&*&*&*&*8 شگفتی های قرآن به بیانی ساده - دنیای مورچــــــه ها &*&*&*&*8

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

سلام به همگی.

اینجا می خوایم در مورد آیه 18 سوره مبارکه نمل صحبت کنیم. البته با دید علمی.

خداوند در سوره نمل آیه 18 می فرماید: حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا یَحْطِمَنَّكُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ ؛


"تا چون به دره مورچه ها رسیدند، مورچه ای گفت: ای مورچه ها به لانه هایتان وارد شوید، مبادا سلیمان و لشگرش پایمالتان كنند و خود آگاه نباشند."


حالا به بررسی این آیه می پردازیم:

اول از همه: "ای مورچه ها" !

اصلا مگه مورچه می تونه حرف بزنه که بگه ای مورچه ها؟ باید به این توجه کنیم که موجودات دیگه راه های خاصی برای برقراری ارتباط با هم دارن. پس اول باید ببینم مورچه ها چطور با هم ارتباط برقرار می کنن؟

یه ماده شیمیایی هست بهش میگن آلدهید هگزانال. وقتی مورچه ها احساس خطر کنن این ماده رو ترشح می کنن، میشه گفت یه جور آژیر خطر هست براشون. وقتی مورچه ها این ماده رو دریافت می کنن همشون تو یه نقطه جمع میشن و منتظر رسیدن بقیه علامت ها میشن. این مرحله رو میشه با جمله ای مورچه ها منطبق کرد.

هر موجودی یه جور علامت برا خبر کردن همنوعان خودش داره. اینا همش تو بحث فرمون ها جا میگیره.

فرمون ها یه بحث خیلی جالب تو عالم طبیعت هستن که ان شاءالله اگه عمری باقی بود میام بحثش رو باز می کنم.

اما این جا به طور خلاصه بگم براتون که فرمونی که در بالا گفته شد جزء فرمون های هشدار هست. این فرمون ها بیشتر تو حشراتی که زندگی اجتماعی دارن وجود داره مثل مورچه و زنبورها...البته ما میایم تو کارهای اکولوژیک و...از همین فرمون ها برا اهداف خودمون استفاده می کنیم.

فعلا از بحث اصلی منحرف نشیم بهتره...

پس نتیجه فعلا چی شد؟

ای مورچه ها= ترشح ماده شیمیایی آلدهید هگزانال برای جمع شدن مورچه ها



L137230555062.jpg
 
آخرین ویرایش:

ایرانی اسلامی

کاربر حرفه ای
"کاربر *ویژه*"
خوب البته یه چیز دیگه هم هست اونم اینکه وقتی مورچه ای روی تنتون راه میره به احتمال زیاد پاتون روی مورچه دیگه هستش. میگید نه ... .امتحان کنید​یا علی مدد
 

شمس گلرخان

کاربر تازه وارد
"منجی دوازدهمی"
سلام زحمت کشیدید .ممنون ،لطف شما همیشه به دوستان زیاد هست .یه نظر اینکه برای نقل آیات وروایات اگه بنویسیم چی فرموده یا فرمودند یافرموده شده فکر کنم بهتر باشه البته در قسمت نقل اول آوردید،جهت یاد آوری بود باید ببخشید .

(قسمت : به ببینیم تو این آیه چی گفته شده؟ )(خداوند چی فرموده است .بازهم شرمنده ؟
:53:
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
مورد بعدی:

ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ

به لانه هایتان وارد شوید.

دومین ماده ای که توسط مورچه ترشح می شه اسمش هگزانول هست (اولین ماده هگزانال بود).

وقتی این ماده ترشح می شه، بقیه مورچه ها شروع به دویدن می کنن تا بتونن منبع این ماده رو پیدا کنن در واقع تعیین مسیر مورچه ها به عهده مورچه ای هست که هگزانول رو ترشح می کنه، یعنی یه جور هدایت هست که می شه اون رو با پیام مورچه ای که میگه "به لانه هایتان وارد شوید" منطبق کرد، یعنی این مورچه مسیر رو با ترشح ماده شیمیایی مشخص کرده و بقیه مورچه ها رو به سمت لانه هاشون هدایت می کنه.

اینجا لازمه کمی در مورد فرومون ها توضیح داده بشه. مورچه ها از فرومون ها برا برقراری ارتباط با هم استفاده می کنن که این علامتهای شیمیایی در اونها نسبت به بقیه نازک بالان متکامل تر هست. برای تشخیص فرومون ها از شاخکهای خودشون استفاده می کنن یعنی توسط دوتا شاخکی که دارن اطلاعات لازم رو در مورد جهت و شدت بوی فرومون کسب می کنن. فرومون ها رو معمولا روی سطح زمین باقی می ذارن تا بقیه بتونن اثرش رو ردیابی کنن.



