بعثت حضرت رسول(ص) و ظهور حضرت مهدی(عج)

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
54492029743125691089.gif


09480383314828444913.gif


در بعثت، ظهور دین و در ظهور، بعثت دین را شاهد هستیم.
این دو واقعه در دو مقطع و با یک هدف رخ می دهند. این دو واقعه در پرچم، شعار، تعریف ها، ماموریت ها و یگانگی اسم رهبران و حتی سن و سال رهبران به هم شبیه هستند.
هر روز که می گذرد، نیاز بشر به آموزه های اصیل و ناب اسلام بیشتر می شود.

بعثت پیامبر اعظم (ص) فقط برای دوران جاهلیت تاریخ نیست، بلکه بشر امروزی در جاهلیت مدرنیته خود، بیش از پیش در خطر سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

از سوی دیگر برداشت از مفاهیم و آموزه های بعثت نباید مقطعی و گذرا باشد؛زیرا بعثت، تنها آغاز راه است.

قرآن، غدیر و اهل بیت، همان عامل رشد و تکمیل کننده این روند سعادتند که در نهایت، با ظهور حضرت مهدی (عج) اسلام واقعی در جامعه جهانی به نمایش گذاشته می شود.


26587103380959554780.gif
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
01984369153257164736.gif


خداوند بشر را هیچ گاه بدون راهنما رها نساخته است.
بعثت حضرت محمد (ص) به عنوان خاتم الانبیا، بیانگر این پیام بود که انسان آن قدر رشد یافته است
که می تواند کامل ترین برنامه سعادت را بپذیرد.
بعثت حضرت رسول نیز آغاز مسیر سعادت است که با پرچم فرزندش به منزل سرانجام می رسد.
گویی ظهور حضرت مهدی (عج) بعثت دیگری است که در صلابت و عظمت آن،

بت های مدرن جاهلیت فرو می ریزد.

برای آگاهی از شباهت ها و تفاوت های بعثت و ظهور پای صحبت حجت الاسلام حسن مولایی، مدیر مسئول نشریه افق حوزه و مرکز خبر حوزه نشستیم. آنچه می خوانید حاصل این گفتگو است.


38441293970406847497.gif
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
43233920659560168228.gif


ظهور و حکومت حضرت حجت(ع)، سرانجام و تکامل بعثت پیامبر است.
با توجه به اینکه بعثت با کلمه توحید آغاز شد و دعوت به "لا اله الا الله" اساس دعوت پیامبر را در ابتدا تشکیل می داد، -
با توجه به روایات -
شعار حضرت مهدی در هنگام ظهور چیست؟ و اساس قیام ایشان تاکید بر کدام آموزه است؟

ماهیت شناسی بعثت و ظهور این پیام را می رساند که اساس این دو انقلاب بزرگ توحید است.
شعار هر دو واقعه نیز بر اساس روایات "لا اله الا الله" است.
در بسیاری روایات برآیند بعثت و ظهور و اهداف این دو انقلاب بزرگ بیان شده است.

تمام ابعاد دین در توحید جمع شده است. در روایات متعدد آمده است که با ظهور حضرت مهدی (عج) توحید در همه عالم فراگیر می شود و حکومت توحیدی در دوران حضرت استقرار پیدا می کند.

در ظهور حضرت مهدی(عج) و بعثت پیامبر شعار و پرچم توحید به اهتزار در آمده و می آید. بعثت و ظهور را باید دو انقلاب بزرگ در طلوع و غروب اسلام دانست که برای احیاگری توحید به وقوع پیوسته و می پیوندد.


02159086072283506422.gif
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
45269335672349800214.gif



بعثت حضرت رسول(ص) و ظهور حضرت مهدی(عج) چه شباهت ها دارد؟

بسترهای تحقق این دو واقعه بزرگ از شباهت های بعثت و ظهور است. جامعه میزبان بعثت و میزبان ظهور شباهت های زیادی به هم دارند. شاید اوج این شباهت را بتوان در جاهلیت پیدا کرد.

