Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●●♥♥••روز شمار محرم الحرام ••●●♥♥❤❤❥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

  • نویسنده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
بسم الله الرحمن الرحیم


1.PNG


امروز ; چهاردهم/آبان/1392 مصادف با 1 محرم 1435 هجری قمری


آغاز ايّام حسيني


اولين روز از ماه حزن و اندوه آل محمد(صلي الله عليه وآله وسلم) است، كه همهي انبياء و ملائكه و شيعيان و دوستان اهلبيت(عليهمالسلام) محزوناند. بايد گفت: ماه حزن و اندوه تمام عالم است، چرا كه همه ساله از اول محرم تا روز عاشورا پيراهن پارهپارة سيدالشهداء(عليهالسلام) را از عرش خدا رو به زمين ميآويزند و حزن و اندوه عالم را فرا ميگيرد. همچنين آغاز مجالس عزاداري حضرت اباعبدالله(عليه السلام) است، كه مردم را به امور اعتقادي خويش آشنا ميكند، و دستورات دين خود را از حسينيهها و تكايا و مساجد به خانههاي فكر و دل خود به ارمغان ميبرند. شركت در مراسم عزاداري امام حسين(عليه السلام) و اشك بر آن حضرت، از وظايف ما در زمان غيبت امام زمان(عج) است.


قيام مردم مدينه عليه يزيد (63 ق)


در اين روز در سال 63 هـ مردم مدينه براي قيام عليه يزيد حركت كردند. قضيه از آنجا آغاز شد كه جمعي از اهالي مدينه به رهبري عبدالله بن حنظله به شام رفتند و دستگاه يزيد و شرابخواري و قماربازي و سگبازي او را ديدند، و به مدينه بازگشته و مردم را از فساد دربار اموي آگاه ساختند. با شنيدن اين اخبار همگان بر خلع يزيد اتفاق نمودند، و به سرپرستي عبدالله عليه يزيد قيام نمودند و افراد اموي ساكن مدينه را بيرون كردند. لشكر شام پس از اطلاع از اين قيام به طرف مدينه حركت كرد و واقعهي حَرّه پيش آمد.


کلام عاشورايي امام رضا (ع) به ريّان بن شبيب


در روز اول محرم رَيّان بن شبيب خدمت امام رضا(عليهالسلام) رسيد. حضرت به او فرمود: اي پسر شبيب، مردم عرب در زمان جاهليت جنگ را در ايام محرم حرام ميدانستند؛ ولي اين امت احترام اين ماه را از بين بردند و حرمت پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) را رعايت نكردند. در اين ماه خون ما را حلال دانستند، و هتك حرمت ما كردند و فرزندان و زنان ما را اسير نمودند، و سراپردة ما را آتش زدند و اموال ما را غارت كردند و رعايت احترام رسولخدا(صلي الله عليه وآله وسلم) را دربارة ما ننمودند.همانا روز شهادت حسين(عليهالسلام) پلك چشمان ما را مجروح كرد و اشكهاي ما را روان ساخت و دل ما را سوزاند؛ و عزيز ما را در زمين كربلا ذليل كرد و نزد ما محنت و بلا را تا روز جزا به ارث گذارد. پس گريه كنندگان بايد بر حسين(عليهالسلام) بگريند، زيرا كه گريه بر او گناهان بزرگ را از بين ميبرد. اي پسر شبيب، اگر خواستي بر چيزي گريه کني بر حسين بن علي عليه السلام گريه کن، چه اينکه آن حضرت را کشتند چنانکه گوسفند را مي کشند، و با آن حضرت هجده نقر از اهل بيت او کشته شدند که روي زمين شبيه و نظيري نداشتند. آسمانهاي هفتگانه و زمينها در شهادت آن حضرت گريستند. چهار هزار ملک روز عاشورا براي نصرت آن حضرت آمده بودند و حضرت شهيد شده است. لذا پريشان و غبار آلود به مجاورت آن قبر مطهر مأمور شدند، تا حضرت قائم عليه السلام ظهور کند و از ياران او باشند و شعارشان يا لَثارات الحسين است. اي پسر شبيب، اگر دوست داري که با ما در درجات عالي بهشت باشي محزون باش براي حزن ما و شاد باش در شادي ما. و بر تو باد به ولايت ما که اگر کسي سنگي را دوست داشته باشد خداوند متعال او را با همان سنگ محشور مي کند...


