بیست ترفند ویندوز 8

  • نویسنده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
How_to_turn_onoff_wireless_connectivity_in_Windows_8_2.png
اگر شما هم نسخه آزمایشی ویندوز ۸ را بر روی سیستم خود نصب کرده و مانند کودکانی که تازه اسباب بازی جدیدشان را به دست گرفته‌اند می‌خواهید سر از تمام سوراخ سمبه‌های این یار جدید مایکروسافتی در آورید، در این مقاله با ما همراه شوید. ما قصد داریم همه تنظیمات را یک به یک عوض کنیم تا تغییرات را به چشم ببینید و از تازه‌های ویندوز ۸ باخبر شوید. در ادامه با ۲۰ ترفند کاربردی این سیستم عامل آشنا می‌شوید. حتی اگر هنوز ویندوز ۸ را برروی کامپیوتر خود نصب نکرده‌اید باز هم با خواندن این مقاله با قابلیت جدید و ترفندهای ویندوز ۸ آشنا خواهید شد. پس خواندن این مقاله جذاب را از دست ندهید.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
11f733849008_07_141a056815f1a51.jpg
آرزوهایتان را تایپ کنید
از ساده‌ترین ترفند شروع می‌کنیم. زمانی که در رابط کاربری مترو در ویندوز 8 هستید و مایلید تا برنامه‌ای را اجرا کنید، نیازی به گشت و گذار با ماوس در لیست برنام‌ها نیست، کافی است تا ابتدای نام برنامه مورد نظر خود را در هر کجا که هستید فقط تایپ کنید تا‌ ویندوز فهرستی از برنامه‌هایی که با آن حرف آغاز می‌شوند را نمایش دهد.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
b51d4e3cdc08_07_145f8cf3ce5c171.jpg
تصاویر جذاب و کاربردی
بالاخره بعد از دو دهه کار با ویندوز، کارشناسان مایکروسافت تصمیم گرفته‌اند تهیه تصویر از صفحه نمایش (PrintScreen) را ساده کنند. تا قبل از ویندوز 8 اگر می‌خواستید تصویری از صفحه‌نمایش تهیه کنید لازم بود دکمه Print Screen را زده و تصویر کپی شده در حافظه موقت را در برنامه دیگری چسبانده و آن‌ را ذخیره نمایید، البته در ویندوز ۷ ابزار بسیار جذابی به نام Snipping Tools اضافه شده بود که این کار را ساده تر می کرد. اما در ویندوز ۸ کار از این هم ساده‌تر شده است. از این پس کافی است تنها کلید ویندوز صفحه‌کلید (دکمه‌ای که نشانه پرچم ویندوز بر روی آن حک شده) را گرفته و دکمه Print Screen را بفشارید تا بلافاصله تصویر صفحه٬ به صورت یک فایل گرافیکی PNG در پوشه تصاویرتان ذخیره شود. عین آب خوردن!
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
dd8efc979008_07_1491de486c6d7c1.jpg
ارتقاء ندهید!
اگر مایلید ویندوز 8 را بر روی سیستم خود نصب کنید پیشنهاد می‌شود که آن را به صورت بروزرسانی و برروی ویندوز قبلی‌تان نصب ننمایید. چراکه موجب بروز تداخل‌های نرم‌افزاری جدی می‌شود. از آن گذشته این نسخه هنوز یک نسخه آزمایشی است و بسیاری از باگ‌های آن برطرف نشده و تنها برای مدت زمان محدودی قابل استفاده است، یعنی پس از زمانی مشخصی می‌بایست نسخه نهایی ویندوز را تهیه و بر روی سیستم خود مجددا نصب کنید.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
32671dce9e08_07_14cf4eb2f5415f1.jpg
گوشه‌های کاربردی
دسترسی به قابلیت‌های ویندوز‌ گردی در ویندوز 8 بسیار ساده است، اما جلوی چشم شما قرار ندارد تا بتوانید با استفاده از ماوس آن‌ها را انتخاب کنید! بلکه باید ماوس را به گوشه‌های صفحه ببرید تا همه منو‌های مخفی اطراف صفحه را هم ببینید. برای همین توصیه می‌کنیم تا نخست ماوس خود را در تمامی گوشه‌ها و جای‌جای صفحه حرکت دهید تا آنچه مخفی شده را بازیابید! در گوشه سمت راست چه بالا و چه پایین که حرکت کنید با قسمت‌های کلیدی گوناگونی چون قابلیت جستجو و اشتراک‌گذاری داخلی ویندوز و فهرستی از ابزارها و تنظیمات سیستم‌عامل روبرو خواهید شد. در عین حال با حرکت ماوس در گوشه‌های بالا و پایین سمت چپ نیز می‌توانید بین برنامه‌هایِ در حال اجرای ویندوز 8 پیمایش نمایید.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
کلیدهای میانبر
اگر دوست دارید تا مانند کاربران حرفه‌ای در فیلم‌های هالیوودی با زدن کلیدهای گوناگون کارهای دلخواه خود را انجام دهید کافی است تا فهرست ذیل را به خاطر بسپارید. (منظور از Win کلید ویندوز برروی صفحه کلید است که لوگوی پنجره برروی آن وجود دارد!)
  • Win + Tab: باز کردن Switch List سمت چپ
  • Win + C: باز کردن Charms Bar سمت راست
  • Win + I: رجوع به صفحه مهمترین تنظیمات
  • Win + T: بازگشت به حالت رومیزی و حرکت بین پنجره های باز
  • Win + Shift + .: داک کردن برنامه‌ها به سمت چپ و راست
  • Win + M: مینیمایز کردن همه برنامه ها و نمایش میزکار
  • Win + Q: باز کردن بخش جست و جوی عمومی در ویندوز
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
34055f3ac008_07_149c7d7ed647261.jpg
پنل تنظیمات بهترین دوست شما
اگر مایلید تا تنظیمات صفحه قفل شده ویندوز، تصویر زمینه، رنگ‌های رابط مترو، نحوه نمایش پیغام‌ها، جستجوی داخلی، نام ابزارهای جانبی متصل به سیستم، تنظیمات همگام‌سازی و سایر تنظیمات مهم ویندوز را تغییر دهید کافی است تا به Charms Bar رفته و از آنجا گزینه More PC Setting را بیابید، حال قادر خواهید بود تا کلیه تنظیمات دلخواه خود را اعمال نمایید. درواقع این یکی از ویژگی‌های ویندوز 8 است که به کاربر اجازه می‌دهد همه تنظیمات سیستم‌عامل را تغییر دهد. چه تنظیمات محتوایی و کنترل پنل و چه تنظیمات مربوط به رابط کاربری مترو.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
4b80424fb808_07_1460500a268f241.jpg
ویندوز 8 در برابر فاجعه
بنا به هر دلیلی یک اشکال بزرگ در سیستم‌عامل ایجاد کرده‌اید! آیا دوباره باید ویندوز را از نو نصب کنید؟ این گزینه همچنان وجود دارد، یعنی کماکان مثل قبل می‌توانید کمر همت را بسته و ویندوز خود را از نو نصب نمایید. اما جالب اینجاست که گزینه دیگری نیز پیش روی شماست که نه تنها فایل‌های شخصی‌تان را از بین نمی‌برد که بسیار زودتر از همیشه می‌توانید ویندوز 8 را به حالت اولیه خود بازگردانید و با خوشحالی به کارهای شخصی‌تان بپردازید. برای این منظور کافی است بر روی General Tab که در بخش more PC setting قرار دارد، کلیک کرده و گزینه Refresh را برگزینید. بدین ترتیب برنامه‌های ثالثی که بر روی سیستم ریخته‌اید دود می‌شوند و به هوا می‌روند و ویندوز دوباره به تنظیمات اولیه‌اش باز می‌گردد. اگر هم گزینه Reset را انتخاب کنید نه تنها برنامه‌ها بلکه فایل‌های شخصی‌تان نیز به ذباله‌دان تاریخ می‌پیوندند و ویندوز‌تر و تازه‌ای خواهید داشت!
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
073a1632da08_07_142149d3a801261.jpg

