#درس_امامت  ۴۶ (علم امام ۶)<br />
<br />
پیامبران در قرآن کریم صاحب «علم غیب» هستند. <br />...
برای شروع تگ کردن روی عکس کلیک کنید. Done Tagging

در این آلبوم

1635 1634 1633 1632 1631 1630 1601 1600 1599 1598 1597 1596 1595 1594 1593 1592
گمنام
#درس_امامت ۴۶ (علم امام ۶)

پیامبران در قرآن کریم صاحب «علم غیب» هستند.
مقصود این عبارت این است که ایشان علومی و آگاهی هائی در اختیار دارند که به صورت طبیعی به دست نیاورده بلکه از طریقی غیر عادی به ایشان افاضه شده است.
آنان نسبت به آنچه می دانند مدرسه ای نرفته اند و بر سر کلاس درسی حاضر نشده اند و از معلمی آنها را نیاموخته اند بلکه خدای متعال با قدرت مطلق خویش از طرقی غیر طبیعی و فرا عادی – مانند وحی، الهام، رویای صادقه و … – آنها را به این درجه از معلومات رسانده است.
در ادامه دو مورد از آیاتی را که در آنها به «علم غیب پیامبران» اشاره شده است از نظر می گذرانیم.
وقتی آدم علیه السلام برای خلافت الهی بر روی زمین برگزیده شد، فرشتگان از دلیل برتری آدم بر خودشان سوال کردند؛
در کلام الهی علت برتری آدم نسبت به آنها در «علم به اسماء» دانسته شده است؛ صرف نظر از اینکه مقصود از «اسماء» و «نام ها» چیست آنچه مسلم است این است که آدم به جهت دانشی که به آنها یافت – دانشی که با مدرسه رفتن و استاد دیدن و … حاصل نشد – لایق مقام «خلافت» بر روی زمین گردید. در این باره در قرآن کریم می خوانیم: «و خدا همه نام‏ها را به آدم آموخت سپس [هویت و حقایق ذات موجودات را] به فرشتگان ارائه کرد و گفت:
مرا از نام‏هاى ایشان خبر دهید، اگر [در ادعاى سزاوار بودنتان به جانشینى‏] راستگویید. گفتند: تو از هر عیب و نقصى منزّهى، ما را دانشى جز آنچه خودت به ما آموخته‏اى نیست، یقیناً تویى که بسیار دانا و حکیمى. (بقره: ۳۱ و ۳۲)یکی از معجزات عیسى علیه السلام در قرآن کریم اخبار غیبی او از برخی امور است.
در قرآن کریم می خوانیم که وی به قوم خود مى‏گفت: «من [به طریق معجزه] به شما خبر مى‏دهم آنچه را که میخورید و در خانه‏ هاى خود ذخیره می‏کنید.» (آل عمران: ۴۹)

حال که در منطق قرآن کریم اولا «پیامبران» دارای علم غیب هستند و ثانیا «مقام امام» برتر از مقام پیامبران است – چنانچه در توضیح آیه ابتلاء در درس های پیشین گذشت – به راحتی می توان نتیجه گرفت که اعتقاد به علم غیب داشتن امام هیچ منافاتی با قرآن کریم ندارد و روایات شیعه که به این امر اشاره کرده اند محکوم به «غلو» و زیاده روی در حق امامان :S (31): نیستند.

در درس های آینده در خصوص علم غیب امام بیشتر بحث خواهیم نمود.
  1. montazer از این پست تشکر کرده است.
XenForo Add-ons by Brivium ™ © 2012-2013 Brivium LLC.