احــــکام شـــرعــــی عـــــــزاداری

  • نویسنده موضوع kyana
  • تاریخ شروع

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
به نام خدایی که حسین در راهش از جانش گذشت


احکام نماد عملی بندگی است

احکام بیانگر چگونگی و چار چوبه عمل صالح است که در بیش از چهــــــارصـد آیه قرآن از آن یاد شده است.


%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7_6.gif






  • بزرگان دین فرموده اند هیچ یک از افعال و حرکات و سکنات ما بدون یکی از احکام خمسه (منظورم احکام پنج گانه یا همان واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح است) نیست.

یعنی اگر فی المثل برای عزیزی پیامک هم می دهید بسته به نیت شما که شاد کردن دل دوستی یا اهانت به قشر خاصی و یا خدای نکرده اذیت بنده خدایی باشد این پیامک کم ارزش یکی از احکام مستحب یا حرام یا... را دارد. پس دیگر این جمله معنایی ندارد که :
احکام عزاداری دیگر چه صیغه ای است؟!




خیلی از کارها در شرائط عادی حکم شخصی خودشان را دارند اما همین که در شرائط خاصی قرار گرفته و عنوان جدیدی پیدا کنند حکم دوم( یا به اصطلاح فقهی حکم ثانوی) برایشان ایجاد می شود. مثلا دروغ گفتن به خودی خود حرام است اما اگر نجات جان انسانی یا حفظ آبروی بی گناهی در گرو دروغ گفتن است همین دروغ حرام تبدیل به واجب می شود و حکم ثانوی، جایگزین حکم اصلی اش می شود. در نتیجه نباید درباره خیلی از رفتارهای مشکوک زود قضاوت کرد چه بسا به واسطه شرائط و عناوین ویژه اش احکام متفاوتی پیدا کند البته باید به این نکته مهم هم توجه داشت که تشخیص نوع احکام ثانوی و میزان اهمیت آن ها در مقدم شدن یا نشدن بر احکام اولی مربوط به فقها و اهل فن است...
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
روایات و جملاتی از علما در رابطه با عزاداری معصومین(:S (31):):




  1. عزاداری برای خامس آل عبا و سایر معصومین(:S (31):)از افضل قربات است.(1)
  2. مجالس سوگواری ائمه اطهار را باید حفظ نمود،اینها شعائر مذهبی ماست(2)
  3. بیان مصیبت،شیون و نوحه برمردگان جز معصومین(:S (31):)مکروه است.اما نوحه سرایی بر اهلبیت پیامر(:S (31):)تاکید شده است و در عملِ حضرات معصومین(غلیهم السلام)مکرر دیده شده است.




49774834772599791564.gif




امام صادق(علیه السلام)فرمودند:
نفسُ المَهمومِ لِظُلمِنا تسبیحٌ وَ هِمُّهُ لنا عِباده
(3)

نَفَس مهموم و اندوهگین برا ظلم و ستمی که بما روی آورده تسبیح و اندوه او برای ما عبادت محسوب میشود.





49774834772599791564.gif






در فرازی از دعای ندبه آمده است:

و لِمثلِ هم فالتَدرفِ الدموع و الیَصرح الصارخونَ و یَضِجُ الضّاجون......
(4)

در روزهای عزاداری اهل بیت(:S (31):)شرکت در مجالس عزاداری،حواندن زیارات آنها و احسان و خیرات مناسب است،اما بهترین نوع عزاداری شناخت،پیروی،الگو قرار دادن معصومین(:S (31):)عمل به دستورات آنهاست.





49774834772599791564.gif



حضرت زهرا(سلام الله علیها)در پاسخ به زنی که که از طرف شوهرش سوال کرده بود که آیا من از شیعیان شما هستم یا نه،فرمود:

قُولی لهُ ان کنتَ تَعمَلُ بِما امَرناکَ و تَنتَهی عَمَّا زَجرنَاکَ عنهُ فأنتَ مِن شِیعَتِنا و الّا فَلا.
(5)

به او بگو اگر به دستورات ما عمل میکنی و از نهی های ما دوری میکنی تو از شیعیان ما هستی و الا نه.



