آیا 313 یار امام زمان علیه السلام قبل از ظهور با آن حضرت دیدار دارند؟

nazanin

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
[h=1][/h]
soalcity_2449.jpg



آیا 313 یار امام زمان علیه السلام قبل از ظهور با آن حضرت دیدار دارند؟ چگونه در روز ظهور به آن حضرت می پیوندند؟ آیا آنها قبل از ظهور خبر دارند كه از جمله یاران آقا هستند؟
در رابطه با دیدار یاران امام زمان(عج) با آن حضرت قبل از ظهور،نمی توان اظهار نظر قطعی کرد، چرا که در رابطه با اصل امکان دیدار با آن حضرت قبل از ظهور دو دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه هرگونه دیدار و ملاقات با امام عصر(عج) را ناممکن می دانند و دیدگاه دیگر این ارتباط را برای افراد خاصی ممکن می داند. بنابراین هر چند نتوان در این رابطه اظهار نظر قطعی کرد، ولی ممكن است با بهره مندی از امدادهای الهی این كار صورت گیرد. از برخی روایات نیز استفاده می شود كه هرگاه شرایط ظهور امام فراهم شد و 313 نفر وجود داشتند، حضرت ظهور می كند. حال معلوم نیست 313 همگی زنده اند و یا برخی از آن ها از دنیا رفته و در هنگام ظهور رجعت می كنند و یا برخی از 313 نفر بعداً متولد می شوند. از این رو نمی توان گفت: یاران امام در زمان غیبت با حضرت در ارتباط هستند یا خیر؟در مورد اینکه آیا آنها از اینکه جزو یاران امام زمان(عج) هستند،مطلع هستند یا خیر باید گفت:
در روایات معصومان(ع) به نكته ‏ای برخورد نكردیم كه گویای این سخن باشد كه یاران حضرت مهدی(عج) از پیش آگاهی دارند كه جزء سیصد و سیزده تن یار حضرت می باشند. این گونه اطّلاعات از علوم غیبی است و علوم غیبی در اختیار خدا است.
ممكن است یاران حضرت مهدی(عج) در آستانه ظهور حضرت با توجه به تكاملی كه نموده‏اند، خداوند برزگ تفضلی نماید و چند صباحی قبل از ظهور حضرت، آنان را از این نعمت بزرگ مطّلع نماید.
اگر بپذیریم كه برخی از پیامبران الهی مانند حضرت عیسی(ع) جزء سیصد و سیزده یار امام مهدی(عج) به شمار می آیند، بعید نیست كه از موقعیّت خویش از قبل آگاهی داشته باشند. چون حضرت عیسی(ع) از پیامبران است و به همان دلیلی كه پیامبر اسلام و اوصیای حضرت از امور غیبی آگاه شدند، حضرت عیسی نیز آگاه شده است. اگر بپذیریم برخی از انسان‏های صالح گذشته مانند اصحاب كهف، وصیّ حضرت موسی(ع) یوشع بن نون و مالك اشتر و مقداد جزء یاران حضرت به شمار می آیند و رجعت می كنند، بعید نیست در عالم برزخ از موقعیت خود با خبر باشند.
اما دربارهچگونگی پیوستن آنها به مولایشان می توان گفت:
از روایات اینگونه استفاده می شود که آنها در زمان موعود از شهرهای مختلف به سوی حضرت مهدی(عج) رهسپار می شوند.
در روایات آمده است كه در آغاز چهل و پنج تن از نه قبیله و شهر مختلف نزد حضرت گرد می آیند. سپس به این عده افزوده می شوند و از شهرهای مختلف و دور دست یاران حضرت با سرعت ویژه ای به سوی حضرت رهسپار می گردند و دور حضرت حلقه می زنند.
مرحوم سید محسن امینی در كتاب گرانسنگ اعیان الشیعه از هشتاد و چند شهر و دیار نام می برد كه این عده (سیصد و سیزده تن) از آن شهرها بر می خیزند.
از جمله آن‏ها قم، كوفه، طالقان، گرگان، طبرستان، طرابلس، بیروت، دمشق، ری، فلسطین، قزوین، شیراز، دیلمان، بصره، اهواز و كرمان است.
این‏ها همدیگر را نمی شناسند و بدون این كه با هم و عده‏ ای گذاشته باشند، در موعد مقرر جمع می شوند (یجتمعون مِن أقاصی الأرض علی غیر میعاد لا یعرف بعضُهم بعضاً.)[1]
پی نوشت:
[1]. سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج 2، ص 84.
soalcity.ir








 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: montazer
بالا