باب الهام مسدود نشده است

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
ممكن است اينجا يك سؤال ديگری بكنيد ، و آن اينكه آيا بعد از زمان‏ حضرت رسول اساسا به كلی باب الهام مسدود شد يا باب نبوت مسدود شد ؟ پاسخ اينست كه باب نبوت يعنی باب پيامبری مسدود شد ، اما باب كشف و شهود و الهام مسدود نشد . ممكن است بشری از لحاظ صفا و كمال و معنويت‏ برسد به مقامی كه به قول عرفا يك سلسله مكاشفات برای او رخ می‏دهد و حقايقی كه از طريق علم الهامی به او ارائه داده می‏شود ، ولی او مأمور به‏ دعوت مردم نيست . حضرت امير در نهج البلاغه می‏فرمايد : « ان الله تعالی‏ جعل الذكر جلاء للقلوب تسمع به بعد الوقرش و تبصر به بعد العشوش و تنقاد به بعد المعاندش » . و بعد می‏فرمايد : « و ما برح لله عزت آلاؤه فی‏ البرهة بعد البرهة و فی ازمان الفترات عباد ناجاهم فی فكرهم و كلمهم فی‏ ذات عقولهم » ( 1 ) . يعنی [ ( هميشه در دنيا افرادی هستند كه خداوند در باطن ضميرشان با آنها حرف می‏زند ) ] . حضرت زهرا اينجور بود با آنكه‏ پيامبر هم نبود .
 

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
حضرت مريم به نص قرآن مجيد . خداوند به او تفهيم می‏كند حقايق را و همينكه مفهم بود محدث است ؛امام نمی ‏فرمايد كه جبرئيل ظاهر می‏شود و با او سخن می‏گويد .



فرمود خداوند شرح صدری به او می‏دهد كه مطالب را با روشن بينی بيشتری می‏فهمد و اينچنين‏ شخصی محدث است

پس يك مطلب ما در اينجا اين بود كه چرا بعد از شريعت ختميه ، نبوت‏ به طور كلی ختم شد ؟ جواب همين بود كه عرض كردم ، بستگی دارد به ظهور علم و دانش و به قول امروز به ظهور تمدن به حدی كه بتواند ارث الهی‏ خودش را حفظ كند ، درباره آن تحقيق و مطالعه كند ، تفسير بنويسد

چهارده قرن است قرآن كريم پيدا شده است و در تمام اين چهارده قرن هميشه‏ بوده‏اند طبقاتی كه كارشان مطالعه روی اين كتاب مقدس بوده است ، هيچكس‏ نمی‏تواند احصاء بكند كه مجموعا تفاسيری كه راجع به قرآن مجيد نوشته شده‏ است چقدر است . خدا می‏داند در همين زمان خودمان و در عصر حاضر چقدر تفسير است كه مشغول نوشتن آن هستند . اينها همان كاری را می‏كنند كه‏ انبيای گذشته در تبليغ شرايع ديگر می‏كردند

از اينجا [ پاسخ ] يكی از شبه هايی كه بعضی از اهل بدع كرده‏اند روشن‏ می‏شود . يكی از حرفهای مفتی كه می‏زنند اينست كه می‏گويند قرآن [ ( خاتم‏ النبيين ) ] فرموده و نگفته كه [ ( خاتم الرسل ) ] است ، خاتم انبياء است نه خاتم رسل ، بعد از آن پيغمبر نبی نخواهد آمد ولی رسول چطور ؟ چه‏ مانعی دارد كه رسول بيايد

قبل از اينكه اين را بگويم ، يك حكايتی برايتان عرض می‏كنم . می‏گويند وقتی زنی پيدا شد و ادعای نبوت كرد . او را نزد خليفه وقت آوردند و گفتند چنانچه تو چنين ادعائی بكنی مرتد و كافر هستی . گفت مگر چه حرفی‏ گفته‏ام ؟ گفتند تو ادعای نبوت می‏كنی ؟ گفت بلی . گفتند : مگر تو نمی‏دانی كه پيغمبر فرمود : « لا نبی بعدی » . گفت : بله قبول دارم اما پيغمبر فرموده : « لانبی بعدی » ولی او كه نفرموده است : لا نبية بعدی
نبی مذكر است و پيغمبر فرموده است بعد از من پيغمبر مذكر نخواهد آمد
پيغمبر اكرم راجع به پيغمبر مؤنث چيزی نفرموده است .
من نبيه هستم نه‏ نبی . اين هم ادعای يك پيغمبر مؤنث . ولی متأسفانه همه می‏دانند كه اين‏ يك حرف مفت است زيرا در اينجا نبی اسم جنس است و خصوصيتی كه مذكر يا مؤنث باشد در آن نيست . اصلا منظور اينست كه نبی از آن جهت كه‏ منبی‏ء عن الله باشد نخواهد آمد


 
بالا