♦*✿*♦ نعـــمت گرانبـــار (شرح آیه پنج سوره مبارکه قصص) ♦*✿*♦

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

"زمین؛ دیار ظالمین و ارث صالحین"

دنیا پر از ظلم است، نه بخاطر اینکه در آخرالزمان واقع شده است بلکه بیشتر زمان ها دنیا پر از ظلم بوده چون عقلانیت کم بوده و نفسانیت بیشتر بوده. الان این زمین، زمینی که می بینیم و مشاهده می کنیم این سرزمین های جغرافیایی که بشر در روی آن ساکن است یک وصف منفی دارد به این معنا که الان اینجا دیار ظالمین است در روایت هست که فرمود: آن حضرت از دار ظالمین غایب شدند

یعنی چرا غایب شدند؟ چون اینجا جای ماندن نبود. یک بعد قضیه.

بعد دیگر قضیه هم بعد اخراج است. چون بهرحال بنی عباس به دنبالش بودند مثل همان داستان حضرت موسی که پیگیر بودند متولد نشود و بعد از تولد هم پیگیر بودند که او را پیدا کرده و بکشند. اما در "... اخرجوا دیارهم..." زمین یک وصف مثبت هم دارد به این مفهوم که "ارث صالحین" است.

اصل آفرینش خدا بر عدل محوری است یعنی عدل و قسط باید در این زمین پیاده شود.

اما صاحبان اصلی این دیار چه کسانی هستند؟

صاحبان اصلی آنها انسانهای صالح و در راس آنها اهل بیت قرار دارند.

پس این دار که جمع اش دیار است مال چه کسانی است؟

مال اهل بیت است در ارتباط با حضرت بقیه الله یعنی وجود نازنین ایشان از این دیار خارج شده اند.

در حالیکه اینجا حق آنهاست و ملک آنهاست، اما بنا حق خارج شده اند.

از یک طرف می گوئیم بنا به حق خارج شده اند از طرف دیگر می گوئیم چون ظالم بود و شرایط برای ظلم ستیزی نبود تن به این غیبت دادند.

www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

"نمونه ششم"

از امام صادق(ع) روایت است که فرمود: روزی رسول اکرم (ص) نظر کرد به علی و حسن و حسین و گریه کرد و فرمود:

انتم المستضعفون بعدی؛ (شما مستضعفین بعد از من هستید)

راوی می گوید از امام صادق سوال کردند منظورحضرت رسول چه بوده ؟

فرمود که می خواهد امامت و حقانیت اهل بیت را از آن آیه هم استفاده بکند (از همین آیه 5 قصص) نه مستقیم بلکه به طور ضمنی یعنی از این آیه حضرت رسول اکرم (ص) خواست امامت ائمه بعد از خودش را هم استفاده بکند.


معنی بسیار لطیف مستضعف

روایت است که "مستضعف ما هستیم ائمه ما هستیم وارثین ما هستیم". اینجا دیگر مستضعف و ائمه و وارث یک معنای لطیفی دارد در معنای ساده اش مستضعفین یک معنی داشت (یعنی بنی اسرائیل. ائمه بودن آنها و وارثین بودنشان هم یعنی حکومت به آنها رسید چون فرعونیان نابود شدند) ولی درمعنای لطیفش مستضعف یک مفهومش این است که اینها به ناحق خارج شدند یعنی در حق اینها ظلم شد اما مفهوم دیگرش مرتبط می شود با همان مفهوم "ذی طوی" آن پیچیدگی !! (دقت شود) مستضعفین فی الارض اشاره است در آن مفهوم بسیار بسیار دقیق اش به همان مساله ذی طوی و طوی که در ارضی بسیار پیچیده است. اما بهتر است که همان مفهوم روانش را بگیریم که
مستضعفین زمین یعنی آنهایی که حق شان غصب شده و به اینها ظلم شده است و در ارتباط با آن حضرت (عج) یعنی به ناحق از این سرزمین ظاهری خارج شده اند.

