^^^^^^^^^ آثار لقمه حــــــلال در زندگی انسان ^^^^^^^^

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
quranct.com_gallery_images_3033_2_18.jpg


مال حرام رشد و برکتی نخواهد داشت


درباره ی مال حرام در حدیثی داریم كه « إِنَّ الْحَرَامَ لَا یَنْمی وَ إِنْ نَمَى لَا یُبَارَكُ لَهُ فِیهِ ؛ مال حرام رشد نمی كند و زیاد نمی شود و اگر هم رشد كند ، بركت نخواهد داشت. » 1


لقمه ی حرام ، حرف های امام معصوم را بی اثر می کند

امام حسین پیش از ظهر عاشورا در كربلا صحبتهای زیادی كرد ولی هیچ كدام اثر نمی كرد. در آخر حضرت فرمودند: « فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ ؛ چون شكمهای شما از حرام پرشده است ، حرفهای من در شما اثر نمی گذارد.»2

لقمه ، در نسل آدمی تأثیر دارد

« كَسْبُ الْحَرَامِ یَبِینُ فِی الذُّرِّیَّةِ ؛ مال حرام در فرزندان آشكار می شود و روی آنها اثر می گذارد.»3


عبادت همراه مال حرام ، اثری ندارد

پیامبر(ص) فرمودند: « الْعِبَادَةُ مَعَ أَكْلِ الْحَرَامِ كَالْبِنَاءِ علَى الْمَاء ؛ كسی كه مال حرام می خورد و عبادت هم می كند، مثل كسی است كه روی آب ، ساختمان می سازد. »4

امام صادق فرمودند: « تَرْكُ لُقْمَةِ حَرَامٍ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْ صَلَاةِ أَلْفَیْ رَكْعَةٍ تَطَوُّعاً ؛ ترك لقمهی حرام، نزد خدا بهتر از خواندن هزار ركعت نماز مستحبی است.»5


............

1- کافی / ج 5 / ص 125

2- بحار الانوار / ج 45 / ص 8
3- کافی / ج 5 / ص 124
4- عدة الداعی / ص 302
5- همان / ص 140


:53:
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
روزی هرکس ، حلال مقدّر می شود

«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَسَمَ الْأَرْزَاقَ بَیْنَ خَلْقِهِ حَلَالًا وَ لَمْ یَقْسِمْهَا حَرَاماً فَمَنِ اتَّقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَبَرَ أَتَاهُ اللَّهُ بِرِزْقِهِ مِنْ حِلِّهِ وَ مَنْ هَتَكَ حِجَابَ السِّتْرِ وَ عَجَّلَ فَأَخَذَهُ مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ قُصَّ بِهِ مِنْ رِزْقِهِ الْحَلَالِ وَ حُوسِبَ عَلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ؛ خداوند عزیز و با عظمت خلایق را آفرید و روزی آنها را نیز به صورت حلال برای آنها قرار داد. پس اگر كسی چیزی از حرام مصرف كند به همان میزان از حلال محروم میشود و در قیامت نیز مورد ملامت خداوند قرار خواهد گرفت.»6

به حرام متوسل نشوید!

اینطور نیست كه اگر به حرام متوسل شویم ، زودتر به راحتی و رفاه می رسیم .
مثل متوسل شدن به حرام برای رسیدن زودتر به روزی ، مانند مثل رانندگانی است كه تند رانندگی می كنند به گمان آنکه زودتر به منزل برسند ولی در راه تصادف می كنند و گاه نیز، هیچ گاه به منزل نمی رسند .
امام صادق فرمودند: « تَرْكُ لُقْمَةِ حَرَامٍ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْ صَلَاةِ أَلْفَیْ رَكْعَةٍ تَطَوُّعاً ؛ ترك لقمهی حرام، نزد خدا بهتر از خواندن هزار ركعت نماز مستحبی است.»


........

6- کافی / ج 5 / ص 80



eed08f8b4266ea8893e55c6728f505e0.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
فردی که بهشت را برای خود ضمانت کرد!