...............................................
منابع:
1)استفتائات مکارم،ج3،ص177س504وص178 س506(عزاداری ائمه اطهار)
2)صحیفه نور حضرت امام خمینی(ره)ج10 ص32
3)بحارالانوار،ج2،ص64
4)مفاتیح نوین آیه الله مکارم ص594
5)بحار الانوار ج65 ص155

 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
[FONT=&amp] آيا جايز است مردان با حضور زنان لخت شده و عزادارى كنند؟[/FONT]



[FONT=&amp]امام(ره) و آيةالله فاضل(ره): : اگر باعث مفسده نباشد، اشكال ندارد و بر زنان واجب است از نگاه كردن به بدن نامحرم اجتناب كنند[/FONT]
[FONT=&quot]استفتاءات، ج 3، سؤالات متفرقه، س 46 [/FONT][FONT=&quot]–[/FONT][FONT=&quot]
آيةالله فاضل(زيدعزه) جامع‏المسائل، ج 1، س 2163 و 2165[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]


[FONT=&amp]آيةالله مكارم(زيدعزه): : احتياط واجب آن است كه مردان از اين كار خوددارى كنند[/FONT]
[FONT=&quot]استفتاءات، ج 2، س 765[/FONT][FONT=&quot][/FONT]


[FONT=&amp]آيةالله تبريزى(ره): : اشكال ندارد.[/FONT]

[FONT=&amp]آيةالله صافى(زيدعزه): اگر در معرض ديد زنان نامحرم نباشد، اشكال ندارد.[/FONT]

[FONT=&amp]آيةالله بهجت(ره): بنابراحتياط واجب بايد بدن خود را از نامحرم بپوشاند. [/FONT]
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"



حكم آرایش برای خانم ها در ماه محرم یا شهادت و وفات معصومین :S (31):


حرام نیست ولی سزاوار است در ایام شهادت رعایت احترام را بنمایند.

احکام بانوان آيةالله مکارم


[FONT=&quot]احکام بانوان آيةالله مکارم(زيدعزه) ص246 س894و895





63973021122678822079.gif







حكم حضور زنان با حفظ حجاب در دسته های سینه زنی و زنجیر زنی

[/FONT]​
شرکت زنان در دسته های سینه زنی و زنجیر زنی شایسته نیست.

آية الله خامنه اي(مدظله)
[FONT=&quot]آية خامنه اي(مدظله): اجوبة الاستفتائات ج2 ص369س1454[/FONT]



 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
حكم استفاده از آلات لهو وموسيقى در مراسم عزادارى



همه مراجع بزرگوار(به جز آيةالله بهجت(ره) و آيةالله صافى(زيدعزه)): اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد. نواختن آن (در هر حال)جايز نيست ولى اگر از آلات مشترك باشد استفاده از آن به منظور مشروع اشكال ندارد. تفاوتى بين مراسم عزادارى و جشن در حكم موسيقى نيست

[FONT=&quot]./[/FONT][FONT=&quot] امام[/FONT][FONT=&quot](ره)[/FONT][FONT=&quot]، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرم س 30
آيةالله خامنه‏اى(مدظله)، اجوبة س 1164
آيةالله فاضل(ره)، جامع‏المسائل، ج 1، س 992
آيةالله مكارم(زيدعزه)، استفتاءات، ج 1 س 524 و 525 و ج 2، س 707 و 710
آيةالله تبريزى(ره)، استفتاءات، س 1054 و 1065 و صراط النجاة، ج 1، س 1005،
آيات عظام سيستانى(زيدعزه)، وحيد(زيدعزه) و نورى(زيدعزه):دفتر[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]