:gol:
 
آخرین ویرایش:

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
مورد بعدی:

لَا یَحْطِمَنَّكُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ
مبادا سلیمان و لشگرش پایمالتان كنند

سومین ماده ای كه مورچه ترشح می كنه آندکنون هست. این ماده نشون دهنده عامل خطره و با جمله "مبادا سلیمان و لشگرش پایمالتان كنند" مطابقت داره.

وقتی که مورچه ها آندکنون رو دریافت می کنن، به سمت منبع خطر می رن و تحریك می شن تا تمام اشیا خارجی رو گاز بگیرن. یعنی مورچه ای بقیه مورچه ها رو دعوت می کنه که به لانه هاشون برن چون الان تو موقعیت خطر قرار گرفتن و ممکنه آسیبی بهشون برسه.

خب بریم سراغ بقیه بحث فرومون ها...مورچه ای که غذا پیدا میکنه یک رد فرومون در مسیر بازگشت به لانه از خودش باقی میذاره و این مسیر توسط بقیه مورچه ها دنبال میشه، وقتی بقیه مورچه ها از این مسیر با دست پر برگشتن، این مسیر تقویت میشه. وقتی که منبع غذا تمام میشوه، دیگه رد جدیدی توسط مورچه ها، در مسیر بازگشت گذاشته نمیشه و بوی فرومون کم کم محو میشود. این عمل باعث میشه که مورچه ها با تغییرات محیط شون رو هماهنگ کنن.

مثلا وقتی که یک مسیر مشخص شده به سمت منبع غذایی توسط یک مانع مسدود میشه، مورچه ها دنبال مسیر جدیدی میرن. اگر مورچه ای موفق شد، رَد جدیدی باقی میذاره که شامل مسیر کوتاه تری به لانه باشه. مسیر های موفق به سمت منبع غذا توسط بقیه مورچه ها دنبال میشن و مسیر های بهتر تقویت میشون تا در نهایت بهترین مسیر پیدا بشه.



7cf6e9935115_01_14c5af2d48d6921.jpg
 
آخرین ویرایش:

ایرانی اسلامی

کاربر حرفه ای
"کاربر *ویژه*"

مورد بعدی:

لَا یَحْطِمَنَّكُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ مبادا سلیمان و لشگرش پایمالتان كنند


سومین ماده ای كه مورچه ترشح می كنه
آندکنون هست. این ماده نشون دهنده عامل خطره و با جمله "مبادا سلیمان و لشگرش پایمالتان كنند" مطابقت داره.
وقتی که مورچه ها آندکنون رو دریافت می کنن، به سمت منبع خطر می رن و تحریك می شن تا تمام اشیا خارجی رو گاز بگیرن. یعنی مورچه ای بقیه مورچه ها رو دعوت می کنه که به لانه هاشون برن چون الان تو موقعیت خطر قرار گرفتن و ممکنه آسیبی بهشون برسه.


خوب میرن به خونشون یا میرن به سمت عامل خارجی خطرناک؟
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
خوب میرن به خونشون یا میرن به سمت عامل خارجی خطرناک؟

الان مورچه ها تو موقعیت خطر قرار گرفتن یعنی آمادگی گاز گرفتن دارن، اما توسط مورچه ای به سمت داخل لانه ها هدایت شدن، چون درصورتی که بخوان از خودشون دفاع کنن ممکنه پایمال بشن. این مورد ان شاءالله در پست بعدی توضیح داده میشه، چون به ادامه آیه مربوط می شه.
 
آخرین ویرایش:

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
مورد بعدی:

وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ "

"و خود آگاه نباشند"

ماده چهارمی که ترشح می شه بوتیلوکتنال هست. وقتی این ماده ترشح می شه در واقع مورچه پیام دهنده به بقیه مورچه ها دستور دفاع می ده و نوع دفاع رو تعیین می کنه. یعنی وقتی مورچه به هدف نزدیک تر می شه بوتیلوکتنال رو تشخیص می ده که باعث افرایش پرخاشگری مورچه ها می شه و احتمال مرگ اونا بالا میره. در جمله آخر مورچه می گه: "و خود آگاه نباشند" یعنی با این جمله از وارد شدن به مرحله حمله جلوگیری می کنه چون احتمال مرگ مورچه ها هست. در واقع خطر از طرف یه دشمن واقعی نیست چون سلیمان و همراهانش قصد حمله به اونا رو ندارن.

همونطور که در مطالب قبلی گفته شد، یکی از شگفت انگیزترین کارهای مورچه ها، پیدا کردن کوتاهترین مسیر از لانه به سمت منبع غذا هست. البته طبق علوم موجود، پیدا کردن این مسیر خیلی هم آسون نیست، اما مورچه ها تونستن این مشکل رو حل کنن. یعنی مورچه ها مسیری را انتخاب میکنن که فرومون بیشتری داشته باشه یعنی مورچه های بیشتری قبلا از اونجا عبور کرده باشن. ان شاءالله در پست های بعدی، چگونگی این فرایند توضیح داده می شه.




nf00098995-1.jpg


 
آخرین ویرایش:
بالا