اعمال توصیه شده در روز اول


نماز


از حضرت امام رضا عليه السلام منقول است كه: حضرت رسول صلي الله عليه و آله روز اول محرم دو ركعت نماز ميكرد و چون فارغ ميشد دستها را بلند ميكرد و اين دعا را سه دفعه ميخواند:
اللَّهُمَّ أَنْتَ الْإِلَهُ الْقَدِيمُ وَ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ فَأَسْأَلُكَ فِيهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ الْقُوَّةَ عَلَي هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَةِ بِالسُّوءِ وَ الاشْتِغَالَ بِمَا يُقَرِّبُنِي إِلَيْكَ يَا كَرِيمُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا عِمَادَ مَنْ لا عِمَادَ لَهُ يَا ذَخِيرَةَ مَنْ لا ذَخِيرَةَ لَهُ يَا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ يَا غِيَاثَ مَنْ لا غِيَاثَ لَهُ يَا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ يَا كَنْزَ مَنْ لا كَنْزَ لَهُ يَا حَسَنَ الْبَلاءِ يَا عَظِيمَ الرَّجَاءِ يَا عِزَّ الضُّعَفَاءِ يَا مُنْقِذَ الْغَرْقَي يَا مُنْجِيَ الْهَلْكَي يَا مُنْعِمُ يَا مُجْمِلُ يَا مُفْضِلُ يَا مُحْسِنُ أَنْتَ الَّذِي سَجَدَ لَكَ سَوَادُ اللَّيْلِ وَ نُورُ النَّهَارِ وَ ضَوْءُ الْقَمَرِ وَ شُعَاعُ الشَّمْسِ وَ دَوِيُّ الْمَاءِ وَ حَفِيفُ الشَّجَرِ يَا اللَّهُ لا شَرِيكَ لَكَ اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَيْرا مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لَنَا مَا لا يَعْلَمُونَ وَ لا تُؤَاخِذْنَا بِمَا يَقُولُونَ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَ مَا يَذَّكَّرُ إِلا أُولُوا الْأَلْبَابِ رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّاب.


روزه


و در روايت ريان بن شبيب از حضرت امام رضا عليه السلام مروي است كه: هر كه در اين روز روزه بدارد و خدا را بخواند خداوند دعاي او را مستجاب كند،چنانكه دعاي زكريا را مستجاب نمود.



هفت مرتبه سوره حمد

خواندن هفت مرتبه سوره حمد براي دفع درد چشم.

دعاي چهل و سوم صحيفه سجاديه


خواندن دعاهاي منقوله‏در وقت رؤيت هلال كه بهترين آنها دعاي چهل و سوم صحيفه كامله است:


أَيُّهَا الْخَلْقُ الْمُطِيعُ، الدَّائِبُ السَّرِيعُ، الْمُتَرَدِّدُ فِي مَنَازِلِ التَّقْدِيرِ، الْمُتَصَرِّفُ فِي فَلَكِ التَّدْبِيرِ آمَنْتُ بِمَنْ نَوَّرَ بِكَ الظُّلَمَ، وَ أَوْضَحَ بِكَ الْبُهَمَ، وَ جَعَلَكَ آيَةً مِنْ آيَاتِ مُلْكِهِ، وَ عَلامَةً مِنْ عَلامَاتِ‏سُلْطَانِهِ وَ امْتَهَنَكَ بِالزِّيَادَةِ وَ النُّقْصَانِ، وَ الطُّلُوعِ وَ الْأُفُولِ، وَ الْإِنَارَةِ وَ الْكُسُوفِ، فِي كُلِّ ذَلِكَ أَنْتَ لَهُ مُطِيعٌ، وَ إِلَى إِرَادَتِهِ سَرِيعٌ سُبْحَانَهُ مَا أَعْجَبَ مَا دَبَّرَ فِي أَمْرِكَ وَ أَلْطَفَ مَا صَنَعَ فِي شَأْنِكَ جَعَلَكَ مِفْتَاحَ شَهْرٍ حَادِثٍ لِأَمْرٍ حَادِثٍ فَأَسْأَلُ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكَ، وَ خَالِقِي وَ خَالِقَكَ، وَ مُقَدِّرِي وَ مُقَدِّرَكَ، وَ مُصَوِّرِي وَ مُصَوِّرَكَ: أَنْ يُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ يَجْعَلَكَ هِلالَ بَرَكَةٍ لا تَمْحَقُهَا الْأَيَّامُ، وَ طَهَارَةٍ لا تُدَنِّسُهَا الْآثَامُ هِلالَ أَمْنٍ مِنَ الْآفَاتِ، وَ سَلامَةٍ مِنَ السَّيِّئَاتِ، هِلالَ سَعْدٍ لا نَحْسَ فِيهِ، وَ يُمْنٍ لا نَكَدَ مَعَهُ، وَ يُسْرٍ لا يُمَازِجُهُ عُسْرٌ، وَ خَيْرٍ لا يَشُوبُهُ شَرٌّ، هِلالَ أَمْنٍ وَ إِيمَانٍ وَ نِعْمَةٍ وَ إِحْسَانٍ وَ سَلامَةٍ وَ إِسْلامٍ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَرْضَى مَنْ طَلَعَ عَلَيْهِ، وَ أَزْكَى مَنْ نَظَرَ إِلَيْهِ، وَ أَسْعَدَ مَنْ تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِلتَّوْبَةِ، وَ اعْصِمْنَا فِيهِ مِنَ الْحَوْبَةِ، وَ احْفَظْنَا فِيهِ مِنْ مُبَاشَرَةِ مَعْصِيَتِكَ وَ أَوْزِعْنَا فِيهِ شُكْرَ نِعْمَتِكَ، وَ أَلْبِسْنَا فِيهِ جُنَنَ الْعَافِيَةِ، وَ أَتْمِمْ


اى موجود فرمانبردار، اى كوشنده گرمپوى، اى آينده و رونده در منازلى كه خداوندت مقرر داشته، اى كارگزار خداوندى بر سپهر ايمان آوردم به آن خداوندى كه تاريكيها را به فروغ تو روشن ساخت و سايه‏هاى مبهم را به پرتو تو پديدار كرد و تو را آيتى از آيات عرصه فرمانروايى و نشانى از نشانه‏هاى قدرت خويش گردانيد و به افزودن و كاستن و بر آمدن و فرو شدن و درخشندگى و تيرگى، در فرمان خود گرفت و در همه اين احوال مطيع فرمان او بوده‏اى و شتابان به اراده او در تكاپو منزه است ذات پروردگار، شگفتا كه در كار تو چه تدبيرها كرده و در آفرينشت چه لطافتها به كار داشته. تو را كليد ماه نو قرار داد كه در آن كارهاى نو خواهد بود پس، از آن خداوند كه پروردگار من است و پروردگار تو، آفريننده من است و آفريننده تو، تقدير كننده سرنوشت من است و تقدير كننده سرنوشت تو، صورتگر نقش من است و صورتگر نقش تو، مى‏خواهم‏ ، كه بر محمد و خاندانش درود بفرستد و تو را هلال بركت گرداند، بركتى كه با گذشت روزگار از ميان نرود. تو را هلال پاكى و پاكيزگى سازد، آن پاكى كه لوث گناهانش نيالايد تو را هلال ايمنى از آفات و سلامت از سيئات گرداند، هلال نيكبختى كه در آن شور بختى و بد اخترى راه نيابد، هلال فرخندگى كه در آن از رنج و بلا نشانى نباشد، هلال آسودگى كه از محنت بر كنار بود، هلال نيكى كه بدى با آن نياميزد، هلال ايمنى و ايمان و نعمت و احسان و سلامت و اسلام بار خدايا، بر محمد و خاندانش درود بفرست و ما را در شمار خشنودترين كسان قرار ده كه اين هلال بر آنان طلوع مى‏كند و منزه‏ترين كسان كه به اين هلال نگريسته‏اند ، و نيكبخت‏ترين كسان كه در اين ماه تو را مى‏پرستند ما را در اين ماه توفيق توبه عنايت كن و از گناه در امان دار و از ارتكاب معاصى خود حفظ فرماى اى خداوند، ما را در اين ماه به سپاس نعمت خود برگمار و جامه عافيت بر ما بپوشان و تا نعمت خويش بر ما تمام كنى ما را بر آن دار كه در طاعت تو به حد كمال بكوشيم كه تو بخشنده نعمتهايى و تو ستوده‏اى. و درود خدا بر محمد و خاندان طيبين و طاهرين او.
مفاتيح الجنان شیخ عباس قمی
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
2.PNG