در جلد پنجم کتاب فروع كافی آمده است :
شخصی از كارمندان دستگاه بنی امیه ودرعین حال از از طرفداران امام صادق (ع) بود.
این شخص دوستی داشت كه با امام صادق رابطه داشت و از او خواهش كرد كه ترتیب ملاقاتش را با امام بدهد تا با امام دیداری داشته باشد . وقتی امام اجازهی ملاقات را به این فرد داد ، به خدمت امام رسید . به امام عرض كرد كه مدتی را در دستگاه طاغوت گذرانده و وضع مالی خوبی به دست آورده است و از امام خواست كه مال او را حلال كند.

امام صادق فرمودند: توبه و حلال شدن مال شما به این است كه آن چه از حرام به دست آوردهای ، حتی لباسی را كه در تن داری ، بدهی.
توبه كسی كه مال حرامی را به دست آورده این نیست كه گریه كند ، یا گنبد مساجد را كاشی كند یا این كه شبهای جمعه دعای كمیل بخواند ویا برای امام حسین (ع) و اهل بیت خرج کند ، توبه تنها اشك نیست ، البته نشانهی پشیمانی میباشد ولی ندامت خالی فایدهای ندارد.
مالی كه از رشوه و ظلم به مردم جمع آوری شود، حرام است.

امام صادق به این جوان فرمود: اگر این گونه توبه كند، خود حضرت ، بهشت را برایش ضمانت می كند .
جوان نیز پذیرفت وتمامی اموالی را كه صاحبان آنها را میشناخت به صاحبانشان برگرداند و با اجازهی امام اموالی كه صاحبان آنها را نمی شناخت ، از طرف آنها صدقه داد تا جایی كه حتی لباس خود را نیز تحویل داد و از شغلش استعفا داد .

بعد ازمدتی این شخص بیمار شد و در موقع احتضار به دوستش گفت: كه امام صادق به وعدهی خود عمل كرد و من در جایگاه خود را در بهشت می بینم .

%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7_zohor313yar_blogfa_om_20_.gif

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

کارکردن عار نیست

به امام صادق گفتند : آقا جان شما چرا کار می کنید ؟ امام فرمودند: « لِأَسْتَغْنِیَ عَنْ مِثْلِكَ ؛ زحمت می كشم تا از مثل شماها بی نیاز باشم. »7

حضرت امیرالمؤمنین فرمودند: « طُوبَى لِمَنْ ذَلَّ فِی نَفْسِهِ وَ طَابَ كَسْبُهُ ؛ خوشا به حال كسی كه در درون تكبر نداشته باشد و بندهی خدا باشد و كسب و كار حلال داشته باشد.»8
در جایی می فرمایند: «مَنْ أَكَلَ مِنْ كَدِّ یَدِهِ كَانَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی عِدَادِ الْأَنْبِیَاءِ وَ یَأْخُذُ ثَوَابَ الْأَنْبِیَاءِ ؛ اگر كسی با دستش كار كند و روزی بخورد ، در روز قیامت در زمره و گروه انبیا است و خدا ثواب انبیا را به او می دهدَ» 9

در جای دیگر فرمودند :« الْكَادُّ عَلَى عِیَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ؛ كسی كه كار می كند تا خرجی زن و بچهاش را پیدا كند ، مثل كسی است كه در جبهه میجنگد » 10

جمله ای عجیب و تکان دهنده!

پیامبر فرمود:« مَنْ كَسَبَ مَالًا مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ أَفْقَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ؛ كسانی كه نان حلال را رها می كنند و به دنبال حرام می گردند ، به خیال این كه از راه حرام درآمد پیدا كنند ، خدا به فقر مبتلایشان میكند.» 11

..............


7- کافی جلد 5/ ص 74

8- نهج البلاغه / حکمت / 123
9- جامع الاخبار / ص 139
10- کافی / ج 5 / ص 88
11- أمالی / طوسی / ص 182


20120514090604141.gif
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
1. پرداخت زکات و خمس، یکی از راه های پاک نمودن مال است.
2. پاکیزگی نفس و جسم و غذای انسان از حلال کردن مال او به وجود می آید.