آيةالله بهجت(ره): اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد، نواختن آن بصورت لهوى حرام است و بنابر احتياط واجب به صورت غير لهوى نيز جايز نيست ولى اگر از آلات مشترك باشد استفاده از آن به منظور منافع مشروع اشكال ندارد. تفاوتى بين مراسم عزادارى و جشن در حكم موسيقى نيست
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]آيةالله بهجت(ره)، توضيح المسائل، متفرقه م 20[/FONT][FONT=&quot][/FONT]


آيةالله صافى(زيدعزه): به طور كلى نواختن با آلات موسيقى (آلات لهو) در هر حال حرام است. تفاوتى بين مراسم عزادارى و جشن در حكم موسيقى نيست

[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot]آيةالله صافى(زيدعزه)، جامع‏المكارم، ج 1 س 1003 و 1015 و 1018[/FONT]



55929712797539502413.gif





[FONT=&amp] حكم استفاده از طبل و سنج در مراسم عزادارى و غير آن[/FONT]



[FONT=&amp]همه مراجع بزرگوار (به جز آيةالله صافى(زيدعزه) و آيةالله بهجت(ره)): اگر به نحو متعارف و غيرلهوى نواخته شود، اشكال ندارد. [/FONT]

[FONT=&quot].[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]امام(ره): استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 27 و 36
آيةالله خامنه‏اى(مدظله): اجوبة استفتاءات، س 1441
آيةالله مكارم(زيدعزه): استفتاءات، ج 1، س 516
آيةالله نورى(زيدعزه): استفتاءات، ج 2، س 604 و 596 و ج 1، س 448
آيةالله تبريزى(ره): استفتاءات، س 2009 و صراط النجاة، ج 6، س 1477
آيةالله فاضل(ره): جامع‏المسائل، ج 1، س 2174[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]


[FONT=&amp]آيةالله صافى(زيدعزه) و آيةالله بهجت(ره): استفاده از آن اشكال دارد.[/FONT]

[FONT=&quot]آيةالله صافى(زيدعزه)، جامع‏الاحكام، ج 1، س1602 و توضيح‏المسائل، م 2833-
آيةالله بهجت: دفتر[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


حكم نواختن شيپور، نى و فلوت در تعزيه

امام(ره)، آيةالله خامنه ‏اى(مدظله) و آيةالله فاضل(ره): نواختن آلات موسيقى به صورت «مطرب» و «لهوى» و مناسب مجالس گناه و خوش‏گذرانى، حرام است

[FONT=&amp]امام[/FONT][FONT=&amp](ره)[/FONT][FONT=&amp]، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 45
آيةالله خامنه‏اى(مدظله):اجوبةالاستفتاءات، س 1161
آيةالله فاضل(ره): جامع‏المسائل، ج 1، س 988 و 2176[/FONT]



آيات عظام آقايان مكارم(زيدعزه)، سيستانى(زيدعزه)، تبريزى(ره)، نورى(زيدعزه) و وحيد(زيدعزه): نواختن آلات موسيقى به صورت «لهوى» و مناسب مجالس گناه و خوش‏گذرانى، حرام است

[FONT=&amp]آيةالله مكارم(زيدعزه)، استفتاءات، ج 1، س 516 و 521
آيةالله نورى(زيدعزه)، استفتاءات، ج 2، س 571
آيةالله تبريزى(ره)، استفتاءات، س 2019 آيةالله سيستانى(زيدعزه): [/FONT]
[FONT=&amp] gro.inatsis[/FONT][FONT=&amp]موسيقى، س 24
آيةالله وحيد(زيدعزه): دفتر[/FONT]



صافى(زيدعزه) و بهجت(ره): آرى، در هر حال اشكال دارد.

[FONT=&amp][/FONT][FONT=&amp]توضيح المسائل، م 2833
و آيةالله بهجت(ره): دفتر
[/FONT]
[FONT=&amp]
[/FONT]

تبصره: بنابر نظر مراجع بزرگوار - به جز آيةالله صافى(زيدعزه) و آيةالله بهجت(ره)- تفاوتى ميان مراسم جشن و عزادارى نيست لذا اگر نواختن به صورت لهوى باشد حرام است، اما اگر به صورت غيرلهوى باشد اشكال ندارد.

