در زمان پيامبر (صلى الله عليه و آله ) غزوه دومه الجندل اتفاق افتاد
. در اراضى ((دومه الجندل )) گروهى از اشرار همدست شده و به كاروانها حمله مى كردند. پيامبر صلى الله عليه و آله ) سباع بن عرفطه غفارى را روز 25 ربيع الاول در مدينه به جاى خود قرار داد، و با هزار رزمجو بيرون آمدند تا به آن نواحى رسيدند. راهزنان چون متوجه آمدن آن حضرت شدند، فرار كردند. مسلمانان اموال آنان را برداشتند و در بيستم ربيع الثانى وارد مدينه شدند
.
عبد الرحمن بن ابى ليلى مى گويد: من با ابوموسى اشعرى از دومه الجندل عبور مى كرديم . ابوموسى به من گفت : زمانى كه با پيامبر (صلى الله عليه و آله ) به دومه الجندل رسيديم آن حضرت به من فرمود:
((در اين مكان دو تن از بنى اسرائيل حكم به جور كردند، و به زودى در ميان امت من دو تن در اين مكان به جور حكم مى نمايند)).
راوى مى گويد: ابوموسى و عمرو عاص براى حكميت در صفين به دمه الجندل رفتند و ميان على بن ابى طالب (عليه السلام ) و معاويه ملعون حكم كردند. بعد از ماجراى حكمين ابوموسى را ملاقات كردم و به او گفتم :

((مگر تو نبودى كه از پيامبر (صلى الله عليه و آله ) چنين حديثى را نقل كردى
))؟! گفت : و الله المستعان !!
2. صلح امام حسن (عليه السلام )
قرار داد امام حسن مجتبى (عليه السلام ) با معاويه ملعون در 25 ربيع الاول بوده
، و بعضى در 26 اين ماه نقل كرده اند، كه شامل موارد زير بود:
1. به على (عليه السلام ) دشنام ندهند.

2. خون شيعيان محترم و محفوظ بماند، و حقوقشان پايمال نگردد.

3. معاويه يك ميليون درهم بين يتيمان جنگ جمل و صفين تقسيم كند.

4. امام (عليه السلام ) معاويه را امير المؤ منين نخواند.

5. معاويه بايد بر اساس كتاب خدا و سنت پيامبر (صلى الله عليه و آله ) عمل كند.

6. معاويه پس از مرگ ، خلافت را به ديگرى واگذار نكند.

معاويه اين شرايط و شرايط ديگر مربوط به حفظ اسلام به ويژه شيعيان را پذيرفت و جنگ پايان يافت ، امام آن ملعون به هيچيك از شروط اين قرار داد عمل ننمود، بلكه خلاف تمام آنها عمل كرد.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
پی نوشت ها :