جاهلیت در جامعه پیش از بعثت در عرصه های مختلف موج می زد. حالت مدرن همین جاهلیت را پیش از ظهور امام زمان (عج) نیز می بینیم.
جان این دو واقعه در جاهلیت با هم تشابه دارند این در حالی است که جاهلیت دوم و اخری بسیار خطرناک تر و دامنه گستردگی آن بیشتر از جاهلیت اول است. جاهلیت در هر دو با دو ادبیات و یک مبنا کاملا مشهود است.

دین خاتم به عنوان نهادی که زمان دار نیست در درون خودش ابزار اصلاح جامعه را نیز تعبیه کرده است. امر به معروف و نهی از منکر ابزار اصلاح جامعه در دین مبین اسلام است.

در ترسیم روایات جامعه پیش از ظهور، کمرنگی احکام دین را شاهد هستیم و به تعبیر روایات در جامعه پیش از ظهور از قرآن و احکام دین جز اسمی باقی نمی ماند. در حقیقت جامعه پیش از ظهور در اسم دینی ولی به طور رسمی غیر دینی است.

این گونه است که وقتی حضرت ظهور می کنند به عنوان یک حق جدید مطرح می شوند.

از ابزار امر به معروف و نهی از منکر باید به گونه ای استفاه شود که احیاگری احکام را متکلف شود و متعهد احیاگری احکام اسلام باشد. خداوند این دو واقعه را در طول تاریخ با نگاه به هم تعریف کرده است.

ظهور حضرت بعثتی دوباره برای احیای احکام دین است.
بر این اساس هم برای بعثت می توان کلمه ظهور را به کار برد و هم به ظهور می توان کلمه بعثت را اطلاق کرد. این دو واقعه هر دو بعثت و ظهورند.در بعثت، ظهور دین صورت گرفت و در ظهور، بعثت دین را شاهد هستیم.
این دو در دو مقطع و با یک هدف رخ می دهند و شباهت در این دو جریان زیاد است به طوری که یگانگی پرچم، شعار و تعریف ها و ماموریت ها و یگانگی اسم رهبران و حتی سن و سال رهبران نیز در هر دو واقعه مشابه است.

بعثت ظهور اولیه است و هنگامی اتفاق افتاد که مردم با اسلام آشنا نبودند. اما در عصر ظهور، آشنایی نسبی جهانی با اسلام در میان مردم است. البته در کنار این آشنایی نوعی انحراف فراگیر جهانی هم نسبت به اسلام وجود دارد و حتی گاهی خود مسلمانان علیه دین وارد می شوند و حتی اسلام بین متدینین مهجور می شود. در چنین حالتی باید احیای دوباره ای در دین را با ظهور شاهد باشیم.


61519616101754832545.gif
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
17089213081078228813.gif


حضرت مهدی(عج) چگونه و با چه مولفه هایی در کلام حضرت رسول معرفی شده اند؟

یکی از زیبایی های که در کلمات اهل بیت (ع) درباره وجود حضرت ولی عصر داریم،

این است که علاوه بر معرفی حضرت، جزییات شمایل جسمی ایشان نیز در روایات بیان و شاخصه های جسمی حضرت دقیق و شفاف ترسیم شده است.

بیان جزییات درباره یک فرستاده الهی در قرون آینده از ۱۴۰۰ سال پیش یک اعجاز، کرامت و عنایت الهی است. پیامبر حتی برای اینکه مردم درباره شخص منجی شیعه به اشتباه نیفتند، مشخصات ظاهری و جسمی حضرت مهدی (عج) را نیز بیان کردند که مردم در شناخت حضرت اشتباه و تردید نکنند.

بحث اوصیای حضرت نیز در روایات نبوی آمده است. پیامبر اوصیای بعد از خود حتی نام حضرت مهدی (عج) را به صراحت بیان کرده اند. فراگیری دین توسط حضرت ولی عصر(عج) در جهان نیز در بیان پیامبر تاکید شده است به این معنا که مکتب و حکومت توحید در عصر ظهور مهدی (عج) فراگیر می شود و همه مکاتب غیر از اسلام از بین می رود.

حوزه/گرد آوری: گروه دین و اندیشه سایت تبیان زنجان


09749499660711273368.gif
 
بالا