منتهی در تطبیق موضوع با قصه موسی چنین می شود که چون موسی خارج شد و به مدین رفت تا آمادگی پیدا بکند برای نجات قوم بنی اسرائیل آن حضرت هم از این دیار خارج شده اند. اگر چه در خیلی جاها هستند از جمله در "ذی طوی"و "مدینه طیبه" که ظاهرا غیر از این مدینه طیبه رسول اکرم (ص) است. حضرت موسی به مدین رفت. حضرت رسول اکرم(ص) به مدینه رفت. کدام مدینه؟ مدینه ای که حصن دارد تا وقتی که زمین مهیای حضور سبزشان گردد.

www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"


"نمونه هفتم"

روایت بعدی بیان خود آن حضرت(عج) است که راوی نقل می کند امام حسن عسگری(ع) آن حضرت را وقتی که بچه بودند (در روز هفتم تولدشان) به دست گرفتند و فرمودند: یا بنی تکلم باذن اللهی عنی به اذن خدا صحبت کن بعد ایشان شروع کردند پس از شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر و سلام بر همه ی ائمه تا رسیدند به پدرشان و بعد حضرت این آیه را (5 قصص) تلاوت کردند یعنی مصداق بارز این آیه خودشان هستند یعنی اراده خداوند یک اراده کلی و فراگیر است که روزی برسد و زمین توسط آن بزرگوار پر از عدل وداد بشود.


"معنای وارث بودن بر زمین"

نکته مهم: توجه شود که وارثین زمین هر جا در قرآن آمده است به آن حضرت(عج) و حوادث پس از او مربوط می شود و حتی اگر در ارتباط با قیامت هم باشد همان قیامت صغری است.

یعنی وارثین اینها هستند که بهره لازم را از زمین می برند. دیگران وارث پوسته زمین بودند چه ظالمین و چه مظلومین. بلکه حتی چه ظالمین و چه مظلومین اصلا وارث نبودند نمی فهمیدند ارض چیست یک زندگی ظاهری داشتند یک زندگی انعامی در زمین داشتند "وری" بودند "انام" بودند "بشر"بودند "ناس" بودند نمی فهمیدند حقیقت زمین چیست و زمین بر اساس چه حکمتی آفریده شده است. پس وارثین واقعی زمین پس از ظهور معنی دارد و بهره ی لازم را از زمین اینها می برند. زمین برای هر هدفی که خلق شده اینها استفاده لازم را از آن می برند.

www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"


"حقیقت مستضعفان و وارثان"

برای بیان موضوع به چند مطلب اشاره می شود:

از این روایتهای هفت گانه ( که به طور نمونه عرض شد) به خوبی استفاده می شود که منظور از مستضعفین و وارثین اهل بیت(ع) هستند اما می خواهیم آیه مورد بحث را تطبیق دهیم به وجود مبارک آن حضرت و فرزندانش. یعنی مصداق اهل بیت در اینجا امیرالمومنین و فرزندانش تا آن حضرت (عج) نیست چرا که اولا آن حضرت جزو اهل بیت است و خلاصه آنهاست دوم اینکه ظهور او حضور او حضور آنهاست و رسالت اصلی ائمه با وجود ایشان تکمیل می شود.

الف)

از امیرالمومنین(علیه السلام) در کتاب مجمع البیان ذیل تفسیر همین آیه روایت شده است که فرمود: "هم آل محمد یبعث الله مهدیهم بعد جهدهم و یعزهم و یذل عدوهم"

آنها (وارثان) آل محمد هستند خداوند مهدی آنها را بعد از انکه در فشار و زحمت بودند برمی انگیزد پس او هم آل محمد را عزت می دهد و دشمنانشان را خوار می کند. اول می فرمایند آنها آل محمد(ص) اند اما سپس می فرمایند خداوند مهدی آنها را مبعوث می کند (نه همه را)

ب)

اشاره دیگر در دعای ندبه است که خیلی صریح است.

در اواخر دعای ندبه می فرماید:

...خلقته لنا عصمه و ملاذا و اقمته لنا قواما و معاذا وجعلته للمومنین منا اماما... پیام اصلی در جمله آخراست "...برای مومنین از ما امام هست... " این یعنی چه؟ بعد از اینکه می گوید ...برای ما و... ما ... اما در قسمت آخر می گوید برای مومنین از ما! یعنی الان امام هست اما نه برای همه ی ما! مطلب کاملا روشن است و خیلی صریح بیان شده است یعنی کسان دیگری هم هستند که با آن حضرت در ارتباطند.