امروز , دوم محرم الحرام است؛ یا حسین !
o امام حسین علیه السلام در روز پنجشنبه دوم محرم الحرام سال 61 هجری به کربلا وارد شد . عالم بزرگوار «سید بن طاووس » نقل کرده است که: امام علیه السلام چون به کربلا رسید، پرسید: نام این سرزمین چیست؟ همینکه نام کربلا را شنید فرمود: این مکان جای فرود آمدن ما و محل ریختن خون ما و جایگاه قبور ماست . این خبر را جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله به من داده است .

o در این روز «حر بن یزید ریاحی » ضمن نامه ای «عبیدالله بن زیاد» را از ورود امام علیه السلام به کربلا آگاه نمود .

o در این روز امام علیه السلام به اهل کوفه نامه ای نوشت و گروهی از بزرگان کوفه - که مورد اعتماد حضرت بودند - را از حضور خود در کربلا آگاه کرد . حضرت نامه را به «قیس بن مسهر» دادند تا عازم کوفه شود . اما ستمگران پلید این سفیر جوانمرد امام علیه السلام را دستگیر کرده و به شهادت رساندند . زمانی که خبر شهادت قیس به امام علیه السلام رسید، حضرت گریست و اشک بر گونه مبارکش جاری شد و فرمود:
«اللهم اجعل لنا ولشیعتنا عندک منزلا کریما واجمع بیننا وبینهم فی مستقر من رحمتک، انک علی کل شیی ء قدیر;
خداوندا! برای ما و شیعیان ما در نزد خود قرارگاه والایی قرار ده و ما را با آنان در جایگاهی از رحمت خود جمع کن، که تو بر انجام هر کاری توانایی .»
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
3.PNG

o «عمر بن سعد» یک روز پس از ورود امام علیه السلام به سرزمین کربلا یعنی روز سوم محرم با چهار هزار سپاهی از اهل کوفه وارد کربلا شد . [SUP](6)[/SUP]

o امام حسین علیه السلام قسمتی از زمین کربلا که قبر مطهرش در آن واقع می شد را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری کرد و با آنها شرط کرد که مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوار او را تا سه روز میهمان کنند . [SUP](7)[/SUP]