 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


حكم استفاده از عَلَم در مراسم عزادارى




امام(ره)، آيةالله تبريزى(ره)، آيةالله فاضل(ره)، آيةالله مكارم(زيدعزه) و آيةالله سيستانى(زيدعزه) اشكال ندارد
[FONT=&quot] امام(ره): استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س72 ،
آيةالله تبريزى(ره): استفتاءات، س 2007
آيةالله فاضل(ره): جامع المسائل، ج 1، س 2174
آيةالله مكارم(زيدعزه): استفتاءات، ج 1 س 579
آيةالله سيستانى(زيدعزه): سايت، شعائر دينى، س 6[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]


آيةالله خامنه‏ اى(مدظله): فى نفسه اشكال ندارد، ولى نبايد اين امور جزء دين شمرده شود.
[FONT=&quot] آيةالله خامنه‏اى(مدظله): اجوبة الاستفتاءات، س 1444[/FONT][FONT=&quot][/FONT]


آيةالله نورى(زيدعزه): استفاده از آن در حد متعارف اشكال ندارد.


آيةالله صافى(زيدعزه): حمل علم بعيد نيست از تعظيم شعائر محسوب شود و بى‏اشكال باشد
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"




حكم فروش پارچه های بسته شده بر
روی علم جهت تعمیر حسینیه

[FONT=&amp]اگر در مراسم عزاداری محل حاجت نباشد و زائد بر متعارف باشد میتوانند بفروشند و به مصارف عزاداری و احتیاجات حسنیه ها برسانند.

[/FONT]جامع المسائل آيةالله فاضل(ره) ج1ص623س2173






86820911593726873023.gif







حكم گریه برای عزای امام حسین علیه السلام در نماز

اشکال دارد.


استفتائات جدیدآقاي مکارم(زيدعزه) ج3 س249


86820911593726873023.gif

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


قمه زدن در روز عاشورا چه حکمی دارد و اگر کسی نذر کرده باشد، حکم آن چیست؟




پاسخ:
مراجع تقلید و پیروان آنها، درباره این عمل، اختلاف نظر دارند. عدهای آن را جایز میدانند و گروه دیگر به دلیل تأثیر نامطلوبش بر افکار دیگران و این که موجب وهن مذهب میشود، آن را جایز نمیدانند.

حضرت آیت الله خامنهای در دیدار با جمعی از روحانیان، در آستانه ایام عاشورای سال 1373 درباره خرافهزدایی از عزاداری سیدالشهدا فرمودند: «قمه زدن هم از آن کارهای خلاف است... .این یک کار غلطی است که عدهای قمهها را بگیرند و به سر خود بزنند و خون بریزند.

کجای این کار، عزاداری است؟ این جعلی است، این از چیزهایی است که از دین نیست.»ایشان همچنین فرموده است: «امروز این ضرر، بسیار بزرگ و شکننده است و لذا قمه زدن علنی و همراه با تظاهر، حرام و ممنوع است.»




اگر کسی نذر کرده باشد قمه بزند، چون باید متعلق نذر از افعال راجح و مستحب یا دست کم مباح باشد؛ همچنین، با توجه به فتوای حرمت توسط برخی مراجع و با توجه به بازتاب منفی این کار، چنین نذری از نظر شرعی درست نیست و نباید بدان عمل کرد؛ زیرا از شرایط صحت نذر، برخوردار نیست.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"


عزاداری در نیمه شب که موجب بر هم زدن آسایش و خواب مردم میشود، از نظر شرعی چه حکمی دارد؟



پاسخ از حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):
به طور کلی مزاحمت و آزار اشخاص چه در خواب باشند چه در بیداری، حائز نیست؛ این مراسم باید در حدّ معمول و متعارف انجام شود؛ و در بعض موارد، مثل شب عاشورا، صدق اذیت نمیکند.
 
بالا