155- طبقات ابن سعد: ج 2 ص 78. مسند احمد: ج 6 ص 62، 242، 274، سنن بيهقى : ج 3 ص 409. السيره النبويه (ابن كثير): ج 4 ص 538.
156- خصال : ص 372. اختصاص : ص 171.
157- احتجاج : ص 74.
158- ارشاد مفيد: ج 1 ص 189.
159- تقريب المعارف : ص 256.
160- المصنف : ص 14، 568. جامع الاحاديث : ج 13 ص 267.
161- تقريب المعارف : ص 251.
162- مناقب ابن شهر آشوب : ج 1 ص 297. بحار الانوار: ج 22 ص 524.
163- تاريخ الاسلام (ذهبى ): ج 1 ص 582. السيره النبويه (ابن كثير): ج 4 ص 538. مسند احمد: ج 6 ص 62، 242، 274.
164- قلائد النحور: ج ربيع الاول ، ص 8. مسار الشيعه : ص 27. فيض العلام : ص 201. زاد المعاد: ص 332. بحار الانوار: ج 97 ص 168. مصباح كفعمى : ج 2 ص 596.
165- سوره بقره : آيه 207.
166- بحار الانوار: ج 19 ص 39.
167- قلائد النحور: ج ربيع الاول ، ص 8. مصباح كفعمى : ج 2 ص 596.
168- تفسير فرات : ص 398. در توحيد صدوق : ص 73 هفت روز و در امال طوسى : ج 1 ص 263 نه روز است .
169- كتاب سليم : ص 128. احتجاج : ص 75 - 190.
170- توحيد صدوق : ص 73. احتجاج : ج 1 ص 95 - 111. بحار الانوار: ج 28 ص 321.
171- كتاب سليم : ص 82 - 249. الكوكب الدرى : ج 1 ص 194. الجمل : ص 117. كامل ابن اثير: ج 2 ص 326. تاريخ طبرى : ج 3 ص 203.
172- قلائد النحور: ج ربيع الاول ص 2. مصباح كفعمى : ص 523. مصباح المتهجد: ص 732. فيض العلام ص 201. ارشاد: ج 2 ص 336. كشف الغمه : ج 2 ص 415. بحار الانوار: ج 50 ص 334 - 335.
173- قلائد النحور: ج ربيع الاول ص 2. مصباح كفعمى : ص 523. مصباح المتهجد: ص 732. فيض العلام : ص 201.
174- مسار الشيعه : ص 28 - 29. فيض العلام : ص 205.
175- تتمه المنته : ص 63. فيض العلام : ص 203.
176- قلائد النحور: ج ربيع الاول ، ص 26. فيض العلام : ص 206. مستدرك سفينه البحار: ج 4 ص 67. مستدركات علم رجال الحديث : ج 8 ص 580. رياحين الشريعه : ج 3 ص 280.
177- فيض العلام : ص 205 - 206. رياحين الشريعه : ج 3 ص 280 - 282.
178- ارشاد: ج 2 ص 336. كشف الغمه : ج 2 ص 402. مستجاد: ص 226. اقبال : ص 598. فيض العلام : ص 207. زاد المعاد: ص 334. كافى : ج 2 ص 561. مصباح كفعمى : ج 2 ص 596. بحار الانوار: ج 95 ص 355 - 356، ج 50 ص 334.
179- قلائد النحور: ج رجب ص 144.
180- بحار الانوار: ج 5 ص 331.
181- غيبت طوسى : ص 164. زاد المعاد: ص 334. كمال الدين : ص 473.
182- فيض العلام : ص 209.
183- قلائد النحور: ج رجب ، ص 143 - 144. تتمه المنتهى : ص 350 - 351.
184- اراد: ج 2 ص 336. كشف الغمه : ج 2 ص 402. مستجاد: ص 226. اقبال : ص 598. فيض العلام : ص 207. زاد المعاد: ص 334. كافى : ج 2 ص 561. مصباح كفعمى : ج 2 ص 596. بحار الانوار: ج 95 ص 355 - 356، ج 50 ص 334.
185- فيض العلام : ص 211.
186- مدينه المعاجز: ج 2 ص 97.
187- زاد المعاد: ص 334. وقايع الايام : ج ربيع الاول و ربيع الثانى ، ص 59. مستدرك سفينه البحار: ج 4 ص 67.
188- فيض العلام : ص 211.
189- مصباح كفعمى : ج 2 ص 596. بحار الانوار: ج 95 ص 189. زاد المعاد: ص 334 - 344. بحار الانوار ج 95 ص 351 - 356 (از زوائد الفوائد سيد ابن طاووس ).
190- مسار الشيعه : ص 23. توضيح المقاصد: ص 33. العدد القويه : ص 328. فيض العلام : ص 129. بحار الانوار: ج 95 ص 199.
191- زاد المعاد: ص 34.
192- بحار الانوار: ج 95 ص 200
193- تاريخ الخلفاء: ص 133 - 134.
194- تتمه المنتهى : ص 11.
195- منتخب التواريخ : ص 152 - 153. فيض العلام : ص 143.
196- سوره نجم : آيات 3 - 4. و ما ينطق عن الهوى ان هو الا وحى يوحى .