1. دادن زکات

گوییم به توفیق خدای تعالی که اندر دادن زکات، پاکیزه شدن مؤمن است و زیادت است مر نفس مؤمن را بدان از بهر آنکه پاکیزگی نفس او اندر پاکیزگی جسم اوست و پاکیزگی جسم او اندر پاکیزگی غذاست و پاکیزگی غذا از حلالکردن مال است و حلال کردنِ مال، بیرون کردن حقّ خدای است ازو و سزاوار ستدن حقّ خدای از بندگان، رسول اوست و آن کس که به فرمان او ایستد، به جای اوست؛ چنان که خدای تعالی گفت، قوله تعالی: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکّیهِمْ بِها...» گفت خدای تعالی مر رسول را که بستان از مال های ایشان صدقه که پاکیزگی مالو نفس ایشان است.
2. دادن خمس

خداوند، خمس را بر بندگانش واجب کرده تا ذریّه پیامبرش از فقر و نیازمندی محفوظ باشند و از ذلتِ گرفتن صدقات مردم بر کنار بمانند. پس فرمود: «وَ اعْلَمُوا أنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ...»از این آیه بر می آید که هر کس خمس خود را ندهد، ایمان ندارد، درباره بزرگی ثواب و پاداش ادای خمس و رساندن آن به اهلش جای تردید نیست و چگونه چنین نباشد و حال آنکه پرداخت خمس، کمک به ذریه رسول صلی الله علیه و آله و بر آوردن نیاز آنهاست و رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است: شفاعت من برای کسی که ذریه مرا با دست و زبان و مالش یاری و کمک کند، حق است و فرمود: چهار کس هستند که من در روز قیامت، آنان را شفاعت خواهم کرد: کسی که ذریه مرا گرامی دارد و کسی که حوائج ایشان را برآورد و کسی که در کارهای آنها هنگامی که مضطر باشند، کوشش کند و کسی که ایشان را با دل و زبان دوست داشته باشد.***دوم از عطاهای واجبه، خمس است که مال سادات عالی درجات است، چون خداوند عالم این طایفه والامقام را به جهت نسبت به سیّد انام از سایر خلایق ممتاز گردانید، ذلّت گرفتن زکات را که اوساخ مردم است بر آنها نپسندید و از اموال مخصوصه، حصّه ای برای ایشان مقرّر فرموده تا از فقر و فاقه خلاص گردند. پس فرمود: «بدانید که هر نفعی که به شما عاید می شود، خمس آن مال خدا و پیغمبر و ذوی القربی و ایتام و مساکین و ابن السّبیل سادات است. باید آن را به ایشان برسانید، اگر ایمان آورده اید به خدا و آنچه به بنده خود نازل کرده ایم و به روز قیامت».از این آیه مبارکه مستفاد می شود که هر کس خمس خود را ندهد از اهل ایمان نیست و به کتاب خدا نگرویده است. پس لازم ایمان، آن است که آدمی در دادن خمس، کوتاهی نکند و ذریّه پیغمبر خود را محتاج نگذارد.حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود که شفاعت من حقّی است ثابت از برای هر که ذریّه مرا اعانت کند به دست و زبان و مال.***حارث بن مغیره نصری از ابی عبداللّه علیه السلام گفته است: به آن حضرت عرض کردم: ما اموالی اعم از غلّه، تجارت و امثال اینها داریم و می دانم که برای شما در اینها حقّی است. فرمود: «ما خمس را بر شیعیان خود حلال نکردیم مگر برای آنکه پاک زاده شوند و آنانی که دوستدار پدرانم می باشند، حقّ ما نسبت به اموالی که در اختیار دارند، برای آنها حلال است.»
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
برای مال حرص نزنید!