فعال کردن قابلیت Safe Mode
اگر یادتان باشد همیشه در مواقع اضطراری با زدن کلید F8 در زمان اجرای سیستم، دست به دامن Safe Mode ویندوز می‌شدیم. اگر هنوز هم به این بخش وفادارانه دل بسته اید می‌بایست ابتدا آن را فعال کنید تا در زمان خطر بتوانید به آن رجوع نمایید. برای این منظور کافی است عبارت cmd را در محیط کاربری مترو تایپ نمایید و بر روی برنامه Command Prompt کلیک کنید و آن را به عنوان ادمین سیستم اجرا نمایید. حال دستور bcdedit/enum/v را تایپ کرده و کلید Enter را بزنید و تمام اطلاعات موجود در رشته identifier را با استفاده از کلید ترکیبی Crtl + C کپی کرده و سپس این عبارت را تایپ کنید: bcedit/Copied String/d

(حواستان باشد در عبارت یاد شده به جای Copied String عبارتی که کپی کرده اید را درج کنید. دکمه Enter را بزنید! سپس برای حسن خطام عبارت msconfig را تایپ و اجرا نمایید.

حال باید بر روی تب Boot کلیک زده و عنوان Windows Developer Preview -Safe Mode را انتخاب نمایید. بر روی گزینه Safe Boot کلیک زده و Make All Boot Settings Permanent را برگزینید و OK را بفشارید و نهایتا Yes را بزنید.

حالا با راه اندازی مجدد سیستم قادرید تا به Safe Mode دوست داشتنی سلامی تازه بگویید.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
700e5369a008_07_140d600417f47e1.jpg
دسترسی به تمامی بخش‌های اصلی سیستم با یک کلیک

اگر مایلید تا با یک کلیک ساده به بخش‌های مهم و کاربردی سیستمی دسترسی پیدا کنید کافی است ماوس را بر روی گوشه پایین سمت چپ رابط کاربری مترو یا میزکار ویندوز حرکت دهید تا نمای بندانگشتی ظاهر شود، اما بجای زدن کلیک چپ، راست کلیک کنید. سپس در منویی که نمایش داده می‌شود با میانبری از گزینه‌های کاربردی مواجه خواهید شد که شامل خط دستور (Command Prompts)، برنامه مدیریت هارد‌دیسک، و منوی سیستمی است.
 
بالا