نظر علامه طباطبایی درباره عالم برزخ همان نظر قرآن کریم است. این مفسر بزرگ قرآن کریم معتقد بود که انسان پس از مرگ ظاهری به طرز خاصی زنده است و هنگامی که قیامت برپا شود، برای حساب عمومی حاضر میشود.
به گزارش فرهنگ نیوز ، علامه سید محمدحسین طباطبایی مفسر بزرگ و وارسته و استاد فلسفه و حکمت اسلامی درباره روز قیامت میفرماید: اگر انسان در آینه خود و در جهانی جز این جهان، روزی نداشته باشد که در آن روز به حساب نیک و بد اعمال وی رسیدگی شده پاداش مناسب داده شود، چنین ـ نیکوکاری خوب و لازمالتحصیل و بدکاری بد و لازمالاجتناب ـ در نهاد و فطرت انسان گذاشته نمیشد.
ما از این اعتقاد پاک تزلزلناپذیر که دست آفرینش در نهاد ما گذاشته، باید بفهمیم خدای متعال همه را پس از مرگ دوباره زنده میکند و به حساب اعمالشان رسیدگی فرموده، نیکوکاران را پاداش نیک و نعمت جاوید میدهد و بدکاران را به سزای کردارشان میرساند و این «روز قیامت» نامید میشود.
*رابطه آخرت و عدل الهی
ایشان درباره رابطه وجود آخرت و عدل الهی معتقدند: در این جهان نیکوکار و زشت کردار به پاداش کامل اعمالشان نمیرسند و اگر جهان دیگری در بین نباشد که در آن هر کدام از این دو دسته به پاداش مناسب رفتار و کردار خودشان برسند، هر دو دسته پیش خدا یکی خواهند بود و این منافی «عدل الهی» است.
*عالم برزخ
علامه طباطبایی درباره عالم برزخ بیان داشتهاند که اسلام معتقد است که انسان پس از مرگ ظاهری به طرز خاصی زنده است، اگر نیکوکار است از نعمت و سعادت برخوردار و اگر بدکار است معذب خواهد بود و هنگامی که قیامت برپا شود، برای حساب عمومی حاضر میشود. عالمی که انسان پس از مرگ تا روز قیامت در آن هست، «برزخ» نامیده میشود.
فارس - خدای متعال به مقتضای عدل خود، وعده فرموده که گروه انسان را بدون استثنا پس از مرگ دوباره زنده میکند و به جزئیات اعتقادات و اعمالشان رسیدگی حقیقی میکند و میان ایشان به حق قضاوت و داوری میکند و در نتیجه حق هر ذی حق را به وی میرساند و داد هر مظلومی را از ظلمش میگیرد و پاداش عمل هر کس را به خودش میدهد، گروهی به بهشت جاودان و گروهی به دوزخ جاودان محکوم میشوند.
*قیامت تنها در قرآن آمده است
در میان کتب آسمانی، قرآن کریم تنها کتابی است که از روز رستاخیز به تفصیل سخن رانده و در عین اینکه تورات نامی از این روز به میان نیاورده و انجیل جز اشاره مختصری نکرده، قرآن کریم در صدها مورد با نامهای گوناگون روز رستاخیز را یاد کرده و سرنوشتی را که جهان و جهانیان در این روز دارند، گاهی به اجمال و گاهی به تفصیل بیان کرده است.
به گزارش فرهنگ نیوز ، علامه سید محمدحسین طباطبایی مفسر بزرگ و وارسته و استاد فلسفه و حکمت اسلامی درباره روز قیامت میفرماید: اگر انسان در آینه خود و در جهانی جز این جهان، روزی نداشته باشد که در آن روز به حساب نیک و بد اعمال وی رسیدگی شده پاداش مناسب داده شود، چنین ـ نیکوکاری خوب و لازمالتحصیل و بدکاری بد و لازمالاجتناب ـ در نهاد و فطرت انسان گذاشته نمیشد.
ما از این اعتقاد پاک تزلزلناپذیر که دست آفرینش در نهاد ما گذاشته، باید بفهمیم خدای متعال همه را پس از مرگ دوباره زنده میکند و به حساب اعمالشان رسیدگی فرموده، نیکوکاران را پاداش نیک و نعمت جاوید میدهد و بدکاران را به سزای کردارشان میرساند و این «روز قیامت» نامید میشود.
*رابطه آخرت و عدل الهی
ایشان درباره رابطه وجود آخرت و عدل الهی معتقدند: در این جهان نیکوکار و زشت کردار به پاداش کامل اعمالشان نمیرسند و اگر جهان دیگری در بین نباشد که در آن هر کدام از این دو دسته به پاداش مناسب رفتار و کردار خودشان برسند، هر دو دسته پیش خدا یکی خواهند بود و این منافی «عدل الهی» است.
*عالم برزخ
علامه طباطبایی درباره عالم برزخ بیان داشتهاند که اسلام معتقد است که انسان پس از مرگ ظاهری به طرز خاصی زنده است، اگر نیکوکار است از نعمت و سعادت برخوردار و اگر بدکار است معذب خواهد بود و هنگامی که قیامت برپا شود، برای حساب عمومی حاضر میشود. عالمی که انسان پس از مرگ تا روز قیامت در آن هست، «برزخ» نامیده میشود.
فارس - خدای متعال به مقتضای عدل خود، وعده فرموده که گروه انسان را بدون استثنا پس از مرگ دوباره زنده میکند و به جزئیات اعتقادات و اعمالشان رسیدگی حقیقی میکند و میان ایشان به حق قضاوت و داوری میکند و در نتیجه حق هر ذی حق را به وی میرساند و داد هر مظلومی را از ظلمش میگیرد و پاداش عمل هر کس را به خودش میدهد، گروهی به بهشت جاودان و گروهی به دوزخ جاودان محکوم میشوند.
*قیامت تنها در قرآن آمده است
در میان کتب آسمانی، قرآن کریم تنها کتابی است که از روز رستاخیز به تفصیل سخن رانده و در عین اینکه تورات نامی از این روز به میان نیاورده و انجیل جز اشاره مختصری نکرده، قرآن کریم در صدها مورد با نامهای گوناگون روز رستاخیز را یاد کرده و سرنوشتی را که جهان و جهانیان در این روز دارند، گاهی به اجمال و گاهی به تفصیل بیان کرده است.