o در این روز «عمر بن سعد» مردی بنام «کثیر بن عبدالله » - که مرد گستاخی بود - را نزد امام علیه السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند . کثیر بن عبدالله به عمر بن سعد گفت: اگر بخواهید در همین ملاقات حسین را به قتل برسانم; ولی عمر نپذیرفت و گفت: فعلا چنین قصدی نداریم .هنگامی که وی نزدیک خیام رسید، «ابو ثمامه صیداوی » (همان مردی که ظهر عاشورا نماز را به یاد آورد و حضرت او را دعا کرد) نزد امام حسین علیه السلام بود . همین که او را دید رو به امام عرض کرد: این شخص که می آید، بدترین مردم روی زمین است . پس سراسیمه جلو آمد و گفت: شمشیرت را بگذار و نزد امام حسین علیه السلام برو . گفت: هرگز چنین نمی کنم .ابوثمامه گفت: پس دست من روی شمشیرت باشد تا پیامت را ابلاغ کنی . گفت: هرگز! ابوثمامه گفت: پیغامت را به من بسپار تا برای امام ببرم، تو مرد زشت کاری هستی و من نمی گذارم بر امام وارد شوی . او قبول نکرد، برگشت و ماجرا را برای ابن سعد بازگو کرد . سرانجام عمر بن سعد با فرستادن پیکی دیگر از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده ای؟ حضرت در جواب فرمود:«مردم کوفه مرا دعوت کرده اند و پیمان بسته اند، بسوی کوفه می روم و اگر خوش ندارید بازمی گردم ... .» [SUP](8)[/SUP]

o نامه ي امام حسين (ع) براي اهل کوفه (61 ق)
در اين روز امام حسين(عليهالسلام) براي بزرگان كوفه نامهاي نوشتند و آن را به قيس بن مسهَّر صيداوي دادند كه به كوفه برساند. مأمورين در بين راه قيس را گرفتند، و پس از آنكه او بر ضد يزيد و ابنزياد سخن گفت، او را به شهادت رساندند.

· اعمال توصیه شده در روز سوم:
o روزه
روز سوم روزي است كه حضرت يوسف عليه السلام از زندان بيرون شده‏. هر كه آن روز را روزه دارد آسان فرمايد حق تعالي بر او كارهاي مشكل را و برطرف كند از او اندوه را و در روايت نبوي صلي الله عليه و آله است كه دعايش مستجاب شود.
 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
4.PNG

o در روز چهارم محرم، عبیدالله بن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای شرکت در جنگ با امام حسین علیه السلام تشویق و ترغیب نمود . به دنبال آن 13 هزار نفر در قالب 4 گروه که عبارت بودند از:
1 . شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر;
2 . یزید بن رکاب کلبی با دو هزار نفر;
3 . حصین بن نمیر با چهار هزار نفر;
4 . مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر;
به سپاه عمر بن سعد پیوستند . [SUP](9)[/SUP] بهم پیوستن نیروهای فوق از این روز تا روز عاشورا بوده است .

o فتواي شريح قاضي به قتل امام حسين (ع)
در اين روز از سال61 هـ ابنزياد با استناد به فتوايي كه از شريح قاضي گرفته بود، در مسجد كوفه خطبه خواند و مردم را به كشتن امام حسين(عليهالسلام) تحريص كرد.
o بی نتیجه ماندن مزاکرات امام حسین با عمر سعد

 

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
5.PNG


o در این روز عبیدالله بن زیاد، شخصی بنام «شبث بن ربعی » [SUP](10)[/SUP] را به همراه یک هزار نفر به طرف کربلا گسیل داد . [SUP](11)[/SUP]
o عبیدالله بن زیاد در این روز دستور داد تا شخصی بنام «زجر بن قیس » بر سر راه کربلا بایستد و هر کسی را که قصد یاری امام حسین علیه السلام داشته و بخواهد به سپاه امام علیه السلام ملحق شود، به قتل برساند . همراهان این مرد 500 نفر بودند . [SUP](12)[/SUP]
o در این روز با توجه به تمام محدودیتهایی که برای نپیوستن کسی به سپاه امام حسین علیه السلام صورت گرفت، مردی به نام «عامر بن ابی سلامه » خود را به امام علیه السلام رساند و سرانجام در کربلا در روز عاشورا به شهادت رسید . [SUP](13)[/SUP]
o ياري طلبي حبيب بن مظاهر از بني اسد (61 ق)
در شب ششم جناب حبيب بن مظاهر اسدي با اذن امام حسين(عليهالسلام) براي آوردن ياور و كمك، به قبيلهي بنياسد رفت. اسديان پذيرفتند و حركت كردند، ولي جاسوسان به عمر سعد خبر دادند و او عدهاي از فرستاد تا مانع آنها شوند. لذا درگيري رخ داد كه در اين ميان جمعي از بني اسد شهيد و زخمي و بقيه ناگزير به فرار شدند و حبيب به خدمت حضرت آمد و جريان را عرض كرد.
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
روز سیزدهم محرم الحرام:

رخدادهای سیزدهم ماه محرم سال 61 ه- ق به شرح زیر است:

«1. اسرای اهل بیت(ع) در مجلس ابن زیاد


پس از آنکه اسرا و سرهای مقدس شهدای کربلا را در شهر کوفه گردانیدند، ابن زیاد در کاخ خود نشست و دستور داد سر مطهر امام حسین (ع) را در برابرش گذاشتند. آنگاه زنان و کودکان آن حضرت را به همراه امام سجاد(ع)، در حالی که به طناب بسته بودند وارد مجلس کرده، در برابر تخت آن ملعون ایستاده نگاه داشتند.

2. اسرای اهل بیت (ع) در زندان کوفه


پس از مجلس سوم ابن زیاد، اهل بیت (ع) را با غل و زنجیر وارد زندان کوفه کردند.

3. خبر شهادت امام حسین (ع) در مدینه و شام


ابن زیاد به مدینه و شام، نامه نوشت و خبر شهادت امام حسین (ع) را منتشر ساخت.

4. شهادت عبدالله بن عفیف


"عبدالله بن عفیف ازدی" از اصحاب امیرالمومنین (ع) بود که در جنگهای جمل و صفین دو چشم خویش را از دست داده و از آن پس مشغول عبادت بود.

او هنگامی که شنید پسر زیاد به امیرالمومنین و امام حسین :S (31): نسبت کذب و دروغگویی میدهد، از میان جمعیت برخاست و گفت:

"ساکت باش ای پسر مرجانه، دروغگو تویی و پدر تو که به تو این مقام را داد. ای دشمن خدا، فرزندان پیامبر (ص) را میکشی و در منابر مومنین این چنین سخن میگویی؟"

ماموران خواستند متعرض او شوند که با کمک قبیلهاش به خانه رفت، ولی بعد آمدند و خانه او را محاصره کردند. پس از رشادتهای او و دخترش، دستگیر شده و همانطور که از خدا خواسته بود به دست بدترین خلق یعنی ابن زیاد به شهادت رسید.»

منبع:

- تقویم شیعه، عبدالحسین نیشابوری،
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
روز پانزدهم ماه محرّم الحرام:

۱-فرستادن سرهای مطهر شهدا به سوی شام

بنا بر بعضی اقوال ،در این روز سرهای مطهر اهل بیت عصمت وطهارت :S (31): را به سوی شام حرکت دادند.۱البته بعدا اهل بیت :S (31): سرهای مطهر را به بدنها ملحق کردند.

۱.وقایع الایام :تتمه محرم،ص۲۸۱٫



روز نوزدهم ماه محرّم الحرام:

۱-حرکت کاروان کربلا به سوی شام

در این روز اهل بیت سید الشهدا علیه السلام را از کوفه به سوی شام حرکت دادند.۱زنهای غیر هاشمیه از انصار امام حسین علیه السلام که در کربلا اسیر شدند با شفاعت اقوام وقبایلشان نزد ابن زیاد از قید اسیری خلاص شدند، وفقط زنهای هاشمیات برای اسارت به شام برده شدند.۲

۱. الوقایع الحوادث:ج۴ص۱۱۴٫

۲.ابصار العین فی انصار الحسین علیه السلام:ص۱۳۳٫

 
بالا