البته از روایات دیگری استفاده می شود از جمله این روایت که: "هر هفته روز جمعه بعضی از یاوران آن حضرت اعلام آمادگی می کنند و منتظر ظهورند" که در بعضی از روایات مکان آنها هم تغییر شده به "مدینه حصینه" یعنی مدینه ای که حصن دارد یعنی همه نمی بینند همه نمی توانند وارد آنجا بشوند.


www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"


"چه کسانی لیاقت دیدار با حضرت بقیه الله را دارند؟"


یک مطلب هم مربوط می شود به بحث اینکه چه کسانی آنها را می بینند؟ من منابع را قبلا گشته بودم در اصول کافی دو تا روایت هست که یک روایت از امام صادق(ع) هست و یک روایت دیگر از آقا ابا عبدالله الحسین(ع) است که می فرمایند: "... و لایطلع علی موضعه احد من ولی و غیره" یعنی هیچ کس از جایگاه آن حضرت نه مومنین و نه افراد خاص اطلاع ندارند چون جایگاه خودش بالاتر از آنهاست. منتهی در اصول کافی یک جمله ای دارد که می گوید: "... الا خاصه موالیه"مگر دوستان خاص و اولیاء خاص

حالا اینجا هم بحث مفصلی است برای اینکه از موضوع اصلی زیاد حاشیه نرویم این قسمت بحث را اینجا تمام می کنیم.

می خواستیم عرض بکنیم که "مومنین منا" می تواند دو دسته باشند.

دسته اول:

ماها که نیستیم بلکه یک دسته خاص هست یک دسته افرادی خاص که هر جمعه آمادگی خود را برای ظهور حضرت اعلام میکنند و تعدادشان زیاد است

دسته دوم:

آن "بعض موالیان" هستند دوستان خاصش که بر موضعش هم اطلاع دارند اما "دسته اول" موضعش را هم نمیدانند اما بعضی جاها ومکان هایی هست که گاهگاه و یا هفته ای یکبار آن حضرت را ملاقات می کنند یعنی آنجا مومنین همیشه در انتظارند که کی بیاید و خودشان و سرزمین شان را با حضور آن حضرت متبرک بکنند.

در اوخر دعای ندبه می گوید: اللهم صل علی محمد وآل محمد جالب است برای اینکه اشتباه نشود و نکات را بگیریم بقیه آنرا طول میدهد و می گوید: ...و صل علی محمد جده و رسولک سید الاکبر(یعنی آقا رسول الله) و علی ابیه سید الاضغر (یعنی آقا امیر المومنین) و جدته الصدقه الکبری فاطمه بنت محمد و علی من اصطفیت من ابائه البرره، یعنی با ادامه ی عبارت می خواهد آن جمله اول را متمایز کند با بقیه جمله.

www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

محمد و آل محمد اول چه کسانی هستند؟

ما احتمال می دهیم که فرزندان آن حضرت هستند پس هیچ منافاتی ندارد که بگوئیم چرا در روایات گفته اند "اینها ما هستیم " چون اولا آن حضرت جزئی از آنهاست ثانیا آن حضرت عصاره آنهاست و خودش هم آل دارد و اینها "آل یس" هستند.


"حقیقت رجعت"

یک نکته ظریف دیگر این است که منظور از رجعت ائمه و برگشت آنها به این معنی نیست که آنها دوباره بر می گردند و حکومت تشکیل می دهند ممکن است مقطعی برگردد ولی دیگر حکومت تشکیل نمی دهند حکومت را آقا تشکیل می دهدو سپس فرزندانش.


"سیرت مهدی(عج)"

در روایات زیادی تصریح می کند که وقتی آن حضرت ظهور می کند سنت ایشان مطابق سنت رسول الله است. از جمله راوی می گوید: سوال کردم از امام صادق(ع) سئلت عن سیره المهدی کیف سیرته؟ حضرت فرمود: یصنع کما صنع رسول الله یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله امر الجاهلیه و تصتعفف الاسلام جدیدا

هر کاری که رسول الله انجام دادند ایشان هم انجام می دهد آن جاهلیت ماقبل را نابود می کند همانگونه که رسول الله جاهلیت ماقبل خودش را نابود کرد و یک اسلام جدید می آورد.

حالا شما فکر نکنید که یک دین جدید و یک کتاب جدید است. اسلام جدید به این معنی است که بسیاری از احکام ما ناب نیستند. از این جهت که بسیاری از احکام مطابق زمان خواهد بود لذا جدید خواهد بود. از طرف دیگر بسیاری از احکام تعطیل شده است. لذا اسلام جدید را می آورد. این یک بعد قضیه.

www.ayehayeentezar.com_gallery_images_32080344235947849341.gif
 
بالا