مختصری از اسفتائات " صله ی رحم"

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
:alla1:

عنای صله رحم : صله رحم یعنى پیوند با خویشاوندان، که گاه با دیدار آنها حاصل مى شود، و گاه با نامه، یا تلفن، یا دعوت از آنان، یا طرق دیگر. و خویشاوندان خیلى دور را شامل نمى شود، و مادام که محذور و مانع شرعى و عرفى در کار نباشد، نباید قطع کرد.

ارتباط با تمام افرادی که عرفاً خویشاوند نَسبی انسان به شمار می‌آیند واجب است، اما طبیعی است که خویشاوندان نزدیکی چون پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزندان از اولویت بیشتری نسبت به دیگران برخوردارند و در صورت نداشتن فرصت کافی برای سرزدن به تمام بستگان و یا دور از دسترس بودن آنان، می‌توان از روشهایی چون احوال‌پرسی مختصر، تماس تلفنی، ارسال پیامک و ... نیز برای بستگان دورتر بهره برد.


 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
آیا صله ارحام نسبی درجه یک واجب و درجه دو مستحب می‌باشد؟ به طور کلی چه نوع صله رحمی مستحب و کدام واجب است؟
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
قطع رحم با کسانى که از خویشاوندان نَسَبى مى‌باشند، جایز نیست و صله رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد ‏نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق مى‌شود.‏


حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اولاً: صله رحم یعنی ارتباط با خویشاوندان(از طریق دیدار یا نامه یا تلفن یا دعوت از آنان یا راه‌های دیگر). و مادام که مانع شرعی و عرفی در کار نباشد، نباید قطع کرد.

ثانیاً: ارحام، تمام بستگان نسبی هستند. البته نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد و نسبت به ارحام دور، توجه مختصر کافی است و خویشاوندان خیلی دور را شامل نمی‌شود.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
صله رحم واجب است و در غیر پدر و مادر کافیست هر چند وقت یکبار با تماس تلفنی جویای احوالشان باشید.


حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
به طور کلی صله رحم واجب و قطع آن حرام است و فرقی بین درجه اول و دوم نیست.


حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
صله رحم واجب است و نباید ترک شود.


حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
تمام افراد فامیل، رحم حساب می‌شوند و باید برای تحقق صله رحم بگونه‌ای رفتار کند که عرفاً قطع رحم به حساب نیاید و این مقدار در افراد فامیل به حسب نزدیک یا دور بودن در خویشاوندی و در دسترس بودن و در دسترس نبودن و عرف و شرایط اجتماعی و نوع ارتباطات، متفاوت است.
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
نظر تمام مراجع تقلید در مورد صله رحم حکم به وجوب آن است، و زیادتر از آن را مستحب و ترک صله رحم را حرام می دانند.

امام خمینی (ره)

سؤال: آیا صله رحم با خویشاوندى كه كافر یا مرتد محسوب مى‏شود نیز واجب است؟
جواب: صله رحم مطلقاً واجب است.

آیت الله مکارم شیرازی

سوال : حداقل وظیفه بر صله رحم چقدر است ؟

جواب: ارحام مختلف هستند. نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد و نسبت به ارحام دور، توجه مختصر کافی است.

سوال : به نظر جنابعالى «حدّاقل» صله رحم و قطع رحم، چه مقدار است؟
پاسخ :حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد» و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى شود و بستگان در این رابطه با هم متفاوتند.

آیت الله فاضل لنکرانی (ره)

سؤال: آیا قطع رابطه با ارحامى كه تجاهر به گناهان مى‏كنند جایز است یا نه؟
جواب: اگر قطع مراوده، موجب تنبّه و ارتداعِ آنها از معصیت باشد، لازم است قطع مراوده شود.

آیت الله العظمی سیستانی

سوال :رحم در صله رحم به چه طبقه‌ای گفته مى شود و حد آن را بیان كنید ؟
پاسخ: كسانیكه با انسان در یك رحم شریكند و از اقارب بشمار مى آیند ، بنابراین شامل نزدیكان سببى نمى شود و همچنین كسانیكه ارتباط نسبى دور دارند را شامل نمى شود. صله رحمى كه واجب است، این است كه به نحوى نسبت به آنها احسان كند در مقامى كه جاى احسان است . مثلا در وقت بیمارى عیادت نماید و در وقت دعوت بپذیرد و در وقت ملاقات احوال پرسى كند و در وقت نیاز كمك مالى نماید و امثال آن .
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
البته مواردی هم وجود دارد که قطع رحم اجازه داده شده است:


1- مواردی که ارتباط فامیلی موجب ضرر و زیان طرف مقابل می‏شود.
2- مواردی که ارتباط فامیلی با انسان کافر و مشرک یا منافق موجب تاثیر‏پذیری انسان و افتادن به وادی خطرناک کفر و شرک و انحراف می‏گردد.
3- مواردی که انسان در اثر ارتباط فامیلی با شخصی گنهکار نه تنها در وی نمی‏تواند تاثیر بگذارد بلکه از او تاثیر می‏پذیرد و به گناه کشیده می‏شود.
4- مواردی که رفت و آمد با فامیل آلوده و مساله‏دار موجب تایید اعمال وی در دید دیگران گردیده، باعث جذب سایرین به وادی گناه می‏گردد.
(معراج السعادة؛ ملااحمد نراقی)
 
بالا