امام صادق :علیه السلام: فرمود: «مَنْ بَاتَ سَاهِراً فِی كَسْبٍ وَ لَمْ یُعْطِ الْعَیْنَ حَظَّهَا مِنَ النَّوْمِ فَكَسْبُهُ ذَلِكَ حَرَامٌ ؛ كسی كه شبها نمی خوابد ، كمی خوابش می برد و بیدار می شود حق چشمش را نمی دهد، درآمدش گوارا نیست و حرام است. »12 (البته این حرام ، حرام فقهی نیست ،بلکه حرام اخلاقی می باشد.)
دادهها، دلیل لطف خدا و گرفتنها ، دلیل قهر خدا نیست!
بعضیها میگویند: اگر خدا دوستمان نداشت به ما نمی داد .در جواب این دوستان باید گفت : دادهها دلیل بر این نیست كه خدا شما را دوست دارد ، زیرا که در عالم رزق و روزی چند اصل وجود دارد ؛
چند نوع اصل داریم :

1- اصل استدراج :
قرآن می فرماید : گاهی از اوقات وقتی بخواهیم کسی را اذیت کنیم به او مال فراوان می دهیم : «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ بِها فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا ؛ فقط خدا اراده كرده است که اینها را عذاب دهد.» 13

2- رزق دو نوع است : قطعی و اکتسابی
یك سری روزی ها قطعی است ، یعنی هر كاری كنیم ، این را خدا مقدر كرده است ؛ «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها » 14
خداوند اكسیژن را رزق ما قرار داده است ، چشمهای سالم ، گوش شنوا، سلامتی و جوانی داده است . این ها رزق هایی است که از جانب خداوند به شکل قطعی به انسان داده شده است .
اما یك سری رزقها اكتسابی است .
وقتی می گوییم : روزی دست خداست ، معنایش این نیست كه دنبال روزی نرویم .

به عبارتی باید در حد توان برای کسب روزی کار و تلاش کرد اما نباید برای آن حرص زد و طمع پیدا کرد .
حضرت امیرالمؤمنین فرمودند: « طُوبَى لِمَنْ ذَلَّ فِی نَفْسِهِ وَ طَابَ كَسْبُهُ ؛ خوشا به حال كسی كه در درون تكبر نداشته باشد و بندهی خدا باشد و كسب و كار حلال داشته باشد»

3- در فرهنگ قرآن ، فقط خوردنی ها رزق نیست ، هرچه خدا بدهد ، رزق است .
گاهی ممکن است ببینید یك كسی كنار خیابان خوابیده است و خانه ندارد ولی چنان آرامشی وجود او را فراگرفته كه انگار او هیچ غصهای در زندگی ندارد. خدا به یكی این طور خواب میدهد.


.............


12- کافی / ج 5 / ص 127

13- توبه / 55
14- هود / 6


%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7_zohor313yar_blogfa_om_20_.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
دلایل کمی رزق

بعضی ها رزقشان كم است ، كاسبی میكنند ، ورشكست میشوند. مسافركشی می كنند ، تصادف میكنند.
به هر دری می زند ، نمی شود.
دلائلی دارد:
1- ممكن است به خاطر آزمایش باشد .

2- گاهی ممكن است به خاطر این باشد که سوء نیت دارد.

حدیث داریم که هركسی خیر خواه مردم باشد ، خدا روزی او را وسیع میكند.

3- برای این است كه جلوی طغیان گرفته شود . قرآن می فرماید : «وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ ؛ اگر خداوند رزق مردم را توسعه بدهد ، یاغی می شوند.» 15

4- گاهی به خاطر كفران نعمت است

گاهی اوقات خداوند نعمتی را به ما می دهد و ما آن را کفران می کنیم .
قرآن می گوید : «فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذینَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَیْهِمْ طَیِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ كَثیراً ؛ به خاطر این كه یك عده ظلم كردند ، ما یك سری چیزها رااز آنها تحریم كردیم و از آنها گرفتیم.» 16
در جای دیگری می فرماید :«فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما كانُوا یَصْنَعُونَ ؛ نعمتها را كفران كردند»17

5- به خاطر این است که وقتی به او دادیم ، یتیم نوازی نکرد ؛«كَلاَّ بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْیَتیمَ ؛ به یتیمها سركشی نكردید »18

6- به او دادیم ، اما فقرا را ندید ؛« وَ لا تَحَاضُّونَ عَلى‏ طَعامِ الْمِسْكینِ ؛ به فقرا كمك نكردید» 19


.........