197- زاد المعاد: ص 344.
198- فيض العلام : ص 211. قلائد النحور: ج ربيع الاول ، ص 67. منتخب التواريخ : ص 20. زاد المعاد: ص 344. مصباح المتهجد: ص 732. بحار الانوار: ج 95 ص 357.
199- رياحين الشريعه : ج 2 ص 202، 207، 211.
200- مصباح المتهجد: ص 732. زاد المعاد: ص 344. قلائد النحور: ج ربيع الاول ، ص 67.
201- روضات الجنات ج 7 ص 224.
202- منتخف التواريخ : ص 7.
203- مسار الشيعه : ص 30. منتخب التواريخ : ص 55.
204- مصباح المتهجد: ص 732. زاد المعاد: ص 344م مسار الشيعه : ص 29. توضيح المقاصد: ص 7. بحار الانوار: ج 97 ص 168، ج 19 ص 104 - 125.
205- مسار الشيعه : ص 28. قلاد النحور: ج ربيع الاول ، ص 21.
206- تتمه امنتهى : ص 297 - 310. فيض العلام : ص 216.
207- وقايع الشهور: ص 72. مراقد المعارف : ج 1 ص 120. روضات الجنات : ج 1 ص 185.
208- روضات الجنات : ج 1 ص 184.
209- مراقد المعارف : ج 1 ص 123.
210- مراقد المعارف : ج 1 ص 120.
211- مسترك سفينه البحار: ج 4. توقيم المحسنين : ص 16. فيض العلام : ص 215. زاد المعاد: ص 345. بحار الانوار: ج 95 ص 189، ج 98 ص 101. عوالم (مقتل ): ص 224. توضيح المقاصد: ص 8 - 7 تتمه المنتهى : ص 55.
212- مسار الشيعه : ص 29.
213- تتمه المنتهى : ص 55 - 56.
214- فيض العلام : ص 216.
215- بحاور الانوار: ج 98 ص 201.
216- قلائد النحور: ج ربيع الاول ، ص 89. فيض العلام : ص 215. مستدرك سفينه البحار: ج 5 ص 223.
217- قلائد النحور: ج ربيع الاول ص 91.
218- تتمه المنتهى : ص 222 - 224.
219- قلائد النحور: ج ربيع الاول ، ص 92.
220- فيض العلام : ص 219.
221- كشف الغمه : ج 1 ص 14. اعلام الورى : ج 1 ص 42. تهذيب : ج 6 ص 2. زاد المعاد: ص 345. توضيح المقاصد: ص 9. مصباح المتهجد: ص 733. العدد القويه : ص 110. مصارع الشهداء و مقاتل السعداء: ص 23. فيض العلام : ص 220. بحار الانوار: ج 17 ص 280، ج 55 ص 361، ج 95 ص 194.
222- اعلام الورى : ج 1 ص 33 - 44 كشف الغمه : ج 1 ص 15. مسار الشيعه : ص 30.
223- حق اليقين : ص 27.
224- قلائد النحور: ج ربيع الاول ، ص 100.
225- سوره اسراء: آيه 84. قلائد النحور: ج ربيع الاول ، ص 101.
226- قلائد النحور: ج ربيع الاول ، ص 110 م
227- قلائد النحور: ج ربيع الاول ، ص 112.
228- حق اليقين ص 26.
229- حق اليقين : ص 26 - 27.
230- مسار الشيعه : ص 30.
231- اعلام الورى : ج 1 ص 514. ارشاد: ج 2 ص 179. تاريخ الائمه : ص 10. مسار الشيعه : ص 30. توضيح المقاصد: ص 9. بحار الانوار: ج 95 ص 194. العدد القويه : ص 147. فيض العلام : ص 222.
232- كافى نج 1 ص 472.
233- مناقب : ج 4 ص 280.
234- منتهى الآمال : ج 2 ص 121.
235- توضيح المقاصد: ص 9. فيض العلام : ص 223. مستدرك سفينه البحار: ج 5 ص 207.
236- نظر به اينكه رحلت آن حضرت در 10 ربيع الثانى است و حضرتش 17 روز در قم اقامت گزيده اند، روز 23 ربيع الاول سالروز ورود آن حضرت به قم است .
237- بحار الانوار: ج 60 ص 219.
238- قلائد النحور: ج ربيع الاول ص 150.
239- قلائد النحور: ج ربيع الاول ص 150.
240- وقايع الايام : ج ربيع الاول ، ص 150.
241- تتمه المنتهى : ص 40 - 41.
242- فيض العلام : ص 225. قلائد النحور: ج ربيع الاول ، ص 155. مستدرك سفينه البحار: ج 5 ص 213.
243- ارشاد: ج 2 ص 14. مقاتل الطالبين : ص 26. بحار الانوار: ج 44 ص 65، 3 - 2.
 

ajmn555

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
واقعا ربع الاول ماه پر برکتیه
تولد من 3 ربیع به قمری
 
بالا