15- شوری / 27

16- نساء / 160
17- نحل / 112
18- فجر / 17
19- فجر / 18


eed08f8b4266ea8893e55c6728f505e0.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

قال الله تعالی:
یا أَحمَدُ إِنَّ العِبادَةَ عَشَرَةُ أَجزاءَ: تِسعَةٌ مِنها طَلَبُ الحَلالِ فَإِذا طَیَّبتَ مَطعَمَكَ وَ مَشرَبَكَ فَأَنتَ فى حِفظى وَ كَنَفى


در حدیث قدسى آمده است كه خداوند مى ‏فرماید:

اى احمد همانا عبادت ده جزء است كه نه جزء آن طلب ‏روزى حلال است، پس چون خوراكى و نوشیدنى خود را پاك كردى در پناه و حمایت من هستى.


بحار الانوار(ط-بیروت) ج 74 ، ص 27




a315ac8921dcc638a6a6c7a16f82b7ed-425



 

ajmn555

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
برای مال حرص نزنید!

امام صادق علیه السلام فرمود: «مَنْ بَاتَ سَاهِراً فِی كَسْبٍ وَ لَمْ یُعْطِ الْعَیْنَ حَظَّهَا مِنَ النَّوْمِ فَكَسْبُهُ ذَلِكَ حَرَامٌ ؛ كسی كه شبها نمی خوابد ، كمی خوابش می برد و بیدار می شود حق چشمش را نمی دهد، درآمدش گوارا نیست و حرام است. »12 (البته این حرام ، حرام فقهی نیست ،بلکه حرام اخلاقی می باشد.)
دادهها، دلیل لطف خدا و گرفتنها ، دلیل قهر خدا نیست!
بعضیها میگویند: اگر خدا دوستمان نداشت به ما نمی داد .در جواب این دوستان باید گفت : دادهها دلیل بر این نیست كه خدا شما را دوست دارد ، زیرا که در عالم رزق و روزی چند اصل وجود دارد ؛
چند نوع اصل داریم :

1- اصل استدراج :
قرآن می فرماید : گاهی از اوقات وقتی بخواهیم کسی را اذیت کنیم به او مال فراوان می دهیم : «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ بِها فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا ؛ فقط خدا اراده كرده است که اینها را عذاب دهد.» 13

2- رزق دو نوع است : قطعی و اکتسابی
یك سری روزی ها قطعی است ، یعنی هر كاری كنیم ، این را خدا مقدر كرده است ؛ «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها » 14
خداوند اكسیژن را رزق ما قرار داده است ، چشمهای سالم ، گوش شنوا، سلامتی و جوانی داده است . این ها رزق هایی است که از جانب خداوند به شکل قطعی به انسان داده شده است .
اما یك سری رزقها اكتسابی است .
وقتی می گوییم : روزی دست خداست ، معنایش این نیست كه دنبال روزی نرویم .

به عبارتی باید در حد توان برای کسب روزی کار و تلاش کرد اما نباید برای آن حرص زد و طمع پیدا کرد .
حضرت امیرالمؤمنین فرمودند: « طُوبَى لِمَنْ ذَلَّ فِی نَفْسِهِ وَ طَابَ كَسْبُهُ ؛ خوشا به حال كسی كه در درون تكبر نداشته باشد و بندهی خدا باشد و كسب و كار حلال داشته باشد»

3- در فرهنگ قرآن ، فقط خوردنی ها رزق نیست ، هرچه خدا بدهد ، رزق است .
گاهی ممکن است ببینید یك كسی كنار خیابان خوابیده است و خانه ندارد ولی چنان آرامشی وجود او را فراگرفته كه انگار او هیچ غصهای در زندگی ندارد. خدا به یكی این طور خواب میدهد.


.............


12- کافی / ج 5 / ص 127

13- توبه / 55
14- هود / 6


%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7_zohor313yar_blogfa_om_20_.gif
خدایا رزق حلال نصیبمان کن
 
بالا